Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/10/2025

BelOrta is niet alleen ‘verbazend plezant’, maar ook innovatief én duurzaam. Het bedrijf vermarkt elk jaar zo’n 550.000 ton verse groenten en fruit en is daarmee marktleider in Europa. Duurzaamheid en ondernemerschap gaan er hand in hand. Hun motto: wie geen groene ambities heeft, riskeert op termijn irrelevant te worden.

Duurzaamheid is voor BelOrta-CEO Philippe Appeltans een morele plicht. “Wie onderneemt zonder oog voor ecologie én economie, ondergraaft zijn toekomst. Onze telers produceren meer dan 200 soorten groenten, fruit en kruiden. Allemaal lokaal geteeld met zorg voor mens en planeet. Zij werken in en met de natuur en die is kwetsbaar. Het is dus onze verantwoordelijkheid om er zorgzaam mee om te gaan. Maar het moet ook economisch kloppen. We willen geen ecologisch paradijs op een economisch kerkhof.” 

Herkenbaar voor veel ondernemers: duurzaamheid is een uitdaging én een opportuniteit. “Duurzaam werken is inderdaad niet makkelijk, maar wel noodzakelijk. En wat je vandaag als verplichting ziet, kan morgen je onderscheidende kracht zijn. Wij tonen hoe dat kan: door onze volledige keten te verduurzamen, samen met onze telers, medewerkers én klanten. Iets wat ook ondernemers in andere sectoren moeten bekijken. Want doe je dat niet, dan raak je morgen je klant, je medewerker of misschien wel je vergunning kwijt.”

Voka Charter Duurzaam Ondernemen

BelOrta is een coöperatie van meer dan 1.000 lokale groente- en fruittelers. En dus investeren ze ook sterk in de betrokkenheid van hun coöperanten. “Onze raad van bestuur bestaat uit 20 actieve telers. We werken samen aan het verkleinen van onze voetafdruk, onder meer via energie-efficiënte oplossingen en duurzame verpakkingen. En we stimuleren duurzame innovatie door goede praktijken te delen. In onze eigen vestigingen investeerden we ook in waterrecuperatie, zonnepanelen én windmolens.” 

Het VCDO-traject van Voka - KvK Mechelen-Kempen helpt BelOrta sinds 2012 om die inspanningen te verankeren. “Het daagt ons elk jaar opnieuw uit met nieuwe acties en externe feedback. Dat prikkelt én betrekt onze medewerkers. Van koeltechniek tot kantoor, duurzaamheid leeft in het hele bedrijf.” Die inclusieve aanpak leverde hen titels op als SDG Pioneer, Champion en sinds kort ook Ambassador. 

BelOrta wil een voorbeeld zijn voor andere bedrijven. Gezonde voeding begint voor Philippe bij een duurzame keten, vandaag én morgen. “Om ook in de toekomst onze missie - verse groenten en fruit van bij ons - waar te maken, moeten we vandaag investeren. In kennis, mensen én duurzame strategieën.”

BelOrta
in cijfers

  • +1.000 telers
  • 200 producten
  • 500 medewerkers
  • 720 miljoen euro omzet in 2024

Veranker duurzaamheid in jouw onderneming

Voka Charter Duurzaam Ondernemen

CIFAL Flanders - UNITAR affiliated International Training Centre for  Authorities & Leaders

imu - vzw - orange
We Love Fruit | Werkfruit
imu - vzw - clearnox
imu - vzw - nbn
imu - vzw - vivium
imu - LI - FDS Promotions
imu - vzw - coface
Proximus
Wintercircus
Citymesh
Easi
Sylvester
Citymesh
Appsys
NTX
Van Havermaet
Motionmakers
Unifiedpost Group partnerlogo
Wiels
Akkodis
Bofidi
brussels airport
Barrier
Soundfield
Deloitte Private
Propaganda
BMW Juma Leuven - Mechelen
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Titeca
Propaganda
WV - Accent
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Proximus
Orange
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey
Belfius
Premed
Groep JAM