Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 26/08/2025

Wie met gasflessen werkt – in de industrie, op de werf of zelfs thuis op het terras – weet dat leverbetrouwbaarheid cruciaal is. Het Laakdalse Gascenter Ceunen, onder leiding van de tweelingbroers Frederic en Axel Ceunen, combineert die betrouwbaarheid met een indrukwekkend logistiek model én familiaal ondernemerschap dat al meer dan veertig jaar standhoudt. “Onze sterkte is dat we leveren voor onze eigen klanten, maar ook in opdracht van de twee grootste gasmerken in ons land”, zeggen de broers. “Dat zorgt voor schaalvoordeel en efficiëntie. Wat onze klanten ook nodig hebben, wij kunnen het bezorgen in één levering.”

De basis voor het bedrijf is gelegd door vader Fons Ceunen, die in 1982 een lokale gasronde overnam. “Eerlijk? Hij deed dat destijds vooral omdat er een bestelwagen bij zat die hij als loodgieter goed kon gebruiken”, lacht Frederic Ceunen. “Maar de ronde beviel en groeide uit tot een serieuze activiteit. De stock lag eerst in een loods achter het huis van onze grootmoeder, tot de zaak in 1996 verhuisde naar onze huidige site in Laakdal.” 

Toen Frederic in 2012 in de zaak stapte en Axel hem in 2018 vervoegde, kwam er extra vaart in het bedrijf. De jeugd nam de leiding over, moderniseerde de volledige werking en ging samenwerken met Primagaz en Antargaz, de twee grootste gasspelers in ons land. “Onze vader werkte nog volledig op papier: bestellingen, voorraden, routes… Dat was elke dag opnieuw een puzzel”, weet Axel Ceunen. “We hebben alles gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Daardoor kunnen we veel efficiënter plannen en groeit het bedrijf verder op een gecontroleerde manier. En we stoppen niet. Op de planning staat op korte termijn nog de bouw van een extra loods voor onze orderpicking. Daar kunnen onze mensen – want intussen zijn we met zes medewerkers in totaal – dan gestructureerd en ergonomisch de vrachtwagens laden en lossen.”

Iedereen wint

Vandaag levert Gascenter Ceunen propaan-, butaan- en industriële gassen aan bedrijven, zelfstandigen én particulieren in de provincie Antwerpen en delen van Vlaams-Brabant en Limburg. De broers verzorgen alle transporten zelf en halen hun voorraad rechtstreeks op bij de leveranciers. “Dat is een bewuste keuze”, zegt Frederic Ceunen. 

“Doordat we de bevoorrading volledig in eigen hand houden, beschikken we altijd over voldoende stock. Zelfs wanneer er wachttijden zijn bij de grote spelers, kunnen wij blijven leveren. We moeten dus nooit onze wekelijkse rondes annuleren. Klanten waarderen dat enorm.” Sinds de samenwerking met Primagaz en Antargaz ging het volume ook flink de hoogte in. “Dat volume stelt ons in staat om logistiek optimaal te plannen”, verduidelijkt Axel Ceunen. “We kunnen de leveringen voor onze eigen klanten combineren met die voor onze partners. Iedereen wint erbij.”

Onze vader werkte nog volledig op papier, dat was elke dag opnieuw een puzzel. Mijn broer en ik hebben alles gedigitaliseerd en geautomatiseerd.

Axel Ceunen

Professionele markt als groeimotor

Hoewel particulieren nog steeds welkom zijn – vooral voor vrijetijdstoepassingen zoals gasflessen voor barbecues en mobilhomes – ligt de focus steeds meer op professionele klanten. Denk aan dakwerkers, wegenbouwers, tuinbouwbedrijven of industrieën waar verbranding een rol speelt.
“Veel toepassingen zullen nog jaren met gas blijven werken: heftrucks, ovens, onkruidbranders... Die business verdwijnt niet zomaar”, zegt Axel Ceunen. “Daarnaast willen we ook verder inzetten op industriële gassen. Voor klanten die al propaan bij ons afnemen, kunnen we die producten makkelijk toevoegen aan het aanbod. Daar ligt nog veel potentieel.”

Klaar voor de volgende stap

De blik van Gascenter Ceunen is dan ook resoluut naar voren gericht. De sector is de voorbije jaren sterk veranderd – met hogere eisen qua veiligheid, leverbetrouwbaarheid en administratie – maar het bedrijf heeft zich met succes aangepast. “Wij zijn nog jong, en dat helpt”, besluit Frederic Ceunen.

“We hebben dan ook zeker de ambitie om te groeien en om waar mogelijk overnames te doen van rondes in Vlaams-Brabant en Limburg. We blijven investeren in processen, mensen en wagens, zonder de klantgerichtheid uit het oog te verliezen. Want tevreden klanten, dat is uiteindelijk waar het om draait.”

imu vzw - cirque
imu - vzw - brussels airport
Gent Festival van Vlaanderen
imu - vzw - opt

Artikel uit publicatie