Dobit, het toonaangevende bedrijf in de markt van digital signage en interactieve schermcommunicatie uit Olen, vierde eind 2023 zijn veertigste verjaardag. Oprichter Marc Bruers maakte van deze mijlpaal gebruik om de leiding van het familiebedrijf door te geven aan zijn kinderen Nele en Bavo Bruers. “Wij zijn intussen beiden al flink wat jaren actief in het bedrijf en zetten ook al een tijdje mee de lijnen uit”, zeggen Nele en Bavo. “De overname van de tweede generatie is daardoor veel meer een evolutie dan een revolutie.”
Familiebedrijf Dobit heeft de voorbije veertig jaar in een razendsnel veranderende sector een prachtig parcours afgelegd. “Bij de start in 1983 was Dobit gespecialiseerd in elektronische automatisaties en processturingen”, vertelt Nele Bruers. “Bij het uitwerken van een project voor een groot sportcentrum eind jaren tachtig, kwam Marc voor het eerst in contact met touch technologie. De eerste generatie touchscreens werd daar ingezet om onder andere sportterreinen te reserveren en aangekochte credits te verrekenen. Het was een technologie die nog in de kinderschoenen stond, maar Marc zag onmiddellijk het potentieel. Dat eerste project was een eye opener en de start van een langdurige samenwerking met Elo Touch Solutions.”
Totaalconcepten
“De eerste jaren positioneerden we ons louter als een productleverancier”, gaat Bavo Bruers verder. “We waren een innovatieve verdeler van schermen, componenten en systemen. Doordat de touch technologie steeds performanter werd, kozen meer en meer klanten voor deze toepassingen. De Elo producten vlogen letterlijk de deur uit. Voor Dobit was dat het sein om te evolueren van een distribiteur tot een aanbieder van totaalconcepten. We bieden niet enkel de hardware aan. We ontwerpen ook de visie en het plan om deze hardware zo goed mogelijk in te zetten én ontwikkelen op basis van de input van onze klanten ook de content die op de schermen getoond wordt. Aanvankelijk met de focus op touch technologie, maar vanaf de jaren 2000 integreren we ook volop digital signage in onze projecten. Vandaag ontwerpt en realiseert Dobit met meer dan vijftig mensen technologische innovaties voor digitale winkelbeleving en corporate schermcommunicatie. Daarnaast zijn we drie jaren geleden ook gestart met Wave of Engagement, een spin-off studio die volledige winkelconcepten ontwikkelt vertrekkende vanuit de strategie. Met passie voor technologie, kennis van zaken en oog voor detail bekijken we op die manier samen met onze klanten hoe digital signage en technologie de beleving in hun winkel of bedrijf een boost geeft.”
Generatiewissel
Sinds eind 2023 geeft Dobit die boost met Nele en Bavo aan het roer. Deze kapiteinswissel is echter geen verrassing. “Zowel Bavo als ikzelf draaien al heel wat jaren mee in het bedrijf”, weet Nele Bruers. “Ik ben gestart in 2005, Bavo in 2008. We hebben beiden na onze studies eerst enkele jaren voor andere bedrijven gewerkt en voor we de leiding overnamen heel wat functies binnen Dobit ingevuld. Tijdens een strategisch weekend met het management drie jaar geleden voelden we aan dat de tijd rijp was om de overdracht voor te bereiden. Met ons drieën samen zijn we dan een traject gestart om te bepalen hoe we die generatiewissel gingen aanpakken.”
We kozen bewust voor een duobaan.
Marc Bruers
Co-ceo’s
“Dat traject was heel leerrijk”, vertelt Bavo Bruers. “We stelden samen een familiecharter op en tijdens de vele gesprekken werd ook duidelijk dat Nele en ik elkaar zeer sterk aanvullen en we die complementariteit best uitspelen. We kozen daarom bewust voor een duobaan en voor een formule met twee co-ceo’s. Nele is altijd vooral betrokken geweest bij de marketing en communicatie, ikzelf ben meer de man van de operationele zaken. Dat evenwicht hebben we alvast behouden en alle overkoepelende beslissingen nemen we samen. En daarnaast is Marc uiteraard ook zeker niet uit het bedrijf verdwenen. Hij blijft voorzitter van de raad van bestuur en staat ons als mentor met raad en daad bij.”
Beleving
Nele en Bavo zijn vast van plan om met Dobit de komende jaren hun klanten te blijven adviseren en inspireren. “Alle bedrijven, maar zeker retailers, moeten vandaag zeer inventief zijn om klanten in beweging te krijgen”, besluit Nele Bruers. “Je winkel of bedrijf moet een verhaal vertellen. Mensen zijn op zoek naar beleving, de fysieke omgeving moet iets bieden wat ze online niet vinden. Nieuwe concepten zijn dan ook meestal een combinatie van deze twee werelden. Een fysieke winkel moet uitgerust zijn met intuïtieve technologie die voor gemak en fun zorgt, maar moet door de uitstekende service ook een meerwaarde bieden waarvoor mensen zich willen verplaatsen. Met onze veertig jaar ervaring zijn we bij Dobit uitstekend geplaatst om hierbij objectief advies te geven en – indien nodig met het nodige maatwerk – een oplossing te bouwen die perfect aansluit bij de verwachtingen van iedere specifieke klant.”