Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 02/12/2025

Wie vandaag regelmatig op de baan is in België heeft een heel grote kans het logo van Wim Verhuur te spotten. In iets meer dan twintig jaar tijd groeide dit bedrijf uit Sint-Katelijne-Waver uit tot een absolute referentie voor de verhuur van bouw- en tuinmachines. Met meer dan 10.000 actieve klanten, 60 vrachtwagens dagelijks op de baan en een team van 220 medewerkers is het familiebedrijf intussen een onmisbare schakel in de werking van bedrijven - van klein tot groot. En de filosofie? Die blijft opvallend eenvoudig. “Elke klant is even belangrijk en we zeggen ja op elke vraag”, zegt oprichter en zaakvoerder Wim Van Nuffelen. “Er is altijd een oplossing. Die ingesteldheid is van bij het begin onze grootste troef.”

We ontmoeten Wim en zijn zus Maria Van Nuffelen in de kleine smalle hal die het enorme magazijn scheidt van de kantoren. Aan de muren hangen tientallen foto’s van medewerkers – chauffeurs, technici, planners, administratieve krachten – allemaal met dezelfde trotse glimlach. “Die foto’s zijn geen decoratie”, vertelt Maria Van Nuffelen. “Onze mensen zijn de ruggengraat van dit bedrijf. We vragen veel toewijding en flexibiliteit, maar we geven dat ook terug. Als familiebedrijf willen we dat iedereen zich hier goed voelt. Dat ze weten dat ze belangrijk zijn voor het geheel. Want zonder hen is er geen Wim Verhuur.” Wim knikt bevestigend: “Als zaakvoerders zijn we voor iedereen aanwezig. We luisteren, we zijn bereikbaar en behandelen iedereen gelijk. We weten dat tevreden en gemotiveerde medewerkers automatisch zorgen voor tevreden klanten.

Dat is de kern van onze cultuur. Een familiebedrijf is meer dan een onderneming die door een familie geleid wordt. Het is een plek waar mensen zich gewaardeerd voelen en weten dat ze meetellen. Dat zie je, dat voel je, en dat horen we ook van onze klanten.”

Van vrachtwagenmechanieker tot ondernemer

Het ondernemersverhaal van Wim Verhuur begint in 2004, met niet meer dan één vrachtwagen en een paar machines. Wim Van Nuffelen werkte toen nog als vrachtwagenmechanieker in een lokale garage. “Mijn ouders hadden een tuinbouwbedrijf met een vrachtwagen die meestal stilstond”, blikt hij terug. “Ik begon die te gebruiken om na mijn werk machines te leveren. Eerlijk gezegd: er zat geen groot plan achter. Ik wilde gewoon genoeg verdienen om mijn boterham te kunnen beleggen (lacht).” Maar wat klein begon, groeide snel uit tot een bloeiende zaak. De eerste twee jaar werkte Wim in bijberoep, daarna sprong hij volledig. “Ik had toen misschien vijf machines en deed alles zelf: leveren, onderhouden én soms zelf bedienen op de werf om wat extra geld te verdienen. Elke euro die ik verdiende, ging opnieuw naar investeringen. En eigenlijk is dat vandaag nog altijd zo.”

Een supermarkt vol machines

Het succes van Wim Verhuur groeide niet alleen dankzij het harde werk, maar vooral door een sterke klantgerichtheid. “Een verhuurcentrum is een beetje als een supermarkt”, legt Wim uit. “Je bent pas succesvol als je voldoende producten op voorraad hebt. Alles staat of valt met het aanbod.” Die visie leidde tot een indrukwekkend machinepark dat voortdurend wordt uitgebreid. Intussen telt het assortiment meer dan 12.000 machines. “We willen de aannemer, klein en groot, volledig ontzorgen”, vult Maria aan. “Onze tarieven zijn transparant, onze service compleet en onze klanten weten dat ze op ons kunnen rekenen.”

De eerste jaren kampeerden we een beetje in het tuinbouwbedrijf van mijn ouders. Er kon amper een vrachtwagen passeren, maar we maakten er het beste van. We zeiden gewoon nooit nee.

Wim Van Nuffelen

De kracht van ‘nooit nee zeggen’

De eerste jaren waren best pittig. Het jonge bedrijf werkte vanuit het ouderlijke tuinbouwbedrijf, midden in de velden. “Het was eigenlijk een beetje kamperen bij mijn ouders”, lacht Wim. “Er kon amper een vrachtwagen passeren, maar we maakten er het beste van. We zeiden gewoon nooit nee. Als een klant iets vroeg, regelden we het. Was de machine niet op voorraad? Dan gingen we die huren of we kochten ze gewoon. Dat was onze manier om klanten te overtuigen.” Die servicegerichte aanpak legde het bedrijf geen windeieren. “De Mond-tot-mondreclame deed zijn werk en onze naam verspreidde zich snel”, vervolgt Wim. “We stonden altijd klaar, ook ’s avonds of in het weekend. Die mentaliteit typeert ons nog steeds. We zijn nog altijd het verhuurbedrijf met de ruimste openingsuren.”

Van de serres naar het industriepark

De groei dwong het bedrijf tot verhuizen. “Rond 2013 was het terrein van mijn ouders gewoon te klein geworden”, zegt Wim Van Nuffelen. “We hadden ondertussen een vijftiental medewerkers en verhuisden naar het industriepark in Sint-Katelijne-Waver. Vanaf dat moment voelde het pas echt als een bedrijf. De serres maakten plaats voor magazijnen en een werkplaats met alle functionaliteiten.” 

Vandaag telt het bedrijf 220 medewerkers. Dagelijks vertrekken 45 vrachtwagens met machines en nog eens 15 vrachtwagens met werftoiletten naar werven over het hele land. “Dankzij onze centrale ligging in Mechelen kunnen we onze klanten snel beleveren. Wie voor 17 uur bestelt, heeft zijn machine de volgende ochtend om 7 uur op de werf.” Opmerkelijk is dat Wim Verhuur tot op vandaag werkt vanuit één centrale locatie. “Dat is een bewuste en strategische keuze”, legt Wim uit. “We leveren in heel België en volgen klanten zelfs naar het buitenland, maar al onze kennis en voorraad blijft hier. Zo behouden we de controle over kwaliteit en service. Machines zijn vandaag technologisch complex: computer- of GPS-gestuurd, met allerlei sensoren. Als je dat over verschillende vestigingen verspreidt, verlies je kennis. Hier weten we exact wat we in huis hebben, kunnen we alles netjes bijhouden, onderhouden en – indien nodig – snel en goed herstellen.”

Digitalisering als motor

Naast groeien in omvang en omzet, zette Wim Verhuur de voorbije jaren sterk in op digitalisering. “De eerste jaren draaide alles om uitbreiding van het assortiment”, verduidelijkt Maria Van Nuffelen. “Daarna hebben we fors geïnvesteerd in IT, automatisering en digitalisering. Vandaag werken vijf IT’ers voltijds aan ons eigen digitale platform. Klanten kunnen online bestellen en hun huurvloot beheren.”

“En dankzij die data kunnen we onze klanten ook beter informeren”, vult Wim aan. “We zien exact hoeveel uren een machine draait, of er storingen zijn geweest en waar optimalisatie mogelijk is. Met die inzichten helpen we onze klanten om efficiënter te werken. Dat is belangrijk, want we willen niet enkel materiaal leveren, maar ook meedenken en advies geven.”

Onze mensen zijn de ruggengraat van dit bedrijf. We vragen veel toewijding en flexibiliteit, maar we geven dat ook terug.

Maria Van Nuffelen

Meer structuur, meer professionaliteit

Met de groei kwam ook nood aan meer structuur. “Tot 2017 was ik zowat de spilfiguur in alles”, weet Wim. “Maar je voelt op een bepaald moment dat je dat niet kan blijven volhouden. We hebben toen een strategisch plan uitgewerkt en een tijdelijke CEO aangeworven om structuur te brengen. Die persoon is vandaag nog altijd één van onze belangrijkste klankborden.

Maar daarnaast hebben we ook een raad van advies opgericht die ons helpt om beslissingen scherp te stellen. Intussen heb ik de leiding wel opnieuw zelf in handen. Met de hulp van mijn zus – die in 2015 al mee aan boord kwam – als mede-zaakvoerder. Zij zorgt ervoor dat onze HR en ons opleidingscentrum gesmeerd loopt, ikzelf hou me bezig met de operationele kant van het bedrijf en met de investeringen in ons machinepark.” Die professionalisering werpt absoluut zijn vruchten af. “Het bedrijf groeit de jongste jaren gemiddeld met twintig tot dertig procent per jaar en de omzet groeide tot meer dan 45 miljoen euro”, zegt een trotse Wim Van Nuffelen. “Maar misschien nog wel belangrijker, daarnaast zijn we nog meer dan vroeger synoniem geworden voor kwaliteit en betrouwbaarheid.”

Werftoiletten: klein product, groot effect

Waar je ook gaat langs Vlaamse wegen, je komt er wel een werftoilet van Wim Verhuur tegen. Ooit begonnen als een praktische uitbreiding van het aanbod, groeide deze service uit tot een onverwacht sterk uithangbord. “Een werftoilet is het eerste én het laatste wat op een werf staat”, vertelt Wim Van Nuffelen. “En het staat meestal aan de straatkant – dat betekent gratis visibiliteit.”

Vandaag beheert Wim Verhuur meer dan 3.000 werftoiletten, die wekelijks worden gereinigd door een eigen ploeg van chauffeurs en planners. De divisie zorgt niet alleen voor comfort op de werf, maar ook voor merkzichtbaarheid én extra service. “We merken dat aannemers ons daardoor sneller contacteren voor bijkomend materiaal. Het lijkt misschien een klein product, maar strategisch is het enorm waardevol.”

Artikel uit publicatie

KV Mechelen
Citymesh
NTX
Van Havermaet
ING
Mensura
SDWorx
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey