Netwerken is een kunst, een vaardigheid en voor ondernemers een essentieel onderdeel van hun werk. In deze rubriek laten we fervente netwerkfans aan het woord. Deze maand is dat Peter Queeckers. Met BCQM viert hij dit jaar ook zijn 25-jarig bestaan.
Peter Queeckers is sinds 2000 CEO van een consortium van bedrijven onder BCQM, het Belgian Center for Quality Management. Hij werkt met een team van 80 hoogopgeleide experten aan thema’s als kwaliteit, veiligheid, milieu, duurzaamheid, HR en corporate governance. Als voormalig directeur van het WWF, de allereerste duurzaamheidsmanager bij Shell en daarna de bouwer van de snelste en meest duurzame luchthaven ter wereld doorzwom hij al heel wat waters. Maar netwerken is daarin een constante. Zelf noemt hij zich een verkoper van vertrouwen, en netwerken is voor hem dé manier om nieuwe klanten te vinden. Met meer dan 100 netwerkevents per jaar weet hij er alles van.
Waarom is netwerken zo belangrijk voor jou?
“Ik verkoop geen product, ik verkoop vertrouwen. Onze diensten – kwaliteit, veiligheid, milieu, HR, duurzaamheid, corporate governance – vragen een vertrouwensband. Bedrijven moeten zeker zijn dat ze – ook juridisch – op ons kunnen rekenen. Dat soort relaties bouw je niet op met een advertentie, maar via mond-aan- mondreclame en netwerken. Zelf ga ik naar wel 110 evenementen per jaar.”
Wat is je favoriete netwerkevent?
“De nieuwjaarsinvitito 2024 van Voka Limburg – 3.600 mensen, dansen, sfeer, netwerken – geweldig. In Mechelen- Kempen vind ik de Prijs Ondernemen zeer sterk georganiseerd. Ook de nationale nieuwjaarsreceptie van Voka is top: ministers, CEO’s, een sterk inhoudelijk panel en een zaal die klopt. De speeddates van Voka zijn de meest effectieve.”

Hoe bereid jij je voor op zo’n avond?
“Ik bekijk op voorhand wie er komt en wie ik sowieso wil spreken. Tijdens het event verzamel ik kaartjes – géén LinkedIn, geef mij maar een naamkaartje met gsm- nummer. Na het event bel ik de mensen op die ik heb ontmoet. Mijn agenda ligt naast mij op de autozetel. Aan het einde van mijn autorit heb ik vier afspraken vastliggen.”
Wat is het meest bijzondere dat je via netwerken al hebt bereikt?
“Soms zijn het kleine dingen – je buurman blijkt ineens een interessante ondernemer. Maar de mooiste ervaring? Een netwerkevent met escape room waar we 2,5 uur vastzaten door een technisch defect. Wij zijn daarna nog jaren met dezelfde groep opnieuw escape rooms gaan doen. En: zij zijn nu allemaal klant (lacht).”
Wat is je gouden tip voor andere netwerkers?
“Kies het juiste netwerk voor jouw doel: wil je verkopen, connecties leggen of iets gedaan krijgen? Bereid je voor, weet wie je wil spreken. Kijk ook naar allianties: misschien kan je twee klanten met elkaar verbinden. En volg altijd op binnen de week. Anders ben je snel vergeten.”
Hoeveel investeer je in netwerken?
“Tussen november en februari zit ik bijna dagelijks op events. In totaal gaat daar jaarlijks zo’n 26.000 à 27.000 euro naartoe. En eerlijk: dat is véél efficiënter dan wat ik uit social media zou halen. Op een jaar zijn we zo van 603 klanten naar 840 klanten gegroeid.”