Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 15/07/2025

Netwerken is een kunst, een vaardigheid en voor ondernemers een essentieel onderdeel van hun werk. In deze rubriek laten we fervente netwerkfans aan het woord. Ellen Aerts, Manager Interieur bij Ooms Woonrealisaties, laat zich graag op netwerkevents zien. Niet omdat het moet, maar omdat het werkt.

Netwerken is voor ondernemers al lang geen ‘nice to have’ meer. Ellen Aerts weet dat als geen ander. Als hoofd van de interieurafdeling bij Ooms Woonrealisaties – één van de vier sterke pijlers van het bedrijf – is zij het aanspreekpunt voor wie zijn interieur wil laten ontwerpen en uitvoeren. “Voor mij is het dé manier om je gezicht te laten zien, je bedrijf op de kaart te zetten en duurzame relaties uit te bouwen.”

Hoeveel netwerkbijeenkomsten woon je ongeveer bij per jaar?

“Ik mik op een vijftiental per jaar. Ik hou het bewust zoveel mogelijk op events in de provincie Antwerpen omdat dat ook specifiek onze werkregio is. Ik kies daarnaast vooral op basis van het thema en het verwachte publiek – als er architecten zijn, ben ik zeker geïnteresseerd.”

Wat is je favoriete Voka-event?

“‘Plato meets Plato’ springt er voor mij echt uit. Je wordt in groepjes ingedeeld en moet jezelf en je bedrijf kort aan elkaar pitchen. Dat geeft meteen aanknopingspunten om daarna verder te praten. Zo spreek je sowieso meer mensen dan wanneer je gewoon wat rondloopt. Heel laagdrempelig en effectief.”

Waarom is netwerken belangrijk voor jou?

“Het is de manier om onze naam – Ooms Woonrealisaties – sterker naar buiten te brengen. Vroeger waren we binnen Voka vooral gefocust op opleidingen, nu zetten we steeds meer ook bewust in op netwerken. Het levert nieuwe contacten op, samenwerkingen, zichtbaarheid. En mensen leren je écht kennen. Het is een investering op lange termijn: wie je kent, denkt sneller aan jou.”

Netwerken is investeren in vertrouwen. De rest volgt vanzelf.

Ellen Aerts

Hoe bereid je je voor op een netwerkevent?

“Ik bekijk vooraf altijd de deelnemerslijst. Dan kies ik een paar interessante profielen uit en verdiep me kort in wie ze zijn en wat ze doen. Tijdens het event zoek ik ze op en probeer ik echt een connectie te leggen.”

Wat is het meest bijzondere dat je via netwerken hebt bereikt?

“Via een Plato-traject hebben we een mooie samenwerking kunnen opstarten met een andere deelnemer. We hebben ook al andere bedrijven uit de nood kunnen helpen, wisselen referenties uit van sollicitanten of zetten onze deuren open voor events. Onze contactpersoon bij Voka, Elien, is trouwens een topambassadeur – ze brengt ons overal mee in beeld.”

Wat is je gouden tip voor andere netwerkers?

“Begin laagdrempelig, bijvoorbeeld met een Plato-traject. Dan groeit je vertrouwen vanzelf en wordt het makkelijker om grotere events aan te pakken. Je moet niet mikken op directe verkoop – netwerken draait om relaties opbouwen. Daarna volgt de rest vanzelf.”

Artikel uit publicatie

NTX
Van Havermaet
ING
Mensura
SDWorx
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey