Overslaan en naar de inhoud gaan

Werken in een internationale context vraagt een grondige kennis van douane, accijnzen en btw. De douanewetgeving moet ook voortdurend toegepast worden vanuit nieuwe invalshoeken en perspectieven. Een solide basiskennis van de wetgeving is dan ook de start van een succesvol internationaal verhaal. 

De Customs Academy is opgebouwd uit 7 modules verspreid over 17 sessies. Het programma volgt de lijnen van het EU Competency Framework (CustCompEU) en de Belgische regelgeving (MB 21/01/2021). 

In dit traject wordt de deelnemer door de complexe wetgeving geloodst op het gebied van douane, accijnzen en btw bij grensbewegingen. De theoretische kennis wordt aangevuld met zeer praktische toepassingen van de verschillende aangiftesystemen, zoals AES-IDMS-PN/TS, een efficiënt beheer van voorraadadministraties, dit alles gedoceerd door mensen die elke dag in het vak staan.

Door de opleiding loopt een systeem van permanente evaluatie in de vorm van online testen na elke module of blok. Om te slagen voor dit examen moet de deelnemer 60% behalen voor elk onderdeel, maar kan een attest van vakbekwaamheid bekomen worden, dat de vereiste competenties bewijst bij o.a. AEO-audits.  

De Customs Academy loodst je stap voor stap door de complexe wetgeving en de praktische toepassingen. Je kan het volledige traject volgen en zo een officieel erkend attest behalen, of kiezen voor losse modules die je eigen tempo en noden volgen: 

Module 1: Kennismaking met de wereld van de douane
  • Kernwaarden en taak van de douane
  • Internationale instellingen en bronnen
  • EU- en Belgische douanewetgeving en de UCC-reform
  • Het douanegebied van de EU
  • EU Security Union Strategy
  • Belangrijkste douaneplatformen
  • Classificatie van goederen, douanewaarde en oorsprong

Wil je enkel deze module volgen? Inschrijven en meer info vind je hier.

Module 2: Binnenbrengen van goederen in de Unie
  • Formaliteiten bij binnenbrengen
  • Voorafgaande kennisgeving – ICS2 – ENS/AN
  • Tijdelijke opslag – PN/TS
  • Douanebestemmingen en douaneregelingen
  • Douaneaangifte – IDMS en AES
  • Verificatie en monsterneming
  • Rechten en plichten van de aangever

Wil je enkel deze module volgen? Inschrijven en meer info vind je hier.

Module 3: In het vrije verkeer brengen van goederen
  • Begrip en soorten maatregelen
  • Autonome douanerechten en tariefcontingenten
  • Handelspolitieke maatregelen
  • Antidumping en compenserende rechten
  • Preferentiële regelingen
  • Berekenen van rechten – accijnzen – btw
  • Toelichting dataset H1
  • Operationele ondersteuning – praktische toepassingen

Wil je enkel deze module volgen? Inschrijven en meer info vind je hier.

Module 4: Goederen die de Unie verlaten
  • Aangifte vóór vertrek – AES – REN – EXS
  • Proces uitvoer en uitgaan
  • Operationele ondersteuning – praktische toepassingen

Wil je enkel deze module volgen? Inschrijven en meer info vind je hier.

Module 5: Bijzondere douaneregelingen en niet-fiscale maatregelen
  • Douanevervoer en entrepot – principe, aangiften, NCTS – IDMS & AES
  • Actieve en passieve veredeling
  • Tijdelijke invoer en bijzondere bestemmingen
  • Niet-fiscale controlemaatregelen: veiligheid, gezondheid, economie, milieu (VGEM)
  • Verboden en beperkingen - sanctiemaatregelen 

Wil je enkel deze module volgen? Inschrijven en meer info vind je hier.

Module 6: Professionele accijns competenties
  • Accijnswetgeving en reglementering
  • Accijnsvergunningen en voorraadadministratie
  • Accijnsbewegingen in de Unie
  • Schorsingsregeling en EMCS
  • Invoer en uitvoer van accijnsgoederen
  • Praktische toepassingen accijnsbewegingen
  • Aangifteprocedures: AC4 en vereenvoudigingen
  • Betaling van accijnzen via kredietrekening

Wil je enkel deze module volgen? Inschrijven en meer info vind je hier.

Module 7: Btw bij in- en uitvoer
  • Btw bij invoer
  • Aansprakelijk vertegenwoordiger, regeling 42, importer of records, verlegging, intrastat
  • Btw bij uitvoer
  • Exporter of records, driehoeksverkopen, intra- en extrastat-opgaven 

Wil je enkel deze module volgen? Inschrijven en meer info vind je hier.

Doelgroep en voorkennis

  • Douane- en exportmedewerkers
  • Inkoop- en logistiek verantwoordelijken
  • Financieel managers en compliance officers
  • Alle professionals die internationaal actief zijn en hun kennis rond douane, btw en accijnzen willen verdiepen

Voorkennis: geen specifieke voorkennis vereist. 

Jouw docenten

Maak kennis met Dorothy Cardoen, Training & Coaching Expert

Als gepassioneerde trainer en docent heeft Dorothy jarenlang haar kennis gedeeld over douaneprocedures, aangiftesystemen, compliance en tal van andere onderwerpen, zowel binnen de Belgische Douaneadministratie als daarbuiten. Bij Customs Solutions benut Dorothy haar uitgebreide ervaring om eersteklas trainingen te verzorgen, waarmee bedrijven douanecomplexiteiten met vertrouwen en nauwkeurigheid kunnen navigeren. 

Dorothy Cardoen

Maak kennis met Kirby Van den Bosch, expert in customs and excise solutions

Kirby koos tijdens haar studie ervoor om zich te specialiseren in douanezaken, aangetrokken door de complexiteit ervan en de duidelijke behoefte aan expertise die ze waarnam tijdens stages en vakantiewerk. Ze bouwde waardevolle ervaring op in verschillende EU-lidstaten en is momenteel betrokken bij het testen en integreren van nieuwe UCC-programma's in Nederland en België. Kirby haalt er vooral veel voldoening uit om klanten te ondersteunen bij het overwinnen van de uitdagingen die nieuwe systemen met zich meebrengen en bij het implementeren van oplossingen die duurzame waarde creëren.

Kirby Van den Bosch

Maak kennis met Tom Verhoeven

Tom is een ervaren expert in accijnzen met diepgaande kennis van zowel nationale als Europese regelgeving. Hij is gespecialiseerd in accijnsstructuren binnen de sectoren energie, alcohol, tabak en minerale oliën, alcoholvrij dranken en koffie en staat bekend om een pragmatische aanpak, sterke dossierkennis en heldere communicatie. Tevens is hij een zeer bekwame lesgever. Als geen ander kan hij deze materie overbrengen aan zijn cursisten. Tom is dan ook een graag geziene lesgever met jarenlange praktijkervaring in de fiscaliteit en een scherp oog voor compliance en strategisch advies. 

Tom Verhoeven

Maak kennis met Rob Van den Plas, VAT expert 

Rob begon zijn carrière in 1996 bij Loyens en maakte in 2000 de overstap naar een Big Four-kantoor. Na vele jaren in een sterk commerciële omgeving koos hij bewust voor een traject waarin hij zich opnieuw volledig kon richten op zijn echte passie: btw-advies. Doorheen zijn volledige loopbaan specialiseerde Rob zich in btw-advies, btw-planning en btw-herstructureringen, zowel op nationaal als internationaal niveau. Daarnaast is hij een ervaren spreker die al talrijke opleidingen, seminaries en gastlessen heeft verzorgd aan scholen en kenniscentra.
 

Rob Van den Plas

Maak kennis met Els Meynendonckx, VAT expert 

Els brengt jarenlange ervaring in btw-advies mee, met de laatste jaren een sterke focus op internationale handel. Dankzij haar uitgebreide kennis van processen, internationale stromen, warehouses en het opzetten van condition tables, begeleidt zij organisaties vlot door de complexe btw-uitdagingen die bij grensoverschrijdende handel komen kijken. Els is daarnaast een ervaren trainer en opleider. Ze verzorgt regelmatig opleidingen, workshops en praktijkgerichte sessies over btw-thema’s, waarbij ze complexe materie helder en toepasbaar weet te maken.

Els Meynendonckx

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Ina Philips

Coördinator Kameracademie I themanetwerken

Full bio of Ina Philips

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 3.900,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 5.850,00 excl. btw

Nog geen lid van Voka? Ontdek hier alle ledenvoordelen en bekom meer info.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)
Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille
Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

  • Registratienummer: DV.0105507

  • Type dienstverlening: Opleiding

  • Datum inschrijving: 27/01/2026

  • Projectbedrag: € 3.900 (lid) of € 5.850 (niet-lid)

  • Aantal opleidingsuren: 72uren

  • Thema: Internationalisering

  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 29/12/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 3.900,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 5.850,00 excl. btw

Nog geen lid van Voka? Ontdek hier alle ledenvoordelen en bekom meer info.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)
Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille
Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de eerste sessie via www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

  • Registratienummer: DV.0105507

  • Type dienstverlening: Opleiding

  • Datum inschrijving: 27/01/2026

  • Projectbedrag: € 3.900 (lid) of € 5.850 (niet-lid)

  • Aantal opleidingsuren: 72uren

  • Thema: Internationalisering

  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 29/12/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM