Welkom bij ‘Spotlight’, waar we de schijnwerpers richten op talent dat het kloppende hart vormt van Limburgse bedrijven. In deze rubriek gaan we in gesprek met de mensen achter de schermen, de medewerkers die elke dag opnieuw bijdragen aan het succes en de groei van hun organisaties. Deze maand: Katrien Van Gorp van Facil en Luk Dedene van Bosal.

Katrien Van Gorp, supply chain analyst
Waarom werk je graag bij Facil?
“Ik hou van de sfeer. We hebben zelfs een Happiness Team dat regelmatig iets leuks op poten zet, zoals een gezonde lunch. Dit is trouwens mijn eerste job. Een dikke 4 jaar geleden begon ik in volle coronatijd; op mijn eerste werkdag zag ik alleen de manager en iemand van HR. (lacht) Het heeft lang geduurd voor ik mijn collega’s goed leerde kennen. Hoewel we 50 procent van de tijd thuis mogen werken, ben ik veel vaker op kantoor te vinden. Ik ben hier graag.”
Wat maakt jouw job uitdagend?
“Er is veel variatie en weinig tijd om je te vervelen. (lacht) Naast mijn dagelijkse taken kan ik me continu inzetten voor nieuwe projecten. Als mijn analyses daarna echt iets teweegbrengen op het vlak van kosten en efficiëntie, geeft dat enorm veel voldoening.”
Wat vind je belangrijk in een team?
“Mijn team is gemotiveerd en ambitieus en mijn collega’s zijn hulpvaardig. Waar ik ook belang aan hecht, is dat iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt. We vormen een klein team van een tiental collega’s. Sommigen hebben al veel ervaring, dus dankzij hen leer ik veel bij. Er is bovendien ruimte om fouten te maken. In plaats van een berisping komt er dan feedback. En last but not least, er mag al eens gelachen worden.”
Wat is jouw mooiste ervaring tot nu bij Facil?
“Al heel snel mocht ik meewerken aan de implementatie van een nieuw Transport Management Systeem. Een hele verantwoordelijkheid voor iemand die nog maar net de business leert kennen. Het transportmanagement was vroeger geoutsourcet, maar om er meer grip op te krijgen besliste men om het weer zelf te gaan doen. Het nieuwe systeem wordt nog steeds gebruikt en daar ben ik trots op.”
Wat is jouw sterkste professionele eigenschap?
“Ik ben communicatief, wat van pas komt in het contact met klanten en leveranciers. Veel communicatie met de Europese branches verloopt via mail en die conversaties laat ik gestructureerd verlopen. Verder ben ik gedreven en benut ik elke kans om mezelf te ontplooien. Ik wil het ver schoppen en probeer alles wat ik onderneem zo goed mogelijk aan te pakken.”
Karolien Peeters, supply chain manager Facil
Welke inspanningen doet Facil om talent aan te trekken en aan boord te houden?
- Kandidaten screenen we niet alleen op vaardigheden, ze moeten ook matchen met onze vijf kernwaarden: Happy Together, Innovation, Passion for Solutions, Entrepreneurship en Respect.
- We zorgen ervoor dat nieuwe collega’s zich welkom voelen en in ons verhaal worden meegenomen.
Wat maakt jullie bedrijfscultuur uniek?
- Een uitdagende en internationale werkomgeving, gecombineerd met open communicatie en een goede sfeer. Ons Happiness Team organiseert ook regelmatig na de werkuren leuke activiteiten.
- We werken samen op basis van wederzijds respect, ondernemerschap en een gedeelde passie voor oplossingen.

Luk Dedene, VP Research & Development
Hoe ben je bij Bosal terechtgekomen?
“In het laatste jaar van mijn studie burgerlijk ingenieur hingen ad valvas alle mogelijke thesisonderwerpen uit. Zo kwam ik al heel jong bij Bosal terecht: onmiddellijk een automotive-omgeving, wat ik boeiend vond. Ik ben ondertussen 50 en nog altijd hier. Je zou het dus een jeugdliefde kunnen noemen.” (lacht)
Waarom werk je graag bij Bosal?
“Omdat het een familiebedrijf is. De samenhorigheid spreekt me aan. Ook veel van mijn collega’s hebben al serieus wat dienstjaren op de teller. ‘Promote from within’, zo luidt de filosofie, dus om de paar jaar kan ik van functie veranderen. Ook vanuit technisch oogpunt is dit mijn ideale werkplek. Bij Bosal Lummen voeren we alle aspecten van research & development uit: computermodellen, berekeningen, prototypes maken en testen … Weinig Belgische bedrijven hebben die kennis én ontwikkeling onder één dak.”
Wat maakt jouw job uitdagend?
“De automobielmarkt is heel competitief en de winstmarges zijn beperkt. Alles wat we hier doen, moet dus perfect gemanaged worden. Bovendien werken we niet alleen voor Europese bedrijven, maar ook voor klanten in Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Ik reis dus regelmatig. Momenteel is er wel veel onzekerheid. Wordt de toekomst hybride, elektrisch, benzine, diesel? Ook het geopolitieke verhaal zorgt natuurlijk voor druk. Om te diversifiëren, profileren we ons ook in de waterstofeconomie met een hoogtemperatuur-warmtewisselaar.”
Wat vind je belangrijk in een team?
“Dat iedereen zich goed voelt en gedreven is om nieuwe ideeën aan te brengen. Die continue verbetering, de kleine stapjes om processen efficiënter te maken, die maken hier echt het verschil.”
Wat doe je om de balans tussen werk en privé te bewaren?
“Niet eenvoudig, gezien de hoge betrokkenheid die ik voel en het feit dat ik vlak bij mijn werk woon. (lacht) Thuis heb ik altijd wel doe-het-zelfprojectjes lopen, ik vind het ontspannend om met mijn handen te werken. En we hebben twee honden en een kat, ook die zorgen voor rust en afleiding.”

Karel Bos, CEO Bosal
Wat maakt jullie bedrijfscultuur uniek?
- Innovatie, wendbaarheid en duurzaamheid. We opereren in een snel veranderende, wereldwijde industrie en laten onze mensen continu bijleren en groeien.
- Onze ondernemersmentaliteit. Hoewel we een wereldwijd bedrijf zijn, moedigen we autonomie en innovatie op elk niveau aan.
Welke drie professionele kwaliteiten moet een goede medewerker bij Bosal hebben?
- Innovatief en tegelijk economisch denken. We waarderen werknemers die de status quo uitdagen en nieuwe ideeën voorstellen.
- Wendbaarheid en aanpassingsvermogen, of het nu gaat om werken over tijdzones heen of het implementeren van nieuwe technologieën.
- Samenwerking: een goede Bosal-medewerker werkt schouder aan schouder met collega’s in verschillende functies en regio’s.