Jonge ondernemers helpen om een netwerk uit te bouwen door hen zorgvuldig aan anderen te linken: het is altijd een van de kerntaken van Voka – KvK Limburg geweest. Joshua Beerten en Ine Janssen vertellen wat hun JOE- en JOF-traject voor hen betekent – naast fijne ontmoetingen en lekker eten.

Een 90 jaar oude modezaak die toch eigentijds blijft? Niet vanzelfsprekend, maar Joshua Beerten (35) lijkt er wonderwel in te slagen. Zijn jongere broer Jim en hij houden Jacobs Mode relevant door in te zetten op persoonlijk contact en een uitmuntende service. Ze willen zo mijlenver verwijderd blijven van fast fashion en de grote onlineketens. “Het was mijn overgrootvader die in 1935 met de zaak begon. Mijn vader is nu het uithangbord, maar mijn broer en ik nemen die rol steeds meer van hem over.”
De kneepjes van het vak kregen ze met de paplepel mee: “Mijn twee jongere broers en ik zijn opgegroeid in een familie van ondernemers. Mijn parkje stond zelfs letterlijk in onze winkel. En hoewel ik als puber riep dat ik nooit iets in de mode wilde doen, kreeg ik door de jaren heen toch meer voeling met onze zaak. Een jaar of vier geleden ben ik mee in de zaak gestapt.”
“Je kan veel leren, maar ondernemen moet er toch al een beetje in zitten, denk ik. Ook die liefde voor netwerken heb ik helemaal van mijn vader. Mensen met elkaar in contact brengen is me op het lijf geschreven. In onze winkel hebben we een grote, mooie bar waar vaak mooie ontmoetingen plaatsvinden. Het is een voorrecht om daarbij te mogen zijn.”
Hechte bende
“Ik werd lid van Voka – KvK Limburg om te kunnen netwerken met andere Limburgers. We willen namelijk ook de jongere generatie aantrekken en Jong Voka leek me daar geknipt voor. Maar los van die missie geniet ik ook enorm van het contact met andere jonge ondernemers. Bij Voka leer ik hun ingesteldheid en visie op de markt kennen, en luister ik naar hun aanpak bij bepaalde problemen.”
“Voor mijn JOE-groep werd ik via Jong Voka gerekruteerd. We spreken regelmatig af om samen te tafelen en ideeën en ervaringen uit te wisselen. Elk jaar wordt er een nieuwe JOE-groep opgericht. De onze bestaat al een jaar of twee en we zijn bijna aan het einde van het officiële traject. De opzet van JOE is dat we allemaal uit totaal verschillende sectoren komen. Toch vormen we samen een heel fijne, hechte bende. Onze etentjes eindigen meestal aan de bar. Af en toe plannen we zelfs extra activiteiten in. We spraken af dat we sowieso bij elkaar blijven als het traject erop zit.”
Vestimentair visitekaartje
“Voka en het JOE-netwerk kunnen heel veel betekenen voor een jonge ondernemer. Het helpt je ontdekken hoe je je op je ondernemerschap wil richten. In mijn geval, met de zaak die al zo lang bestaat, liggen de kaarten een beetje anders. Ik probeer meer te focussen op het pure netwerken. Op de fijne, ludiekere events is het gangbaar om chic gekleed te zijn, waardoor ik makkelijker de aandacht kan trekken en over onze zaak kan praten. Bedoeling is om binnenkort mijn JOE-netwerk ook in de winkel uit te nodigen. Daar kijk ik al naar uit.”

Ook Ine Janssen (25) werkt sinds een paar jaar in het familiebedrijf. Haar grootvader Jaak begon in 1962 met het herstellen van landbouwmachines. Atelier Janssen Kaulille groeide uit tot een bedrijf met 260 medewerkers. Onder andere containers, haakarmsystemen, opleggers, kippers en afvalpersen voor het transport voor afval- en grondverzet worden van A tot Z in Bocholt geproduceerd.
Na een studie verpleegkunde – “Ik voelde uiteindelijk aan dat dit niet het juiste pad voor me was” – switchte Ine naar bedrijfsmanagement en intussen vervoegde ze haar vader Gunter bij AJK. “Ik leid nu de aankoopafdeling, een team van vier mensen, en ben blij dat ik mee in de onderneming ben gestapt. We stellen vooral mensen uit onze regio tewerk. Op onze parking staan veel meer fietsen dan auto’s en daar word ik echt gelukkig van.”
Constant groeien
“Voor mij betekent ondernemen: een hechte familie met je medewerkers vormen, maar ook constant blijven groeien, jezelf continu verbeteren. Omdat ik toen nog veel twijfels voelde, sloot ik me drie jaar geleden aan bij het NGN-netwerk van Jong Voka. Dat Next Gen Netwerk is er voor kinderen van ondernemers die nog niet helemaal zeker zijn van hun toekomst in het bedrijf. Zo kwam ik in contact met anderen in een gelijkaardige situatie.” “Met een aantal zetten we nu de stap naar JOF, een gloednieuw netwerk dat gericht is op jonge ondernemers die intussen, net als ik, hun toekomst in het familiebedrijf willen uitbouwen. We zijn nog niet officieel gestart, maar er zijn wel al zes sessies ingepland.”
Luchtig en to the point
“Met onze groep, die nog volop in de maak is, zullen we ideeën uitwisselen, ons hart bij elkaar luchten en vragen aan elkaar stellen. Ik ben er zeker van dat er ook vriendschappen zullen ontstaan, want gedurende de sessies leer je elkaar natuurlijk veel beter kennen. Bedoeling is alleszins om het heel luchtig en to the point te houden. We nodigen ook sprekers uit, die zullen vertellen hoe zij bepaalde zaken in hun familiebedrijf hebben aangepakt. Onze JOF-groep is nog niet compleet, dus geef gerust een gil als je erbij wil of iemand kent.”
Onzekere nieuweling
“In het begin vond ik het niet makkelijk, dat netwerken bij Jong Voka. Je komt er natuurlijk bij als nieuweling, zonder iemand te kennen. Maar hoe meer je gaat, hoe meer mensen je ontmoet en hoe makkelijker het wordt, want op den duur is er altijd wel een bekend gezicht. Heb ik een vraag of ben ik ergens naar op zoek, dan kan ik vaak al een beroep doen op mijn eigen netwerk, dat steeds groter wordt. Ook het team van Voka heeft me al vaak kunnen helpen door informatie of contactpersonen door te spelen.”
“De aankoopafdeling is momenteel perfect voor mij en ik hoop dat ik ooit, door te blijven groeien, in de voetsporen van mijn vader kan treden.”