Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 23/10/2025

Airbus, ASML, General Electric… Het zijn namen die je niet meteen koppelt aan een Genks bedrijf met amper elf medewerkers. Toch voorziet Roartis deze kleppers van hightech lijmen en coatings op maat. Oprichter en CEO Jochen Schuermans bouwde zijn bedrijf uit van een kelderproject tot een wereldwijde speler in micro-elektronica, automobiel, ruimtevaart en defensie. “Gelukkig reis ik graag.”

Jochen

 

Roartis ontwikkelt lijmen, coatings en harsen voor extreme omstandigheden: hoge of lage temperaturen, trillingen of thermische en elektrische geleidbaarheid. “De helft van onze kosten draait om R&D. Klanten testen soms 5 jaar vooraleer een product wordt vrijgegeven. Maar zodra we binnen zijn, blijven we vaak jarenlang deel van hun design.”
Die lange adem tekent ook de groei van het bedrijf. Wat begon met experimenten in een kelder, evolueerde naar moderne laboratoria met de meest geavanceerde testfaciliteiten. “Onze klanten verwachten bewijs dat het écht werkt, en dat kunnen we leveren dankzij onze focus op kwaliteit.”

Australië op de bucketlist
Het resultaat is een sterk internationaal verhaal. “Bijna 90 procent van onze omzet halen we uit wereldwijde export. Alleen Australië ontbreekt nog. Dat staat dan ook hoog op mijn bucketlist.”
Een concreet voorbeeld: “Een toonaangevende autobouwer werkt nu met elektronica die dicht bij de motor zit en veel trillingen ondergaat. Wij ontwikkelden een lijm die bestand is tegen die vibraties, zodat de elektronica veilig blijft functioneren en de wagen langer meegaat.”

Europese troefkaart
Hoewel Roartis klein is, speelt het mee in een sector waar Amerikaanse en Aziatische mastodonten de hoofdrol spelen. “Sinds de Europese Chipverordening en de recente focus op defensie-elektronica is de vraag naar betrouwbare Europese leveranciers gestegen. Dat speelt in ons voordeel. We bewijzen dat Limburg meer kan dan alleen logistiek: ook hightech hoort hier thuis. Onze specialisatie en flexibiliteit maken bovendien dat we sneller groeien dan onze concurrenten.”

Koffers pakken
Schuermans leeft haast halftijds uit zijn koffer. “Ik reis graag naar beurzen en klanten. Je gaat binnen voor één project en komt buiten met vijf nieuwe. Dat lukt je niet met een Teams-call, want vaak bots je pas op nieuwe kansen tijdens de informele gesprekken na de officiële meeting. We zijn trouwens op zoek naar twee nieuwe collega’s, maar het blijkt moeilijk om profielen te vinden die een derde van hun werktijd willen reizen.”

Leren van Plato
Om zelf scherp te blijven, neemt Schuermans deel aan Voka Plato Internationaal Ondernemen. “Ik leerde al enorm veel tijdens overleg met andere ondernemers, vaak uit heel andere sectoren. Hoe pakken zij HR aan, hoe enthousiasmeren ze hun mensen, wat kan AI betekenen?”
Na 17 jaar ziet Jochen Roartis nog steeds als een scale-up. “De fundamenten zijn er nu. We hebben bewezen dat grote namen ons vertrouwen, en dat maakt me trots. Maar tegelijk denk ik: ons marktaandeel wereldwijd is nog geen 1 procent. The sky is the limit.”

Contactpersoon

Quinten Jordens

Adviseur internationalisatie

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM