Voka-Havenvereniging is de samenwerking tussen Voka vzw en de Vlaamse Havenvereniging vzw en fungeert als het platform van en voor de vier private havengemeenschappen in Vlaanderen.
De Voka-Havenvereniging werd opgericht in het najaar van 2014 en vormt sindsdien het aanspreekpunt voor strategische havenontwikkelingen in Vlaanderen.
De vier havengemeenschappen (Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge) zijn elk georganiseerd binnen de havencellen van de Voka-Kamers van Koophandel van:
- Antwerpen-Waasland (Alfaport)
- Oost-Vlaanderen (VEGHO – Voka Kamer Oost-Vlaanderen)
- West-Vlaanderen (Apzi & OPUA – Voka Kamer West-Vlaanderen)
Zij werken in actieve wisselwerking met het Voka Kenniscentrum.
Ambitie & strategie
De combinatie van industrie, logistiek en goederenoverslag maakt van onze havens ware groeimotoren van de Vlaamse economie. Volgens de laatste economische impactstudie van de Nationale Bank van België bedroeg de totale directe en indirecte toegevoegde waarde in 2020 € 31,7 miljard en de totale werkgelegenheid 255.000 directe en indirecte voltijdse banen.
Vlaanderen moet resoluut kiezen voor zeehavens van wereldklasse als fundament voor duurzame economische groei. Voka-Havenvereniging wil hiervoor inzetten op een integraal ketenbeleid met volgende strategische hefbomen: Investeringen in infrastructuur en ICT verhogen in functie van de supply chain-performantie; De competitiviteit van onze zee- en luchthavens versterken; Inzetten op duurzaamheid en energietransitie; Onze logistieke kennis en knowhow bundelen en een sterkere samenwerking binnen de volledige logistieke keten realiseren.
De vier pijlers
Infrastructuur
Om blijvend te profiteren van haar rol als Europese logistieke draaischijf, moet Vlaanderen extra investeren in infrastructuur voor alle vervoersmodi, met prioriteiten bepaald op basis van objectieve criteria. Zo kunnen we files aanpakken en de zuurstof voor onze supply chain garanderen. Naast het wegwerken van missing links moeten we bestaande capaciteit beter benutten via quick wins, dynamisch verkeersmanagement en een slimme kilometerheffing.
ICT als supply chain facilitator
Naast infrastructuur zijn kwaliteit van dienstverlening, ICT, intelligente netwerkoplossingen, procesverbeteringen en transparantie onmisbaar voor een competitieve en duurzame supply chain. ICT ondersteunt het geïntegreerde logistieke proces en maakt ketenregie mogelijk. Ook douanedienstverlening speelt een cruciale rol in de performantie van de logistieke keten. Onze douane moet de meest logische keuze zijn voor verladers en logistieke dienstverleners die Europa willen binnenkomen. Vlaanderen moet zich profileren als douane smart hub van Europa, met vlotte grens-, douane- en voedselveiligheidscontroles voor een snelle en betrouwbare goederenafhandeling.
Competitieve zeehavens
De positie van Vlaanderen als draaischijf voor internationale handel hangt rechtstreeks samen met onze zee- en luchthavens als toegangspoorten tot de nationale en Europese economie. Zij moeten een ideale schakel vormen binnen de supply chain, maar opereren in een zeer competitieve en volatiele omgeving. Dit vereist functionele samenwerking rond onder meer achterlandstrategie, IT, arbeidsmarkt en onderwijs, een kostenefficiënte en betrouwbare nautische keten, sterke corporate governance, modernisering van de havenarbeidsorganisatie en een level playing field voor logistiek.
Knowhow
De logistieke en supply chain-knowhow in Vlaanderen is een sterke troef, maar vandaag nog versnipperd. Er is nood aan schaal, relevantie en samenwerking om de uitdagingen in de supply chain aan te pakken. Samenwerking tussen het georganiseerde bedrijfsleven en kennisinstellingen is daarbij essentieel. Voka-Havenvereniging kijkt verder dan enkel zeehavens: ook luchthavens hebben nood aan een heldere langetermijnvisie en een stabiel, rechtszeker kader. Waar mogelijk wordt afgestemd met de luchthavengemeenschap.
Duurzaamheid en energietransitie
Onze havens moeten evolueren naar multi fuel ports. Daarvoor zijn forse publieke investeringen nodig in laadvoorzieningen, zoals walstroom en laad- en tankinfrastructuur. Er moet ook aandacht zijn voor netcapaciteit en bevoorradingszekerheid. De overheid dient technologieneutraal te werken en te focussen op resultaten: minder emissies, duurzamere aandrijving van schepen en een groenere logistieke keten.
Wie zijn we?
- Erik Chabot, Voorzitter Havenraad VEGHO – Voka Oost-Vlaanderen en Voorzitter Voka-Havenvereniging
- Marc Adriansens, Voorzitter Havenraad West-Vlaanderen
- Paul Valkeneer, Voorzitter Alfaport – Voka Antwerpen-Waasland
- Mathias Verkest & Patrick Reyntjens, covoorzitters Oostendse Havenvereniging
- Frank Beckx, Gedelegeerd Bestuurder, Voka vzw
Contactpersoon