Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven hechten belang aan rechtszekerheid en zijn bereid een faire bijdrage in de belastingen te leveren. Ze willen echter niet de dupe worden wanneer steden en gemeenten met begrotingstekorten kampen en dit opvangen via hogere of nieuwe bedrijfsbelastingen. Belastingen die investeringen afremmen, evenals resultaatonafhankelijke heffingen, moeten blijvend in vraag worden gesteld.

Lobbyen voor een bedrijfsvriendelijk lokaal fiscaal klimaat

Gemiddeld staan de opcentiemen op de onroerende voorheffing in voor 45 % van de belastingopbrengsten van een gemeente, gevolgd door 38  % voor de aanvullende personenbelasting. De lokale belastingen van steden en gemeenten vullen de belastingontvangsten verder aan met 15 % specifieke bedrijfsbelastingen. Volgens eigen berekeningen dragen de bedrijven in de arrondissementen Antwerpen en Sint-Niklaas gemiddeld een derde rechtstreeks bij van de gebudgetteerde inkomsten van een gemeente. Dit percentage kan enorm verschillen in functie van een gemeentelijk beleid en de aanwezige bedrijven. Zo dragen bedrijven in Zwijndrecht 70 % bij van de lokale belastingen, het hoogste cijfer in Vlaanderen. Kortom, lokale belastingen zijn een zeer belangrijk dossier.

Als fiscale waakhond houdt de Kamer de vinger aan de pols door de lokale bedrijfsbelastingen op te volgen en vervolgens ondernemers te informeren. Waar er negatieve wijzigingen zijn, wordt gereageerd. Dit kan gaan over de hoogte van de belasting, maar ook over de administratieve last dat het vaststellen en voldoen van de belasting ondernemers bezorgt.

Daarnaast heeft de Kamer een fiscale GPS gemaakt waardoor ondernemingen op basis van hun oppervlakte, milieuklasse en drijfkracht kunnen vergelijken hoeveel ze in elk van de 37 gemeenten van ons werkingsgebied betalen. Dit geeft enorme verschillen, in grootste mate te wijten aan het feit of er al dan niet een belasting op drijfkracht aanwezig is. 

Door de gemeentelijke autonomie kunnen gemeenten zelf lokale belastingen invoeren die de concurrentiekracht van ondernemingen kunnen ondermijnen. De creativiteit van gemeenten kent geen grenzen: belasting op drijfkracht, reclamepanelen, gsm masten, opslagtanks, vergaarbakken, bankautomaten om er maar enkele te noemen. De Vlaamse regering  maant lokale besturen al jaren aan dit soort pestbelastingen af te bouwen. De Kamer maakt hier, met succes, actief werk van. Men moet opletten dat ondernemingsvriendelijke maatregelen van de federale regering en Vlaamse regering die investeringen trachten aan te trekken, niet onderuit worden gehaald door lokale fiscaliteit.

Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland streeft naar een zo gunstig mogelijk fiscaal omgevingsklimaat voor ondernemers. Lokale belastingen mogen investeringen niet afremmen. De Kamer neemt daarom initiatief om te waken over een faire en haalbare fiscaliteit.
In het bijzonder wordt gewerkt om de belasting op drijfkracht, deze is zeer schadelijk voor onze kwetsbare productiebedrijven, af te schaffen. Daarnaast is fiscale rechtszekerheid primordiaal voor bedrijven om de rendabiliteit van hun investeringen te kunnen voorspellen.

Als fiscale waakhond houdt de Kamer de vinger aan de pols door de lokale bedrijfsbelastingen op te volgen en brengt wijzigingen continu in kaart om ondernemers te informeren. Waar er negatieve wijzigingen zijn, wordt gereageerd. Dit kan gaan over de hoogte van de belasting, maar ook over de administratieve last dat het vaststellen en voldoen van de belasting ondernemers bezorgt.

Daarnaast heeft de Kamer een fiscale GPS gemaakt waardoor ondernemingen op basis van hun oppervlakte, milieuklasse en drijfkracht kunnen vergelijken hoeveel ze in elk van de 37 gemeenten van ons werkingsgebied betalen. Dit geeft enorme verschillen, in grootste mate te wijten aan het feit of er al dan niet een belasting op drijfkracht aanwezig is.

 

Door de gemeentelijke autonomie kunnen gemeenten zelf lokale belastingen invoeren die de concurrentiekracht van ondernemingen kunnen ondermijnen. De creativiteit van gemeenten kent geen grenzen: belasting op drijfkracht, reclamepanelen, gsm masten, opslagtanks, vergaarbakken, bankautomaten om er maar enkele te noemen. De Vlaamse regering  maant lokale besturen al jaren aan dit soort pestbelastingen af te bouwen. De Kamer maakt hier, met succes, actief werk van.

Men moet opletten dat ondernemingsvriendelijke maatregelen van de federale regering en Vlaamse regering die investeringen trachten aan te trekken, niet onderuit worden gehaald door lokale fiscaliteit.

Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland streeft naar een zo gunstig mogelijk fiscaal omgevingsklimaat voor ondernemers. Lokale belastingen mogen investeringen niet afremmen. De Kamer neemt daarom initiatief om te waken over een faire en haalbare fiscaliteit.

In het bijzonder wordt gewerkt om de belasting op drijfkracht, deze is zeer schadelijk voor onze kwetsbare productiebedrijven, af te schaffen. Daarnaast is fiscale rechtszekerheid primordiaal voor bedrijven om de rendabiliteit van hun investeringen te kunnen voorspellen.

 

Contactpersonen

Christophe Bellens

Beleidsadviseur Belangenbehartiging

Philippe Heyvaert

Secretaris-generaal

Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Proximus
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo