Skip to main content
  • Activiteiten
  • Seminarie: Handel met derde landen vanuit btw- en douane oogpunt

Seminarie: Handel met derde landen vanuit btw- en douane oogpunt

  • On- en offline

Vanuit de ervaring van de sprekers, wordt een praktische kijk gegeven op de  handel van uw onderneming met derde landen, vanuit een douane- en btw perspectief. Vertrekkend vanuit een opfrissing van de basisbeginselen, gaan we graag in op de "do's and don'ts" bij handel met derde landen. Inschrijven kan vanaf nu. 

Programma

Bij transacties met landen buiten de Europese Unie, gaan btw en douane immers hand in hand. We behandelen de voornaamste raakvlakken en pijnpunten waarmee ondernemingen kunnen geconfronteerd worden. We besteden ook aandacht aan de documentenstroom die hiermee gepaard gaat. 

Tijdens deze sessie benaderen we in- en uitvoer op een zeer praktische manier, vanuit een douane- en btw oogpunt: 

  • We herhalen de basisbeginselen inzake btw en douane: wat zijn de grondslagen, de gelijkenissen en de verschillen? 
  • Hoe verloopt een uitvoerprocedure? Welke verplichtingen worden vanuit btw en douanewetgeving opgelegd? 
  • Worden goederen definitief ingevoerd (in vrij verkeer gesteld) of worden ze onder andere douaneregeling gebracht? Welke implicaties heeft dit voor btw? 
  • Wie mag optreden als exporteur/importeur voor douane en voor btw? 
  • Wanneer en onder welke voorwaarden kan beroep gedaan worden op een (globale) btw- en douanevertegenwoordiging in het kader van de internationale handel: wie, wat, hoe? 
  • Wat is de correcte berekening van de douanewaarde en maatstaf van heffing voor btw?  
  • De (mis)communicatie tussen finance en logistiek. 
  • Bijzondere aandachtspunten en regelingen. 
  • Waar durft het al eens mislopen: do’s en dont’s. 
  • Tijdens deze sessie behandelen we waar mogelijk ook graag concrete cases.

Doelgroep

Financiële medewerkers, accountants, zaakvoerders en iedereen die in aanraking komt met btw en zich verder wil verdiepen in de materie. Let wel: de sessie is niet toegankelijk voor professionele dienstverleners binnen accountancy, financial advisory en tax services.

Praktische info

De opleiding kan zowel fysiek (bij Voka | Brugge) alsook digitaal (via weConnect) gevolgd worden. Graag bij de inschrijving jouw keuze doorgeven. Het seminarie wordt georganiseerd in samenwerking met Tax Consultants van Deloitte Private - Accountancy & Advisory - Tax & Legal. Lunch zal worden voorzien

Voor meer info kan je terecht bij Leonid Guz

Deloitte

Contactpersoon

Leonid Guz

Kennis & advies/Internationaal ondernemen

Adres

Voka | Brugge (O-Forty bedrijvencentrum)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Voka-leden: 400 euro
  • Niet-leden: 600 euro

Voka is erkend opleidingsverstrekker in het kader van kmo-portefeuille (www.kmo-portefeuille.be). Dit betekent dat deze opleiding voor 20% of 30% gesubsidieerd wordt door de Vlaamse Overheid, mits jouw bedrijf aan de voorwaarden voldoet. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 kalenderdagen na de eerste sessie. Registratienummer: DV.O104126.

KMO-portefeuille

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group