Onbetaalde facturen blijven een permanente zorg in het bedrijfsleven, zeker in crisistijd.
De redenen waarom een klant laat betaalt, zijn zeer divers: financiële problemen, moedwil, klachten, eigen betaaltermijn … Correct reageren op al deze ‘argumenten’ is niet altijd evident.
Tijdens deze opleiding schetsen we het belang van goed betaalgedrag en nadien gaan we op een zeer praktijkgerichte manier aan de slag. We verpakken het financiële doel in een commercieel, klantvriendelijk kleedje. Gevolg: jouw klant betaalt én wil klant blijven. Vaak realiseert hij nog meer omzet dan voordien.
Didactische aanpak
Het wordt een interactieve training waarbij we diverse policies en werkwijzen bespreken. De combinatie van theorie en praktijk met eenvoudige handvaten zodat de inhoud zeker blijft plakken.
Ontdek de inhoud van de vier sessies:
Inleiding
- Belang van correct betaalgedrag
Preventieve acties
- Goede afspraken maken goede vrienden
- Ken je klant (en prospect)
- Kwaliteit in denken en doen doorheen het hele ondernemingsproces
Curatieve acties
- Wat, wie, wanneer en hoe volg je niet betalers op?
- Intern of externe acties?
- Finance of sales?
- Eigen belang of samen sterk?
- Kredietverzekering of factoring?
Belangrijkste (nieuwe) spelregels
- Wetgeving consumenten
- Wetgeving voor B2B
De consument
- Van budgetbegeleiding tot collectieve schuldenregeling
De onderneming
- De gerechtelijke reorganisatie
- Het faillissement
Welke externe acties zijn mogelijk?
- Minnelijk of juridisch
- Bemiddeling of arbitrage
- Hoe de IOS- procedure gebruiken?
Telefonisch invorderen, hoe doe je dat?
- Outbound en inbound
- Inhoudelijk (de diverse stappen)
- Vormelijk (stem, correct taalgebruik, juiste vragen juist stellen, stiltetechniek, glimlach, …)
- Diverse onderhandelingstechnieken
- Oefeningen
Hoe stel je de klant centraal?
- Assertiviteit – agressie – subassertiviteit
- Empathie
- Actief luisteren (‘ANNA’ , ‘NIVEA’); Altijd navragen, nooit aannemen; niet invullen voor een ander
- Human2Human
- Actie – en reactieoefeningen
Klantvriendelijk invorderen
- Hoe omgaan met crisissituaties?
- Hoe omgaan met klanten die zich lastig gedragen?
- Hoe omgaan met persoonlijke aanvallen?
- Hoe positief formuleren? (ook bij negatieve boodschappen)
De geschreven aanmaning
- Taal
- Vorm
- Stijl
- Inhoud
Toepassen van marketingprincipes op de aanmaning
Nudgingprincipes
“Ideale rappelbrief” voor jou
Aanpassing van jouw eigen brieven
Kies voor het gehele traject door in te schrijven via de oranje knop op deze pagina of kies voor één van de 4 sessies:
- Dinsdag 14 november: Effectief debiteurenbeheer
- Dinsdag 5 december: Debiteurenbeheer: klanten in nood
- Dinsdag 16 januari: Telefonisch debiteurenbeheer
- Dinsdag 6 februari Schriftelijk debiteurenbeheer: rappelbrieven
De prijs voor 1 sessie bedraagt €215/lid, €325 niet-lid
Praktisch
- De sessies gaan online door. Om deel te nemen, heb je enkel een goede internetverbinding nodig.
- Interactiviteit is gegarandeerd, al jouw vragen kan je stellen via Q&A of chat.
Doelgroep
Iedereen die begaan is met correct betaalgedrag van klanten
Jouw expert
Marleen Miechielsen - Triple A talent Academy (AAATac)
Marleen is ervaren trainer en expert timemanagement en communicatie.

Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.