Onze MBA Highlights opleiding zorgt ervoor dat ondernemingen op een duurzame wijze kunnen groeien en succesvol zijn en blijven door de leiderschapscapaciteiten en managementvaardigheden verder te ontwikkelen, met een bijzondere focus op groei en management in turbulente tijden. Je moet dus niet ver reizen om een behapbaar en kwalitatief highleveltraject in jouw buurt te volgen. Zo kan je jouw vaardigheden als ondernemer en leidinggevende verder ontwikkelen en klaarstomen voor de snelle evolutie van de managementtechnieken en de acute concurrentie in de markt.
Hoe gaan we aan de slag?
MBA Highlights is een matching tussen management en Ondernemerschap, Solvay Brussels School of Economics and Management, Voka - Kamer van Koophandel Limburg en Manet Management in Motion. Het uitgebreide Voka-netwerk zorgt ervoor dat je doorheen dit traject de ervaringen en kennis van ervaren en bekroonde bedrijfsleiders meekrijgt, terwijl Solvay haar meest waardevolle docenten de deelnemers laat onderdompelen in een sterk academisch kader die zelf ondernemer zijn. Zo krijg je de theorie die nodig is om jouw onderneming te versterken en de praktijkkennis die jou het verschil laat maken in jouw ondernemersverhaal.
Het programma weergeeft een goede balans tussen de inbreng van de ervaren MBA-academici van Solvay Business School met praktijkgerichte experten. Verschillende lesmethodes worden doorheen de modules gebruikt, gaande van cases, discussies in kleine groepen, ervaringsuitwisseling, zelftests, lezingen,... Gedurende het hele traject werken de deelnemers aan een geïntegreerde case zoals de lancering van een nieuw product, een overnameproject, een beoordeling van een businessplan, crisismanagement,... Een coach begeleidt iedere deelnemer met de uitwerking en presentatie van zijn of haar case. Hij wakkert de dialoog aan in de groep, faciliteert de zelfontplooiing van de deelnemers en begeleidt de groepjes bij de geïntegreerde business case. Elke deelnemer verdedigt zijn of haar case op de graduation ceremony voor een jury van experten.
Doelgroep en voorkennis
Ondernemers met ervaring die hun onderneming in de toekomst willen laten groeien
Managers met ervaring als leidinggevende die zullen doorgroeien naar een top level managementfunctie
Strategische profielen
De doceertaal is Nederlands en Engels. Zo goed als alle professoren zijn de Nederlandse taal machtig en de coach heeft als moedertaal Nederlands.
Modules
Inhoud:
Groepsleiderschap
De 3 hoeden van de People manager (leider, manager, coach)
Het schrikbeeld van delegatie
De belangrijkste ingrediënten van autonomie
Introductie tot strategie
Visie, missie, strategie (definities, voorbeelden)
Overzicht van de basisstrategieën
Waardecreatie vanuit strategisch perspectief; strategie-implementatie en opvolging
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Groepsleiderschap
Beter omgaan met uitdagingen van een leiderschapsrol
Hoe u uw dagelijkse delegatie kunt verbeteren
Hoe evolueren naar een meer autonoom team
Introductie tot strategie
Inzicht in verschillende soorten strategie
Het belang van een doordachte strategie
De uitwerking en uitvoering van jouw strategie
Tijdens het intakegesprek wordt er al gepolst naar mogelijke business cases uit de professionele context van de deelnemers. Enkele voorbeelden: lancering nieuw product/dienst, overnamestrategie, internationale expansie, organisatiestructuur etc. Bij de aanvang van module 1 krijgt iedereen de kans om een business case voor te stellen. Vervolgens worden de meest relevante cases geselecteerd. Deelnemers gaan aan de slag in teams gevormd op basis van voorkeur en complementariteit om een maximaal leereffect te verzekeren.
Inhoud:
Digitale transformatie
Groei in verkoop / groei in winst
Interne groeiopties
Externe groeiopties
Internationalisering
Een groeiplan opstellen
Introductie in financieel management
Situering van de finance functie
Wat is financieel management
Balans
Resultatenrekening en kasstromentabel begrijpbare voorstelling
Basis financiële indicatoren
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Digitale transformatie
Een bedrijf voorbereiden op groei
Interne en externe groeiopties
Hoe groei in de praktijk in jouw onderneming implementeren?
Introductie in financieel management
Verschil tussen financial accounting & managerial
Accounting opbouw vande baiss financiële staten
Inzicht verwerven in kosten en kostprijzen
Financiële informatie voor beleidsbeslissingen
Rond module 2 starten de teams aan het echte casework. Ze zoomen in op hun case en maken een situatieschets van het bedrijf.
Inhoud:
Strategie implementatie
Missie & vissie toepassen op een concrete case
SWOT-analyse en strategische thema's
Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI's
Financiële analyse en planning
Inzicht in financiële rapportering
Beoordelen van financiële prestaties
Van een winst- en verliesrekening naar een cash-flow overzicht
Financial forecasting
Groei: wat te doen
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Strategie implementatie
Diepgaand inzicht in balans en winst- en verliesrekening d.m.v. financiële analyse
Financieel plan, cash flow
Hoe kan een winstgevende organisatie in moeilijkheden geraken?
Financiële analyse en planning
Wat maakt Strategy Execution anders
Van missie en visie naar strategische thema's o.b.v. een SWOT-analyse
Vertalen naar concrete acties en KPI's
Rond module 3 en 4 krijgen alle teams een grondige groepscoaching. Elk team wordt gechallenged, de knelpunten worden besproken en gekoppeld aan geziene modellen uit de sessies. Op deze manier krijgt de business case vorm en kunnen de opgedane inzichten verder worden uitgewerkt. Los daarvan krijgt elk teamlid ook twee individuele coachingsessies.
Inhoud:
Strategische marketing
De belangrijkste marketingconcepten en -processen
Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren
Waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie
Doelgroep bepaling
Positionering en differentiatie in de markt
Management HR
Overzicht van de HRM-cyclus
Best practices organisatiedesign
Competence
Oerformance- en talentmanagement
Persoonlijke ontwikkeling
Compensation
Benefits policy
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Strategische marketing
Inzicht verwerven in marketingtermen en - concepten
Beste methode & technieken voor strategische ontwikkeling en commerciële groei leren kennen en toepassen
Instrumenten hanteren om de lessen toe te passen in de praktijk
Management HR
Het belang van HR als strategische partner in een onderneming
De omvang van Human Capital Management (HCM) en leiderschap
Verduidelijken hoe HCM de prestaties van jouw organisatie kan verbeteren
Rond module 3 en 4 krijgen alle teams een grondige groepscoaching. Elk team wordt gechallenged, de knelpunten worden besproken en gekoppeld aan geziene modellen uit de sessies. Op deze manier krijgt de business case vorm en kunnen de opgedane inzichten verder worden uitgewerkt. Los daarvan krijgt elk teamlid ook twee individuele coachingsessies.
Inhoud:
Salesmanagement
Principes & methodes van verkoop
Product-based
Value-based selling & co-creation
Salesplanning
ESG - beoordeling effecten en vooruitgang meten
Inleiding tot de belangen en uitdagingen van het meten en rapporteren van milieueffecten
Europese rapportagekaders en standaarden
Hulpmiddelen en methoden voor het meten en beoordelen van de milieueffecten
Welke kennis heb je verkregen na deze module?
Salesmanagement
Sales strategie formuleren
Methode om jouw producten/diensten te verkopen
Het beheren van een salesteam
ESG - beoordeling effecten en vooruitgang meten
Hoe organisaties hun materiële impact identificeren en prioriteren?
Wat zijn de implicaties van rapportagestandaarden voor hun activiteiten?
Hoe de eigen milieueffecten te meten en te begrijpen?
Wat is een geloofwaardige milieustrategie en hoe moet deze worden gedefinieerd
De geïntegreerde case wordt gefinaliseerd onder begeleiding van de coach. Teams werken aan een geschreven document (max. 10p) en een presentatie voor de eindverdediging.
Jouw docenten
Maak kennis met Valérie Vangeel:
Marketing en Communicatie Directeur (Nestlé Belgilux)
Associate Director (Amnesty International)
Brand Operations Leader, Talent and Leadership Development Manager en P&G Marketing University Faculty Lead (Procter & Gamble)
Business Model trainer en Neurocognitive and Behavorial Approach Practioner
M.B.A. (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Maak kennis met Benjamin Beeckmans:
Professor in Ondernemerschap (o.a. E-marketing en E-commerce)
Financiën en marketing (Procter & Gamble)
Financiën en marketing (Coca-Cola)
Oprichter Bluecorp
CEO (Paynovate)
Maak kennis met Omar Mohout:
Professor Ondernerschap (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Partner en Head of Digital (Nova Reperta)
Veel gepubliceerd technologieauteur (o.a. 'Lean Pricing', 'Het Belgische Startup Landschap' en '100 Tools to drive Digital Transformation')
Voorzitter (BeCentral)
Lid van het Euronext TechShareprogramma (Stellar Labs)
Lid van de Digital Minds
Maak kennis met Peter Manet:
Bestuurder van vennootschappen
Consulting partner, bedrijfsleider en KMO-eigenaar
M.B.A.
Master in Accountancy, Financieel Management en Information Management
Coach (MBA highlights VOKA - Kamer van Koophandel Limburg)
Maak kennis met Patrick Ceulemans:
Gastdocent in strategie implementatie (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Managing director (GITP)
M.B.A. (INSEAD)
Diploma in Engineering (University of the Witwaterrand - Johannesburg)
Burgerlijk Bouwkundig Ingenieur (VUB)
Maak kennis met Jean-Philippe Michaux:
Professor in Finance, Accounting, Budgeting & Control (Solvay Brussels School of Economics and Management)
CFO en Group Director of Finance, ICT & Legal Affairs (Puratos)
Senior audit manager (PricewaterhouseCoopers)
Handelsingenieur (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Maak kennis met Sandra Rothenberger:
Professor in Strategic Marketing
Voorzitter van de Strategic Marketing and Innovation Department (Solvay Brussels School of Economics & Management)
Part-time gastdocent aan verschillende buitenlandse universiteiten
Consultant voor KMO's en adviesraden van grotere groepen
Maak kennis met Reggy-Charles Degen:
Gastdocent in HR Management (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Consultant in Human Capital Management voor grote, middelgrote en kleine bedrijven
Senior Human Capital Managment Executive (FMCG, Telecom Technology & Education companies)
Master in de rechten (UCL)
Diploma in internationale handel (Cooremans Institute, Brussel)
Diploma in HRM (Sint-Aloysius, Brussel)
Maak kennis met Régis Lemmens:
Gastdocent in sales & sales management (Solvay Brussels School of Economics and Management)
Research project 'Sales management 2020'
Doctor in sales management (Robert Gordon University)
Maak kennis met Edgar Towa:
Doctor in milieuwetenschappen en -beheer
Postdoctoraal onderzoeker (F.R.S-FNRS)
Adviseur (het Bureau van EU-gedeputeerde Staten, Leefmilieu Brussel en diverse bedrijven)
Docent Master in Environmental Science and Management (IGEAT/ULB)
Docent Executive Master in Sustainable Transformations (Solvay Brussels School of Economics and Management)
What's in it for you?
- Academisch onderbouwde theorie met praktijkcases
- Essentie van MBA in 12 dagen i.p.v. 1 à 2 jaar
- Groepscoaching
- Ervaringsuitwisseling
- Behapbare financiële investering
- Getuigschrift
- Dichtbij huis, ontzorging door Voka