Skip to main content
  • Home
  • Activiteiten
  • Betekenisvol & duurzaam ondernemen: het belang van purpose en hoe deze uitwerken
duurzaam

Betekenisvol & duurzaam ondernemen: het belang van purpose en hoe deze uitwerken

Wil je succesvol evolueren naar een duurzame onderneming, dan is het cruciaal je purpose van je onderneming eerst scherp te stellen. Voor Purpose-gedreven bedrijven is het maken van winst niet het primaire doel, maar een middel waarmee een bedrijf hun doel kan voortzetten. Leer in deze opleiding op 19 maart hoe je dat doet.

Het huidige ondernemingsklimaat vraagt om leiderschap met een doel. Bedrijven beseffen dat de mensheid erg kwetsbaar is en de manier waarop we zakendoen en de hiermee gepaard gaande druk op de maatschappij, de mens en de planeet erg hoog is geworden. Het aantal bedrijven dat resoluut kiest voor duurzaam ondernemen stijgt dag na dag.  Maar hoe begin je hier aan?  Vaak is er focus op één of meerdere onderdelen van United Nations duurzame doelen in functie van de haalbaarheid binnen de onderneming.  Dit is absoluut een goede zaak.  Maar indien je succesvol wil evolueren naar een duurzame onderneming komt het erop aan om je purpose, zeg maar de bestaansreden van je onderneming, scherp te stellen. Alleen zo kan je de hele onderneming, interne en externe stakeholders mee krijgen in het verhaal.  
Leer in deze opleiding, hoe je je positionering, missie en brand purpose scherp stelt en zo een voorsprong hebt op je concurrenten.

Programma
  • Introductie
    • Het belang van duurzaam ondernemen voor lange termijn succes.
    • Positionering en het belang van een sterke missie en purpose in de steeds complexere en uitdagendere wereld.
  • Naar een scherpstelling van brand purpose, positionering en missie!
    • Maak je onderneming NU klaar voor de lange termijn met een scherpe brand purpose.  Wat is een brand purpose en waarom is het belangrijk om echt duurzaam te ondernemen? 
    • Hoe kom je tot een Brand purpose & meer duurzame onderneming.
    • De brand key als leidraad om tot de merk essentie en brand prupose te komen
      • Elementen van de brand key
      • De visuele brand idenity geënt op de brand key & brand purpose
      • Praktische oefening: uitwerken van de brand key
    • In kaart brengen van de implicaties voor de gehele onderneming 
  • Next steps: opstellen van een lange termijn stappenplan
    • Het stappenplan
    • Het belang van interne en externe communicatie van de brand purpose.
Doelgroep en voorkennis

De opleiding is gericht op ondernemers die in startblokken staan om een duurzamere onderneming en hun onderneming stap voor stap willen hertekenen naar meer duurzaamheid.
De deelnemers dienen een sterke betrokkenheid te hebben bij het proces van duurzaam ondernemen in de organisatie.

Docenten

Deze opleiding wordt gegeven door Wim Hamaekers en Jasper Scheir van One Inch Whale. One Inch Whale One Inch Whale helpt ondernemingen om relevant en duurzaam te zijn met een duidelijk purpose, in de steeds complexere wereld.
Wim Hamaekers en Jasper Scheir zijn beide oprichters van One Inch Whale en hebben meer dan 20 jaar ervaring in marktonderzoek en business insights. Het verzamelen van relevante bedrijfsinformatie, die ze vervolgens verwerken tot rapporten en concrete aanbevelingen om nog beter business te doen.  De laatste decennia zagen ze een sterke vraag van naar meer duurzaamheid zowel aan de klant en bedrijf zijde die hen tot het oprichten van One Inch Whale geleid heeft. Ze beschikken over methoden en frameworks die op basis van klantenfeedback, de positionering, missie en purpose van bedrijven scherper kan stellen waardoor ze differentiërende zijn en vooral duurzaam kunnen groeien. 

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Aantal opleidingsuren: 3,5 uren

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.
 

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Vind alle opleidingen via www.voka.be/limburg/kameracademie

Contactpersoon

Joël Clijsters

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Adres

Voka-KvK Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 295,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 355,00 excl. btw

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Wij houden rekening met deze preventiemaatregelen

  • Wij houden 1,5 meter afstand van elkaar en respecteren de social distancing, zowel binnen als buiten.
  • Indien er geen 1,5 m afstand kan gegarandeerd worden vragen wij je om je mondmasker te dragen (bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze, bij het binnenkomen en het verlaten van de vergaderzaal, wanneer je naar het toilet gaat,…).
  • Zalen en lokalen worden verlucht, materiaal wordt consequent gedesinfecteerd
  • In ons gebouw geldt een looprichting die aangegeven is op de vloer, gelieve deze te respecteren.
  • Handgels staan ter beschikking in elke zaal en in de hal.

We volgen de situatie op de voet en houden ingeschreven deelnemers op de hoogte rond eventueel extra maatregelen of wijzigingen.

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo