Droom je van internationale expansie? Een Voka In Company-training biedt je de op maat gemaakte kennis en tools die je nodig hebt om succesvol te opereren op internationale markten, binnen de context van je eigen onderneming.
Leer in twee dagen hoe je een internationaal distributeurnetwerk selecteert, opzet, aanstuurt, opvolgt én behoudt. Leer hoe je de juiste internationale distributeurs en leveranciers vindt, rekruteert, en succesvol aan het werk zet om internationaal jouw producten sterker op de kaart te zetten.
Waarom deze Voka In Company kiezen?
In een internationale verkoopstrategie zijn een distributeur en een leverancier vitale schakels die fungeren als de eerste ambassadeur van je product in een buitenlandse markt. Daarom is het van groot belang dat je bij het uittekenen van een distributienetwerk en leveranciersnetwerk niet alleen de juiste partners weet te kiezen, maar ook weet hoe je met hen optimaal samenwerkt, wat die van jou verwacht en vooral wat jij van hem kan en moet verwachten.
Je wil je product op de meest efficiënte manier vermarkten en je denkt eraan om te werken met distributeurs en leveranciers? Tijdens deze tweeledige, en op de praktijk gebaseerde opleiding, leer je een succesvol internationaal distributienetwerk en leveranciersnetwerk te selecteren, op te zetten, uit te bouwen, aan te sturen en naar een hoger niveau te tillen.
Na deze tweedaagse training ken je het abc van succesvol werken met distributeurs om de buitenlandse verkoop op te schalen en steeds verder te versterken.
Programma
Identificeren van de juiste distributeurs
- Wat vinden we vandaag meestal van onze distributeurs en waarom
- De 18-punten checklist voor zelfevaluatie van jouw channel kwaliteit
- Het startpunt: business planning en channel strategie
- Wanneer best direct of indirect verkopen
- Welke verkopersprofiel werf je best aan
Werven van de distributeurs
- De 12-punten distributeuren profiel checklist
- Waar distributeurs vinden en hoe beter niet
- Contract of toch maar geen contract met mijn distributeurs
- Wat best niet mag ontbreken in een goed contract
Assertief managen van de distributeurs
- Value proposition voor eindklanten, maar ook voor distributeurs
- Wie je échte concurrenten zijn vandaag
- Het eeuwige gevecht voor ‘share of mind’ en ‘share of wallet’
- Prijsstelling en correcte marges voor de distributeur
Het blijvend ontwikkelen van je partners
- Veel assertiever doelstellingen formuleren en opvolgen
- Het strakker meten van performance
- Aandacht voor distributeurentevredenheid
- Het managen van channel conflicten
- Wanneer en hoe neem ik afscheid van een distributeur
- Praktische bespreking van je cases o.b.v. onze learnings
Deze opleiding kan ook in een verkorte versie worden aangeboden, afgestemd op de gewenste behoeften.
Spreker
Paul Sysmans is een dynamische senior manager met zowel general management, sales als marketing ervaring. Hij heeft deze functies vervuld voor enkele multinationals in healthcare zoals Agfa en Kodak, maar sinds 2003 vooral ook voor veel verschillende kmo's, zowel in België als Nederland. Ook vandaag staat hij nog steeds in de praktijk en is dus helemaal geen academicus, wat hem tot een zeer gewild spreker maakt bij groeibedrijven. Ook in zijn boek “The Channel Whisperer” deelde hij in 2018 op zeer toegankelijke wijze zijn praktijkervaring.

Voor wie?
Deze Voka In Company is gericht op salesmanagers en exportdirecteurs.