Leren van elkaar om sterker te groeien - lokaal én internationaal
Naarmate bedrijven groeien en nieuwe markten betreden, wordt het steeds belangrijker om producten slim te positioneren en het portfolio strategisch te beheren. Te vaak leidt groei tot complexiteit: te veel producten, versnipperde investeringen en een gebrek aan focus op de juiste product-marktcombinaties.
Waarom deelnemen aan deze business club?
De Business Club Product- & Portfoliomanagement brengt productmanagers, business unit managers en strategische beslissingsnemers samen om ervaringen en best practices te delen rond het vermarkten, structureren en schaalbaar maken van producten en portfolio’s.
Samen gaan we op zoek naar antwoorden op de vraag: Hoe beheer je een toekomstbestendig productportfolio dat focus en rendement uit lokale en internationale groei mogelijk maakt?
Ervaar inspirerende cases en inzichten rond product- en portfoliomanagement en krijg de kans om kennis en ervaringen uit te wisselen met peers tijdens een traject van 7 sessies: 1 kick-off en 6 diepgaande sessies. Tijdens elke sessie en het informele netwerkmoment wordt ruimte gemaakt voor interactie en verdieping.
Deze business club helpt je om betere strategische keuzes te maken, middelen efficiënter in te zetten en je producten sterker te vermarkten - zodat jouw organisatie sneller en slimmer kan groeien, vandaag én morgen.
Programma
Op donderdag 30 april 2026 starten we met de kick-off van de Business Club Product- & Portfoliomanagement, een informele ontmoeting waarbij de deelnemende bedrijven elkaar op een informele manier leren kennen. Onder begeleiding van ervaren mentoren duiken we in onze eerste brainstormsessie.
Gedurende 6 diepgaande sessies wordt elk thema zorgvuldig behandeld. Deze thema’s worden mee in de diepte bepaald door de deelnemers bij de start van het traject zodat de meest accurate topics per thema aan bod komen.
Andere data
- Donderdag 28 mei 2026 van 18.00 tot 21.00 uur
- Dinsdag 23 juni 2026 van 18.00 tot 21.00 uur
- Donderdag 17 september 2026 van 18.00 tot 21.00 uur
- Dinsdag 20 oktober 2026 van 18.00 tot 21.00 uur
- Dinsdag 24 november 2026 van 18.00 tot 21.00 uur
- Dinsdag 15 december 2026 van 18.00 tot 21.00 uur
Thema's
Het programma is opgebouwd rond twee grote pijlers – externe marktuitdagingen en interne organisatie-uitdagingen.
Externe (markt)uitdagingen
Strategisch productpositionering en portfoliomanagement:
- Lokale en globale productstrategie in lijn met groeidoelen
- Marktmaturiteit & segmentatie: juiste product-marktcombinaties per regio
Product lifecycle management
- Optimale productstrategie over verschillende markten
- Lokalisatie versus standaardisatie: afwegen tussen efficiëntie en marktimpact
Commerciële strategie & pricing
- Voor nieuwe en bestaande producten
Multichannelstrategie en -optimalisatie
- Slim inspelen op veranderend klantgedrag
Interne (organisatie)uitdagingen
Structuur & samenwerking
- Interne organisatie van productmanagement en versterken van de interactie tussen sales, marketing en R&D
Data & governance
- Beslissingsprocessen, tools en digitalisering als hefboom voor beter productmanagement
Voor wie?
Productmanagers, portfoliomanagers, category managers, business development managers, business unit managers, zaakvoerders of CEO's:
- Actief in een internationaal of snelgroeiend bedrijf met internationale expansieplannen.
- Verantwoordelijk voor:
- De uitvoering, implementatie en monitoring van de product- en/of portfoliostrategie?
- Beslissingen over het vermarkten en de rendabiliteit van een product/portfolio in verschillende (internationale) markten?
- ‘Connecting the dots’ tussen R&D, Sales en Marketing?
Belangrijk! Concurrenten worden niet in dezelfde groep toegelaten om te vermijden dat de open kennis- en ervaringsuitwisseling beïnvloed wordt. Voka West-Vlaanderen behoudt zich dan ook het recht om kandidaten te informeren mocht er geen mogelijkheid zijn om in te schrijven.
Kmo-portefeuille
Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
- Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: DV.O104126
- Type dienstverlening: opleiding
- Startdatum prestaties: 20/04/2026
- Einddatum prestaties: 15/12/2026
- Projectbedrag: € 1.760 voor leden, € 2.665 voor niet-leden
- Aantal opleidingsuren: 21
- Thema: Internationalisering





