Overslaan en naar de inhoud gaan

Inzichten die jouw sales versnellen

In dit driedelig programma ontdek je hoe je klantinformatie structureel inzet om betere commerciële keuzes te maken. Je leert hoe je klanten logisch indeelt op basis van waarde, gedrag en behoeften. We bekijken hoe je patronen herkent en hoe je analyses omzet in heldere visualisaties die collega’s en management begrijpen.

Veel organisaties kennen hun bottom line tot op de euro, maar hebben minder zicht op hoe de top line ontstaat. Welke klanten dragen echt bij? Waar geven we marges weg? Welke segmenten creëren de meeste waarde? 

Hoewel data overal aanwezig is, blijft de echte uitdaging het kiezen van de juiste inzichten. Data zonder visie levert weinig op. Een doordachte datastrategie wordt een hefboom voor commerciële groei. 

In dit traject focussen we op die inzichten die jouw salesorganisatie versterken. Je gaat naar huis met een concreet plan van aanpak en een helder beeld van welke analyses relevant zijn voor jouw context.

Programma

In drie voormiddagen leer je hoe je jouw klantendata aan het werk zet.

Sessie 1: Klantsegmentatie en datacaptatie

  • Welke segmentatiemodellen passen bij jouw bedrijf?
  • Wat moet je meten en wat laat je beter achterwege? 

Sessie 2: Klantinzichten en visualisaties

  • Meten is één iets, weten is anders. Leer welke inzichten jouw business versnellen
  • Visualisaties die beslissingen en prioriteiten eenvoudiger maken

Sessie 3: Van theorie naar praktijk, hoe begin ik eraan?

  • Stel jouw roadmap op naar een datagedreven sales organisatie
  • Beschikbare technologieën die je kunnen helpen
  • Hoe je via prioriteiten en quick wins draagvlak creëert

Voor wie?

Deze opleiding is bedoeld voor professionals die klantdata willen inzetten als strategische en operationele hefboom:

  • sales- en marketingverantwoordelijken
  • accountmanagers
  • business developers
  • data- en analyseprofielen die dichter bij de business willen staan
  • ondernemers en managers die hun klantenbestand beter willen begrijpen om gerichter te sturen

Kmo-portefeuille

Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.   

Benodigde informatie kmo-portefeuille

  • Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: DV.O104126
  • Type dienstverlening: opleiding
  • Startdatum opleiding: 5/03/2026
  • Einddatum opleiding: 17/03/2026
  • Projectbedrag: € 765 voor leden, € 1.155 voor niet-leden
  • Aantal opleidingsuren: 9
  • Thema: Digitalisering

Contactpersoon

Michiel Beke

Adviseur Digitalisering en Innovatie

Adres

Voka West-Vlaanderen
President Kennedylaan 9A
8500 Kortrijk

Wanneer

Prijs

Leden: €765.00
Niet-leden: €1155.00

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Contactpersoon

Michiel Beke

Adviseur Digitalisering en Innovatie

Adres

Voka West-Vlaanderen
President Kennedylaan 9A
8500 Kortrijk

Wanneer

Prijs

Leden: €765.00
Niet-leden: €1155.00

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag
Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx