Op 6 december 1988 vond de allereerste editie van de Bedrijven Kontaktdagen plaats in Kortrijk. Het event werd aangekondigd als “een tweedaags informeel ontmoetingsgebeuren voor Zuid-West-Vlaamse ondernemingen, gemeenten en instellingen om op een efficiënte en goedkope manier zaken te doen in eigen regio.”
De organisatoren formuleerden drie duidelijke doelstellingen: op korte termijn de contacten versterken tussen bedrijven, gemeenten en instellingen zodat meer handel binnen de regio zou plaatsvinden; op middellange termijn de ‘ekonomische groei’ aanzwengelen; en op lange termijn – richting de Europese eenheidsmarkt van 1992 – de regionale economie een stevigere positie bezorgen. “De uitwisseling van orders in eigen regio betekent het versterken van de eigen regionale ekonomie. Dit werkt tevens sterk kostenbesparend. Het bevordert de werkgelegenheid en verstevigt de ekonomische fundamenten van de regio”, klonk het toen.
De toon was gezet: de Bedrijvencontactdagen groeiden uit tot hét zakelijk netwerkevent van West-Vlaanderen, waar ondernemerschap, samenwerking en regionale trots samenkomen. De eerste jaren vond het event jaarlijks plaats. Vandaag blikken we met plezier terug op die beginjaren. We doken in het archief voor enkele unieke beelden.
1998
“Zaken doen met je buurman”
Op 6 december 1988 vond de allereerste editie van Bedrijven Kontaktdagen plaats. De baseline toen was veelzeggend: “Zaken doen met je buurman.” In de uitnodiging klonk het enthousiast: “De bedrijven uit elkaars onmiddellijke omgeving worden er op een presenteerblad aangeboden. Zij zijn vast in uw produkten en diensten geïnteresseerd. Versterk uw positie; doe eerst zaken met je buurman!” Voor die eerste editie schreven zich ongeveer 180 bedrijven in.
1991
“Samenwerken is de boodschap”
De derde editie van Bedrijven Kontaktdagen lokte een recordaantal bezoekers: maar liefst 4.700, bijna een verdubbeling tegenover de eerste editie. Ook het aantal exposanten nam sterk toe. Bij de opening stond een inspirerende spreker op het podium: Marc Santens, die het had over kwaliteit als sleutel tot succes in het vooruitzicht van de Europese eenheidsmarkt. “Kwaliteit is de enige garantie om bedrijven te beschermen tegen goedkope import. Samenwerken is de boodschap”, benadrukte hij.
1993
“Vernauw eens uw blik; het verruimt uw horizon”
In 1993 vonden de Bedrijven Kontaktdagen plaats op het dieptepunt van de economische crisis. Ondernemers klaagden terecht over de hoge loonkosten, de verstikkende fiscaliteit, de dure Belgische frank en de tanende exportmarkten. Toch bleven ze niet bij de pakken zitten. De tweedaagse werd geprezen als “het gedreven en zelfverzekerde voortdoen: een eigenzinnig West-Vlaams antwoord op de moeilijkheden.”
1997
Het succesrecept blijft hetzelfde
Het succesrecept van de Bedrijvencontactdagen is in al die jaren nauwelijks veranderd: een levendige beursvloer vol ondernemers, sterke regionale verankering en een warme, informele sfeer. Heel wat standhouders keren jaar na jaar terug, precies omwille van die unieke mix van professionaliteit en nabijheid. In 1997 was dat niet anders: de hallen stonden vol bedrijvige stands, drukke ontmoetingen en spontane gesprekken.
2003
Originele acties trekken de aandacht
De Bedrijvencontactdagen staan ook bekend om hun creatieve en humoristische acties. Bedrijven bedenken al sinds de beginjaren ludieke manieren om bezoekers naar hun stand te lokken. Zo ook in 1997, toen één van de exposanten met een knipoog beloofde dat het “u geen peer stooft”. Die typische mix van ondernemingszin en West-Vlaamse nuchterheid zorgt tot op vandaag voor de unieke sfeer waar het event om bekendstaat.
2005
Een editie om niet te vergeten
De editie van 2005 begon met een flinke dosis adrenaline: op de openingsdag zorgde een gaslek voor de evacuatie van zo’n 5.000 bezoekers. Gelukkig liep alles goed af, en konden de deuren nadien opnieuw open. Ondernemers was toen aanwezig met een eigen redactielokaal op de beursvloer en bracht elke avond een gedrukte krant uit met het verslag van de dag.
2009
De aandacht trekken
Accent was er al van bij de eerste edities bij en wist telkens weer de aandacht te trekken met opvallende standen en creatieve acties. Ook in 2009 liep het uitzendbedrijf in de kijker, letterlijk én figuurlijk.
2017
In de boksring
In 2017 kreeg het openingsevent een opvallend podium: de boksring. Geen échte gevechten, wel pittige debatten. Thema van dat jaar was de circulaire economie, een onderwerp dat toen volop in opmars was. In de ring werden ideeën uitgewisseld, standpunten scherpgesteld en uitdagingen benoemd.
2021-2022
Uitgesteld, maar niet afgeblazen
Voor het eerst in de geschiedenis gingen de Bedrijvencontactdagen niet door op hun gebruikelijke moment. De coronapandemie gooide roet in het eten, waardoor de editie van 2021 werd uitgesteld. In een mededeling klonk het eind november: “Zoals iedereen hebben ook wij vol spanning de beslissingen van het Overlegcomité afgewacht. Handelsbeurzen blijven buiten schot, maar de maatregelen zijn niet verenigbaar met het DNA van een netwerkconcept als Bedrijvencontactdagen. Want net dat fysieke contact, de ontspannen sfeer, een glas en een handdruk maken het event zo uniek.” Eind april 2022 vond de ‘spring edition’ plaats.




