“Omslag naar elektrische bussen voor openbaar vervoer is definitief ingezet”
VDL Bus Roeselare zoekt met de steun van rekruteringsbureau Cross International 45 extra mensen voor de engineering, verkoop en inkoop. De Nederlandse VDL Groep centraliseert in zijn moderne fabriek in Roeselare de productie van zijn elektrische bussen voor openbaar vervoer. “Wij mikken op groei en innovatie, want elektrisch rijden is de beste oplossing voor steden en openbare vervoersmaatschappijen”, zegt directeur Alain Doucet.
In 2024 verhuisde de Nederlandse familiegroep VDL Bus & Coach (geleid door Willem van der Leegte) zijn activiteiten in Beveren-Roeselare van de Schoolstraat naar een gloednieuwe vestiging in het Krommebeekpark. De site van 7,7 hectare omvat naast 27.000 m² productiefaciliteit ook de werkplaats, het magazijn en de kantoren van VDL Bus Roeselare en VDL Bus & Coach Belgium. In deze modernste fabriek van Europa produceert VDL elektrische bussen voor openbaar vervoer. Eerst gebeurde dat ook in het Nederlandse Valkenswaard, maar deze zomer werd beslist om de productie volledig in Roeselare te centraliseren.
“Dat is een strategische keuze: zo bundelen we onze kennis en capaciteit in Vlaanderen, dat sterk is in duurzame mobiliteit en innovatie. Bovendien hebben we in Roeselare een gloednieuwe fabriek die volledig voor de productie van emissievrije bussen is ingericht. Dat maakt ons wendbaar en toekomstgericht. VDL Bus Valkenswaard richt zich, zoals in het verleden, opnieuw volledig op de touringcar- en coachmarkt”, zegt directeur Alain Doucet van VDL Bus Roeselare. Deze Belgische Limburger ging in 2019 bij de groep VDL aan de slag, na een ruime ervaring bij onder meer 2 Amerikaanse multinationals in de Europese auto-industrie. Hij leidde 2 jaar de activiteiten in Heerenveen, daarna 2 jaar in Valkenswaard en sinds 2023 in Roeselare. “De groep VDL telt ruim 14.000 medewerkers, waarvan 1.100 in de 9 Belgische bedrijven. Het grootste daarvan is Roeselare met ongeveer 500”, zegt hr-manager Valerie Dauw. Zij kwam eveneens in 2023 bij VDL, na diverse opdrachten in hr en payroll in onder andere een sociaal secretariaat en de ziekenhuissector.
Wat betekent de volledige toewijzing van elektrische bussen aan Roeselare voor de werkgelegenheid?
Alain Doucet: “We gaan ons team uitbreiden met 40 à 45 nieuwe functies, vooral in inkoop, engineering en sales. Dat zijn sleutelrollen om onze productielijn te ondersteunen en onze klanten nog beter te bedienen. Wij zoeken daarvoor mensen die technische kennis met een passie voor duurzame mobiliteit combineren. Denk aan ingenieurs, inkopers met ervaring in de maakindustrie en salesprofessionals die de buswereld begrijpen.”
We positioneren Roeselare internationaal als kennis- en productielocatie voor elektrische mobiliteit.
Alain Doucet
Dat klinkt als alom gegeerde profielen?
Alain Doucet: “De arbeidsmarkt is inderdaad krap, zeker in engineering en techniek. En bijna 10% extra mensen aanwerven, is een grote sprong. Daarom werken we samen met Cross International, dat veel ervaring heeft in het vinden en matchen van gespecialiseerde talenten. Deze partner werkt niet alleen op basis van cv’s, maar kijkt ook naar de motivatie en de culturele fit. We zien dit niet alleen als een tijdelijke oplossing maar als een duurzame ondersteuning van onze verdere groei en ontwikkeling.”
Rekruteringsbureau Cross International uit Sint-Martens-Latem, met bijkantoren in Antwerpen en Warschau, werd in 2001 opgericht en werkt met een 20-tal consultants. “Van bij de start specialiseerde onze organisatie zich in moeilijk vindbare profielen. Ook voor deze opdracht gaan wij actief de markt ‘uitspitten’ om de juiste mensen te benaderen en aan te brengen”, zegt managing partner Bart Verreydt. “Het elektrische verhaal van VDL is een grote troef om mensen te overtuigen. De combinatie van innovatie en verduurzaming is een meerwaarde voor wie in zijn leven een positieve impact wil realiseren. Ook de spiksplinternieuwe fabriek spreekt aan.”
Alain Doucet: “Naast een sterk partnership om proactief het juiste talent aan te trekken, investeren we in opleidingen en interne doorgroeimogelijkheden. Zo kunnen mensen zich ontwikkelen en met de technologie mee evolueren. Daarnaast is het ook een sterk punt dat we een familiebedrijf zijn, wat zich kenmerkt in continuïteit en het duurzaam doorgeven van de onderneming aan de volgende generaties. Vergeet niet dat de wortels van deze activiteit in Roeselare al tot in 1880 teruggaan. Typisch voor de familie van der Leegte is dat ze ook denkt aan de toeleveranciers in de omgeving van haar productievestigingen.”
De combinatie van innovatie en verduurzaming is een meerwaarde voor wie in zijn leven een positieve impact wil realiseren. Ook de spiksplinternieuwe fabriek spreekt aan.
Bart Verreydt
Welke impact verwacht u dan van deze uitbreiding op de regio West-Vlaanderen?
Alain Doucet: “Wij willen een motor voor de regionale economie zijn. Naast de directe banen bij VDL creëren we ook veel indirecte jobs bij toeleveranciers. Bovendien positioneren we Roeselare internationaal als kennis- en productielocatie voor elektrische mobiliteit, wat ook andere bedrijven en partners aantrekt.”
Hoe past de groei in Roeselare in de brede groepsstrategie?
Alain Doucet: “VDL Groep wil de Europese referentie in duurzame mobiliteit worden. Door Roeselare tot hét centrum voor e-mobiliteit uit te bouwen, versterken we onze marktpositie en kunnen we sneller op de vraag inspelen. De keuze om in Vlaanderen te investeren, past in onze traditie om sterke lokale ecosystemen met de slagkracht van een internationale groep te combineren.”
Hoe maakt u het verschil met de concurrentie, onder meer de snel opkomende Chinese constructeurs?
Alain Doucet: “Voor onze West-Europese klanten zijn maatwerk, flexibiliteit, nabijheid en service na verkoop bijzonder belangrijk. Voor de steden en vervoersmaatschappijen is de omslag naar elektrisch rijden definitief ingezet, want elektrische aandrijving is perfect geschikt voor hun relatief trage ritten over korte afstanden. De batterijen hebben al een bereik van 500 kilometer en dat is meer dan voldoende. Daarnaast reduceren onze elektrische bussen de CO2-uitstoot en verbeteren ze de luchtkwaliteit in de steden. Het openbaar vervoer speelt een sleutelrol voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Ook in onze fabriek dragen wij bij aan een groenere en gezondere toekomst, met een ergonomische werkomgeving en energie- efficiënte processen.”




