Als serieondernemer in de internationale industriesector ging Marc Jacobs een tijdlang intuïtief met culturele verschillen om. En sinds enkele jaren biedt hij vanuit The Culture Factor een gestructureerde tool aan die bedrijven toelaat om culturele verschillen te benoemen en klantenrelaties te optimaliseren. Ja, zelfs om geschikte nieuwe klanten te vinden.
Marc Jacobs is sinds 2014 associate partner van The Culture Factor Group en richtte in 2019 The Culture Factor BeLux op. Hij is medeauteur van het boek ‘Negotiate like a local’, geeft gastcolleges aan business schools en spreekt op conferenties en bedrijfsevenementen.
Als internationale ondernemer bereikte Marc Jacobs een sterke klantenbinding door op de juiste manier culturele verschillen te benutten. Klanten vertelden hem dat het gemakkelijker was om met hem samen te werken dan met anderen. Dat kon tellen.
Marc Jacobs: “Later ben ik ‘gestruikeld’ over een academisch model dat sociaal psycholoog Prof. Emeritus Geert Hofstede had ontwikkeld, na onderzoek naar culturele verschillen in meer dan 70 landen. Wat ik al eerder intuïtief deed, bestond dus ook als een gestructureerd en schaalbaar systeem. Dat passen we nu toe bij The Culture Factor, een internationale organisatie die culturele diversiteit analyseert en strategisch advies ter zake geeft.”
Country Comparison Tool
Op de website van The Culture Factor kun je de Country Comparison Tool uitproberen. Je merkt via staafdiagrammen hoe mensen in verschillende landen ‘scoren’ op culturele dimensies. Belgen en Kenianen denken bijvoorbeeld hiërarchisch en luisteren gemakkelijker naar een ‘baas’ dan Nederlanders of Duitsers. Of nog: met de tool kom je te weten wie bij je klant de beslissingsnemer is. In Frankrijk en in België is dat meestal de zaakvoerder, in Duitsland zijn het eerder de experts.”
“Niet de gelijkenissen maar de culturele verschillen zijn interessant”, zegt Jacobs. “Wij vinden onszelf ‘normaal’ en anderen zichzelf ook, maar al die ‘normalen’ verschillen van elkaar. Een bedrijf dat dat niet begrijpt, kan zich nooit voldoende aan zijn klanten aanpassen.”
Door met de Country Comparison Tool te navigeren doorheen culturele verschillen, kom je tot een raamwerk van mindsets. Angelsaksen bijvoorbeeld (Australië, Groot-Brittannië of de VS) hebben de mindset ‘competitors’ gemeen en willen altijd winnen. Onderhandel je met hen te snel naar een consensus, dan leg je de duimen.” Omgaan met culturele verschillen helpt je om teamwork, leiderschap, projectmanagement en business development in buitenlandse relaties te verbeteren. Zelfs om te bepalen in welke landen je het best aan business development doet. Geen overbodige luxe nu protectionisme via invoertarieven hoogtij viert.
Hands-on opleiding op 27 november
Op donderdagvoormiddag 27 november organiseren we een hands-on opleiding met Marc Jacobs. De training verhoogt je bewustzijn van culturele diversiteit en biedt praktische inzichten. Je krijgt inzicht in je eigen culturele voorkeuren en leert hoe je kunt inspelen op de voorkeuren van anderen. Door culturele diversiteit te begrijpen en te benutten, kan je samenwerking, leiderschap en projectmanagement in je organisatie verbeteren.
 
                   
                 
     
     
                   
                   
                  



