Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 31/10/2025

Designregio Kortrijk bestaat 20 jaar. De organisatie zette dat jubileum onlangs in de verf met het Wonder Festival. Ook internationaal scoort de regio sterk, dankzij het label UNESCO Creative City of Design. “Dat weerspiegelt zich onder meer in de uitrol van ons 5X5-concept”, zegt directeur Stijn Debaillie.

Designregio Kortrijk ontstond in 2005 uit een samenwerking tussen Stad Kortrijk, Voka, Leiedal, Howest en de Biënnale Interieur. Het doel: de streek versterken via meerwaardecreatie voor de maakindustrie, met design thinking als motor voor innovatie. “Die ambitie is dezelfde gebleven, al is de Biënnale Interieur intussen als partner vervangen door Kortrijk Xpo en is ook IMOG aangesloten”, vertelt Stijn Debaillie.

Een van de speerpunten van Designregio Kortrijk is altijd het 5X5-project geweest. “In het begin brachten we 5 maakbedrijven samen met sterdesigners, omdat design toen eerder een ‘feestjurk’ was en de nadruk vooral op vormgeving lag. Vandaag linken we de ondernemingen eerder aan geïntegreerde ontwerpbureaus die hen bijvoorbeeld helpen omschakelen naar een ander businessmodel. Nu zijn we ook veel minder subsidieafhankelijk en komt 25% van onze omzet uit private middelen. Monte Marcella, het hoogtehotel van Chris Mullie dat in samenwerking met Pars Pro Toto werd ontworpen en volledig met private middelen is gerealiseerd, is hieruit gegroeid.”

We rolden het 5X5-concept al uit in steden als Kaunas en Bilbao. Voor onze ondernemers is dat een mooie springplank om hun expertise over de grenzen heen te tonen.

Stijn Debaillie

Export van ideeën

De reputatie van Designregio Kortrijk kreeg in 2017 een internationaal accent met de erkenning tot UNESCO Creative City of Design. “Kortrijk is de enige Benelux-stad met dat label. Als uitvoerend agentschap vertaalden we dat onder meer naar een actie in 2021-2022, waarbij 34 handelszaken gekoppeld werden aan een designer om hun volledige flow te herdenken. Ze kregen daarbij input uit steden als Detroit en Montréal.”

Het 5X5-concept kreeg intussen ook heel wat bijval binnen het internationale Creative City-netwerk. “Zo rolden we het model al uit in steden als Kaunas en Bilbao. Daar krijgen organisaties de kans om zich binnen hun eigen economische weefsel te herontdekken, met input van Vlaamse ontwerpers. Voor onze ondernemers is dat een mooie springplank om extra werk te creëren en hun expertise over de grenzen heen te tonen.”

Na 20 jaar kijkt Designregio Kortrijk vol vertrouwen vooruit. “De intrede van IMOG laat ons toe om nog sterker in te zetten op circulariteit. Onze regio op de kaart zetten, proeftuinen opstarten en co-creatie tussen publieke organisaties en creatieve denkers stimuleren, blijft de insteek. Daarnaast willen we jongeren de principes van design thinking meegeven, zodat ze die later zelf kunnen toepassen”, besluit Stijn Debaillie.

www.designregio-kortrijk.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx