Op 10 en 11 december tekent ondernemend West-Vlaanderen naar goede gewoonte present op de Bedrijvencontactdagen – die dit jaar aan hun 20ste editie toe zijn. Trap samen met ons de tweedaagse af op het openingsevent, en ontdek bovendien alles over public speaking en storytelling tijdens de keynote van Marnick Vandebroek. Hierbij alvast een voorsmaakje.
Hoe ben je in public speaking terechtgekomen?
“Ik ben al 10 jaar zelfstandig bezig rond communicatie, spreken en storytelling. Ooit werkte ik in de corporate wereld voor onder andere Lay’s en Doritos, maar ik ben van nature een grote introvert. Zelfs de telefoon opnemen was moeilijk voor mij. Om mezelf te challengen, ben ik comedy gaan doen. De technieken die ik daar gebruikte, bleken ook in de boardroom te werken. Ik begon interne trainingen te geven en heb uiteindelijk mijn job opgezegd om samen met mijn vrouw het ondernemersavontuur aan te gaan. Vandaag doe ik niets anders meer dan spreken voor ondernemers, marketingteams en multinationals en hen coachen.”
Waarom is storytelling volgens jou zo cruciaal?
“Alles is storytelling. Sales, marketing, communicatie – het komt allemaal neer op psychologie. Een pitch voor investeerders, een verkoopgesprek, een interne presentatie of gewoon een praatje aan het koffie-apparaat: de blauwdruk is altijd dezelfde. Mensen doen niet aan pure ratio. We gebruiken rationele argumenten om emotionele keuzes te verantwoorden. Daarom is storytelling belangrijker dan ooit. En het leuke eraan is: als je de blueprint hebt, werkt die zowel thuis als in de boardroom en in een pitch voor investeerders.”
Veel ondernemers zeggen: ik ben geen spreker, ik hoef niet op een podium te staan. Wat antwoord je hen?
“Zodra je je mond opendoet, ben je een spreker. Of dat nu tijdens een teammeeting of in een salesgesprek is: alles is public speaking. Ondernemers hebben dat nodig in een wereld die steeds meer gestuurd wordt door algoritmes en data. Uiteindelijk doen we zaken met mensen, niet met computers. Als je je verhaal goed kan brengen, wordt je leven als ondernemer zoveel makkelijker. Ik zag dat onlangs nog bij een ondernemer die een specifieke deal maar niet rond kreeg. Na 3 sessies kreeg ik een mail: zijn voorstel was helemaal goedgekeurd, alleen maar omdat hij eindelijk helder en overtuigend zijn verhaal kon brengen.”
Wat is de grootste valkuil bij ondernemers die voor publiek spreken?
“Dat ze vertrekken vanuit hun eigen wereldbeeld. Ondernemers kennen hun vak door en door, maar vergeten vaak te denken vanuit het perspectief van hun klanten, hun medewerkers of hun publiek. Het vraagt tijd om je in te leven, maar als je dat niet doet, loop je vaak vast. 75 tot 80% van alle mensen heeft een gigantische angst om te spreken voor een publiek, en dat terwijl het echt een superpower is. Maar weinig mensen beheersen het echt, net omdat ze te vaak starten vanuit hun eigen wereldbeeld.”
In je boek splits je storytelling op in content en performance. Waarom is die performance zo belangrijk?
“Men denkt dat het allemaal om inhoud draait, maar de manier waarop je iets zegt bepaalt de betekenis en de emotie. Tone of voice, intonatie, lichaamstaal: het moet samengaan als een muziekstuk, met hoogtes en laagtes.”
Welke vragen krijg je altijd opnieuw van ondernemers?
“2 vragen komen altijd terug: hoe hou ik mijn zenuwen onder controle, en hoe kan ik grappig zijn? Over die zenuwen: er zijn allerlei tricks, maar de basis is altijd een goede voorbereiding, en weten hoe je je stem en lichaam gebruikt. Dan heb je de meeste trucjes niet meer nodig. En humor? Dat is iets voor een latere fase. Een grap kan een zaal doen ontploffen, maar als ze niet landt, krijg je een ongemakkelijke stilte. De beste humor vertrekt vanuit herkenning.”
Tot slot: welke tip geef je de West- Vlaamse ondernemers die straks zelf een pitch of presentatie brengen?
“West-Vlamingen zijn – net als Limburgers – vaak té bescheiden. West-Vlaamse ondernemers denken dat hun werk wel voor zichzelf zal spreken. Maar in een wereld vol afleiding moet je zelf je verhaal brengen, anders ziet niemand het. Er is een groot verschil tussen arrogant zijn en gewoon uitkomen voor wat je goed doet. Bescheidenheid is mooi, maar te veel bescheidenheid maakt onzichtbaar. Zorg dat je to the point bent, dat je emoties kan raken. Dan spring jij eruit en pak je de aandacht.”
Wie is Marnick Vandebroek?
Marnick Vandebroek is een internationaal geprezen keynotespreker en trainer op het gebied van storytelling, public speaking en leiderschapscommunicatie. Hij helpt, traint en coacht zaakvoerders, managers en professionals over de hele wereld om zichzelf op de meest krachtige manier uit te drukken, van start-ups tot scale-ups en multinationals. Marnick heeft meer dan 15 jaar ervaring in communicatie en marketing, en sleepte al meer dan 10 marketing- en communicatieawards in de wacht. In zijn boek FAQ! I have to speak bundelt hij de 21 meest gestelde vragen over spreken voor publiek. Je hoort er meer over op woensdagmiddag 10 december in Kortrijk Xpo.