“In West-Vlaanderen wordt te weinig aan PR gedaan”
Vorig jaar lanceerde het full service reclamebureau Hannibal uit Roeselare een eigen PR-agency: Small Talk. Het bureau focust op public relations en influencermarketing. Daarmee speelt Hannibal in op de vraag van kmo’s en grotere bedrijven naar meer persaandacht, zowel via traditionele als via snel veranderende digitale kanalen.

PR-director Karen Moreaux heeft jarenlange ervaring in de PR-wereld. Ze merkte dat heel wat bureaus zeer traditioneel werken en te veel geïsoleerd werken van andere marketinginitiatieven zoals digitale PR. Dankzij de kruisbestuiving met Hannibal wil het bedrijf een 360°-aanpak aanbieden.
Johan Deketelaere, mede-oprichter van Hannibal: “Vroeger volstond het dat de SEO op je website goed zat om hoog te scoren in Google. Met de opkomst van ChatGPT zijn naast een degelijke eigen website ook goede reviews op sociale media of Google en business directories belangrijk. ChatGPT gaat tussen alle informatie op zoek naar betrouwbare bronnen en belangrijke nieuwssites horen daarbij. Als merk vermeld worden op die kanalen is daarom primordiaal”.
“Met Small Talk willen we fundamenteel anders gaan kijken naar PR. Digitale PR wordt een essentieel onderdeel van het hele pakket. De kern van goede communicatie is het opbouwen van geloofwaardigheid en authenticiteit. Small Talk begeleidt de klanten daarbij. We merken dat in West-Vlaanderen te weinig aan PR wordt gedaan. Nochtans hebben tal van bedrijven hele mooie verhalen boordevol nieuwswaarde te vertellen. Het is aan ons om na een verkennend gesprek met de klant hun verhaal te begrijpen en dit te vertalen in een PR-campagne. Dat kan in de vorm zijn van een PR-aanpak, maar ook van influencermarketing, waarbij we voor elke klant op zoek gaan naar de passende profielen voor hun bedrijf”, vertelt Karen. “Onze klanten zijn vaak bedrijven die een nieuwe regio willen ontginnen of een nieuwe markt willen aanboren. Daarom werken we ook samen met bureaus in het buitenland waarbij wij dan de volledige coördinatie op ons nemen”, vult mede-oprichter van Hannibal Kristof Carrein aan.
Krachtigste technieken
“We zoeken bij elke campagne de beste invalshoek en de krachtigste technieken en tools om het grootste resultaat te boeken. Bedrijven moeten breder durven te kijken en PR op een andere manier benaderen. De tijd van een persbericht uitsturen en stilletjes hopen dat een of ander medium het oppikt, ligt ver achter ons. De jongere generaties maken gebruik van digitale kanalen en ook als bedrijf moet je voortdurend mee blijven met de trends. Het is ook onze taak als PR-bureau om die nieuwste tools te beheersen en deze in te zetten in onze strategieën. Digitale marketing heeft enkele grote voordelen. Alles wat we kunnen meten, wordt ook gemeten, waardoor je een veel beter zicht krijgt op wat werkt en niet werkt.”
Ondertussen wordt de synergie tussen Hannibal en Small Talk steeds sterker. “We willen in Vlaanderen een echte voortrekkersrol spelen en de vlag van de digitale PR stevig planten”, besluit Karen. (FL)