Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 16/09/2025

De State of the European Union 2025 van Ursula von der Leyen is de start van het Europees beleidsjaar. De Europese economie sputtert, geopolitieke spanningen nemen toe en de geloofwaardigheid van de Commissie staat op het spel. Mooie woorden en aankondigingen zijn niet genoeg meer. Vlaanderen en bij uitbreiding heel Europa heeft nood aan beleid dat levert.

Van aankondiging naar beleid

Europa lijdt aan een chronisch probleem van aankondigingspolitiek. Rapporten, plannen en ambities zijn er genoeg, maar ondernemers en burgers zien te weinig tastbare resultaten. Een jaar na het Draghi-rapport blijft de interne markt versnipperd, en slechts een klein deel van de aanbevelingen werd uitgevoerd. Zonder concrete hervormingen dreigt de EU haar concurrentiepositie verder te verliezen.

Meer lef in onzekere tijden

De wereld rondom ons is risicovol en onzeker. Net daarom moet Europa risico’s durven nemen. Voorzichtigheid en uitstel zijn vandaag gevaarlijker dan kordaat handelen. Of het nu gaat om handelsakkoorden, strategische autonomie of de energietransitie: De economie heeft een Europa nodig dat knopen doorhakt en tempo maakt.

De prioriteiten voor Vlaanderen en Europa

Von der Leyen benoemde in haar toespraak wel degelijk de juiste uitdagingen, maar de échte toets ligt bij de uitvoering. Voor ondernemers in Vlaanderen springen volgende vier prioriteiten eruit:

  • Eenmaking van de interne markt: Vlaamse bedrijven hebben schaal nodig om wereldwijd te concurreren. De beloofde snelheid hier is een goed teken.
  • Versnelling van handelsakkoorden: Vlaanderen leeft van export, en nieuwe markten zijn cruciaal om groei te verzekeren en afhankelijkheden te verminderen.
  • Eenvoudiger wetgeving: ondernemers vragen minder complexiteit en meer voorspelbaarheid.
  • Lagere energieprijzen: zonder betaalbare energie dreigt Europa zijn industrie en knowhow te verliezen, ook in Vlaanderen.

Tijd om tempo te maken

De empathische stijl van von der Leyen mag dan politiek slim zijn, resultaten bereiken is wat nu telt. Onze bedrijven hebben nood aan een Europa dat hun concurrentiekracht versterkt, jobs en innovatie mogelijk maakt en toekomstperspectief biedt.
Het is money time voor Europa. Vlaanderen heeft alles te winnen bij een daadkrachtige Unie die woorden omzet in daden. Het is nu aan von der Leyen en haar Commissie om te bewijzen dat Europa meer is dan goede intenties.

Contactpersoon

Hendrik Caluwé

Expert EU Affairs, Trade & Defence

imu - vzw - nbn
imu - vzw - coface
imu - vzw - orange
ING
Orange
SDWorx