Een eigen raad van advies was voor Alertis aanvankelijk een experiment, maar groeide uit tot een strategisch klankbord dat de onderneming hielp professionaliseren, groeien en de volgende generatie voorbereiden. “De meerwaarde van een raad is moeilijk te overschatten.”
Ruim 15 jaar geleden besloot Guy Slagmulder bij Alertis, installateur van beveiligings- en detectiesystemen uit Roeselare, om een raad van advies op te richten. “Ik vond het belangrijk om me regelmatig te laten uitdagen door externe specialisten. Dat is een schot in de roos gebleken, want sindsdien hebben we een sterke groei doorgemaakt en zijn we in omvang meer dan verdubbeld. Intussen is de raad van advies uitgegroeid tot een echt klankbord, waarin ook de rest van het gezin een rol speelt. De raad heeft ons ook getriggerd om onze strategische koers te blijven volgen. Ik kon niet zomaar afkomen met een overname die niet binnen die strategie paste.”
In de beginjaren bestond de raad van advies uit externe leden met vooral operationele, marketing- en saleservaring. “Bij de tweede en derde samenstelling hebben we meer ingezet op HR en andere competenties. Het is een bewuste keuze om elke raad van advies maximum vijf jaar te laten meegaan: daarna heb je nood aan nieuwe inzichten en begin je elkaar te goed te kennen.”
Het is een bewuste keuze om elke raad van advies maximum vijf jaar te laten meegaan: daarna heb je nood aan nieuwe inzichten en begin je elkaar te goed te kennen.
Guy Slagmulder, Alertis
Positief verrast
Voor de eerste raad selecteerde Guy Slagmulder zelf twee kennissen: een gewezen ondernemer en een ondernemer-professor. “Voor de volgende samenstellingen hebben we een beroep gedaan op een gespecialiseerd bureau. Het heeft me positief verrast om te zien welke ondernemers interesse toonden om in onze raad van advies te zetelen.”
De raad van advies komt vier keer per jaar samen. “Vandaag bestaat die uit mijn echtgenote (Benedicte Lambrecht), onze drie kinderen (Maxim, Louise en Stephanie; alleen Stephanie is niet operationeel actief), mezelf, drie externen en de leden van het topmanagement. Telkens stellen we de agenda samen in overleg met de externen en we kiezen één thema dat we grondig uitdiepen. Ook voor onze managementleden is dat een ideale oefening om alert te blijven.”
Voor Alertis betekent de raad van advies een enorme toegevoegde waarde. “De kost is verwaarloosbaar als je ziet wat je eruit haalt: het helpt om belangrijke keuzes te objectiveren en voorkomt dat je als CEO alleen blijft staan met beslissingen. Dankzij onze eigen raad staan we sowieso verder dan waar we anders zouden gestaan hebben en hebben we professionele procedures ingevoerd. We halen er ook nuttige tips uit voor de overgang naar de volgende generatie, al laten we ons daarvoor ook door andere partijen begeleiden.”



