Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 08/12/2025

Het einde van 2025 nadert. Voor veel ondernemers is dit het moment om tijd te maken om vooruit te kijken. Wat brengt 2026? In onze eindejaarsreeks spreken we met ondernemers die vooruit durven kijken, die stilstaan bij wat komt en wat dat betekent voor hun onderneming.  

Ook voor Coca-Cola België was het een jaar van keuzes, investeringen en trots op de sterke lokale wortels. In 2027 viert het bedrijf in België haar honderdste verjaardag.

Sterke lokale wortels

Coca-Cola blijft in België stevig geworteld. Met 2.200 medewerkers, drie productiefaciliteiten in Antwerpen, Gent en Chaudfontaine, een hoofdkwartier en R&D centrum in Anderlecht, en een sterke aanwezigheid in lokale gemeenschappen, werd 2025 het jaar waarin dat verhaal nog luider werd verteld.

De ‘Made In’-campagne zette die boodschap extra kracht bij. “Het is voor ons belangrijk om te tonen dat we stevig lokaal verankerd zijn: we produceren hier in België, investeren lokaal en zijn trots op onze mensen die dit elke dag mogelijk maken. We merken ook dat zowel consumenten als stakeholders meer willen weten over onze lokale impact.” zegt Carl Lescroart, VP en Country Director België & Luxemburg bij Coca-Cola Europacific Partners.

Inzetten op innovatie

Naast die lokale kracht investeerde Coca-Cola in 2025 opnieuw fors in innovatie. Het R&D-center van The Coca-Cola Company in Anderlecht, dat dit jaar zijn 25-jarig bestaan vierde, blijft een cruciale schakel in dat verhaal. Van hieruit worden innovaties uitgerold voor heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De ligging in Brussel biedt sterke troeven dankzij de nabijheid van kennisinstellingen, talent en innovatieve bedrijvigheid. “Alle stimulansen van de overheid die innovatie mogelijk maken, zoals vrijstellingen voor R&D, zijn essentieel. Ze zorgen ervoor dat we dit innovatie-ecosysteem kunnen blijven uitbouwen.” 

Coca Cola

We willen nog beter begrijpen wat consumenten willen, en daar goed op inspelen.

Carl Lescroart, VP en Country Director België & Luxemburg bij Coca-Cola Europacific Partners

Duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid

“Water is het hoofdingrediënt van onze dranken en daarom is waterbeheer al jarenlang een topprioriteit. In 2025 vierden we tien jaar samenwerking met Natuurpunt en werkten we samen met die partner intensief voort aan een nieuw waterherstelproject in de Zwarte Beek in Limburg. Water blijft wereldwijd én lokaal een essentieel onderdeel van onze business en duurzaamheidsstrategie. Daarnaast blijven we ook onze schouders zetten onder sociale projecten die jongeren helpen toegang krijgen tot de arbeidsmarkt en hun vaardigheden versterken. Zo zijn we partner van de organisaties Jinc en Capital, die we zowel financieel als met helpende handen ondersteunen om jongeren te inspireren en kennis te laten maken met de arbeidsmarkt. Als grote werkgever in België, vind ik het heel belangrijk om een rol te spelen in het creëren van kansen en het investeren in mensen.”

Luisteren naar de consument

Het luisteren naar consumenten blijft essentieel. Verwachtingen veranderen snel, en dat vraagt om flexibiliteit, nabijheid en een goed begrip van hun noden. “We willen nog beter begrijpen wat consumenten willen, en daar goed op inspelen.”

De markt zelf beweegt zeer duidelijk. De sportsector maakt een duidelijke terugkeer, recreatieparken en festivals scoren opnieuw, en ook op grote netwerkevents is de vraag naar verfrissende en nieuwe drankervaringen groot.

Het portfolio van Coca-Cola evolueert mee. In 2026 staat onder meer een herlancering van Coca-Cola Zero Sugar Zero Caffeine gepland, samen met nieuwe varianten binnen Fanta-assortiment en een versterking van de functionele dranken, zoals Aquarius met extra vitamines. Ook de vraag naar een gezonder aanbod blijft pertinent en daar spelen we ook op in met de uitbreiding van ons portfolio en heel wat innovaties met minder of geen suikers.  

Lokale competitiviteit stimuleren

Coca-Cola opereert wereldwijd, maar bottelt lokaal. Die combinatie blijft een delicate maar cruciale evenwichtsoefening. Om te blijven investeren in België is een competitief kader nodig.

“De fiscale druk mag lokale groei niet afremmen. Wij zijn trots op de socio-economische waarde die we in België creëren. Om die bijdrage te behouden en verder uit te bouwen, hebben we een regelgevend kader nodig dat economische groei stimuleert, investeringen aantrekt en lokale productie verankert.”  

Menselijkheid in een wereld vol technologie

AI maakte in 2025 veel los, maar de impact is voor Coca-Cola vandaag vooral ondersteunend. Technologie helpt in productie, logistiek en forecasting, maar het bedrijf blijft voorzichtig. “We kijken stap voor stap. Technologie mag nooit de menselijke warmte verdrijven.”

Ondanks de uitdagingen in de markt kijkt Coca-Cola optimistisch naar 2026. Volume­groei, een sterker consumentenvertrouwen en zichtbare partnerschappen, zoals dat met FIFA, zorgen voor een stevige basis.

Wat Coca-Cola het meest drijft, is de overtuiging dat samenwerking cruciaal blijft. “Coca-Cola is een merk dat staat voor verbinding. We willen klanten en consumenten blij maken, en de passie ook binnen ons bedrijf blijven koesteren. Dat is onze grootste wens voor 2026.”

De boodschap voor andere ondernemingen klinkt helder: “Blijf geloven in groei. Creëer ecosystemen waarin samenwerking centraal staat. Alleen zo kunnen we vooruit.” 

Coca Cola duo
imu - vzw - orange
imu - vzw - breda
imu - vzw - nbn
ING
Orange
SDWorx