Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 02/09/2025

De beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd is sinds lang een vraag van de Vlaamse bedrijfswereld. Nu de hervorming eindelijk wordt doorgevoerd, kunnen ondernemingen er mee voor zorgen dat wie wil werken, opleidings- en tewerkstellingskansen krijgt. De slaagkans hangt samen met de keuzes die Vlaanderen dit najaar zal maken: zal het beleid de rol van ondernemingen aanmoedigen of fnuiken? 

Half september gaan de eerste brieven de deur uit om mensen te informeren dat ze niet langer een werkloosheidsuitkering zullen krijgen. Het gaat om mensen die 20 jaar of langer niet aan het werk geweest zijn. Stelselmatig volgen ook de anderen tot midden volgend jaar de werkloosheid beperkt zal zijn tot 1, maximum 2 jaar. Het is belangrijk voor ogen te houden dat niet elke werkzoekende zijn weg zal vinden naar de private arbeidsmarkt. Wel moeten we alle kansen geven en benutten voor zij die dat wel kunnen. Dat begint met zowel het perspectief van de werkzoekende áls dat van de onderneming goed te begrijpen. Heeft het zin om iemand op een vacature af te sturen zonder de juiste competenties voor de job? Kan een werkgever van VDAB een kandidaat verwachten als niemand voldoet aan het gezochte profiel? Het antwoord op deze vragen is: ja, als...

Om- en bijscholing

In vele gevallen zullen kandidaten maar gematcht kunnen worden aan een vacature als er eerst om- of bijscholing aan voorafgaat. De werkvloer kan een interessante plek zijn om (minstens een deel van) de opleiding te laten doorgaan. De overheid moet zo niet alle opleidingen zelf organiseren, de werkzoekende wordt niet in een wachtkamer geplaatst. Het beleid moet die kaart dan wel voluit willen trekken, met  bijvoorbeeld een individuele beroepsopleiding (IBO) die de inspanning van overheid en werkgever billijk verdeelt, Vlaams Opleidingsverlof (VOV) dat ook inzet op de toegang tot een beroep, of waarom geen RSZ-korting die de opleidingsinspanning deels compenseert? De hervorming van deze instrumenten dit najaar zal mee bepalend worden voor de slaagkans van het activeringsbeleid. Ja, werkgevers kunnen mee investeren in de opleiding van werkzoekenden, als de overheid daartoe de juiste instrumenten voorziet.

Samenwerking met VDAB

Deze samenwerking zal op scherp gesteld worden. Door de hervorming wordt het voor VDAB des te belangrijker een goed contact met werkgevers uit te bouwen. De matching van een werkzoekende met een vacature kan maar succesvol zijn als VDAB de vraag van beiden goed kan inschatten. Samenwerken op vacatures, op het inschatten van de mogelijkheden van de werkzoekende en de werkplek, op opleiding en stages, oriëntering en jobbeurzen, op de uitbouw van kennis over het werk en de onderneming,... Ja, VDAB kan een succesvolle partner voor werkgevers zijn, als het kiest voor een sterke relatie en werkgeversdienstverlening.

Inclusieve werkvloeren

We moeten absoluut ook rekening houden met de diversiteit van mensen op zoek naar werk. De beste manier om dat te doen, is door samen werk te maken van inclusieve werkvloeren, zoals onder andere het Welt-project van Voka doet. Het doel moet zijn reële impact te creëren, de weg ernaartoe gebaseerd op draagvlak, kennis en vertrouwen. Ook hier kunnen beleidsinstrumenten zoals individueel maatwerk een belangrijke rol spelen, als ze goed worden vorm gegeven. Ja, meer diversiteit en inclusie op de werkvloer is mogelijk, als we samen zinvolle actie ondernemen.

Hoger reiken, verder kijken

Ondernemingen tonen zich bereid om een rol op te nemen in de hervorming van de werkloosheidsuitkering. In de ondernemingsenquête van Voka geeft meer dan 60% van de bedrijven aan dat ze willen deelnemen aan jobbeurzen, stages zullen aanbieden, kandidaten zullen opleiden op de werkvloer of intensief zullen samenwerken met de VDAB via bedrijfsbezoeken of partnerschappen. Trekt het Vlaamse beleid mee deze kaart? 

Contactpersoon

Veerle Van Nieuwenhuysen

Expert Arbeidsmarkt

imu - vzw - opt
imu - vzw - brussels airport
imu vzw - cirque
ING
Orange
SDWorx