Voka-KvK Vlaams-Brabant verwelkomt het advies van de Gemengde Expertencommissie (GEC). Het advies is een gedegen werkstuk en bevat de kern van de grondige hervormingen die het Vlaams vergunningenbeleid nodig heeft om te komen tot een voorspelbare en rechtszekere vergunningverlening voor alle sectoren. Ook stelt de GEC quick wins voor en noodzakelijke paradigmaverschuivingen. Dit advies moet nu worden uitgevoerd. De situatie op het terrein is urgent, want door de onzekere vergunningssituatie droogt de investeringspijplijn steeds verder op.
Dit advies komt geen dag te vroeg. Zowel in de industrie als in de bouwsector ligt het aantal vergunningsaanvragen op een historisch dieptepunt. Het is cruciaal dat de regering dit advies snel en gericht omzet in regelgeving. Voer uit wat nu al klaarligt, zoals de modulaire omgevingsvergunningsprocedure en de omgevingsbesluiten, en werk parallel aan meer fundamentele, nieuwe regelgevende initiatieven. Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant
De GEC bundelt 45 concrete adviezen om te komen tot een robuuste en rechtszekere vergunningverlening. Enkele belangrijke principes:
- Het algemeen belang moet volgens de Commissie voorop staan. Overheden moeten rekening houden met de maatschappelijke, economische of sociale meerwaarde van een project en dat afwegen tegen eventuele particuliere belangen.
- De beroepsmogelijkheden zouden worden ingeperkt. Enkel wie in het voorafgaand onderzoek bezwaren heeft opgeworpen, kan in een latere fase beroep aantekenen. Verenigingen die beroep willen aantekenen zouden moeten aantonen dat ze een rechtstreeks belang hebben in de zaak.
- Adviezen van overheidsinstanties zouden een niet-bindend karakter krijgen. Ze moeten ook constructief worden opgesteld en dus niet enkel een gunstig of ongunstig oordeel bevatten.
- De vernietiging van een vergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen zou de uitzondering moeten worden. De Raad moet probleemoplossend zoeken naar een finale geschillenbeslechting.
Bovendien krijgt Vlaams-Brabant af te rekenen met een extra handicap: met amper 63 hectare onbebouwde bedrijfsgronden dreigt de economische ontwikkeling van deze provincie stil te vallen. Combineer het chronische gebrek aan ruimte met het logge en onvoorspelbare vergunningenbeleid, en (buitenlandse) investeerders dreigen Vlaams-Brabant noodgedwongen de rug toekeren. “De combinatie van beide factoren maakt dat deze regio heel wat investeringen dreigt mis te lopen die broodnodig zijn voor onze welvaart en duurzaamheid”, zegt Kris Claes.
Om die reden beveelt Voka-KvK Vlaams-Brabant ook aan om de GEC niet te ontbinden, maar verder te laten werken. Op die manier kan ze de implementatie van haar eigen advies opvolgen, en bijkomende voorstellen blijven formuleren om de vergunningverlening nog meer robuust en rechtszeker te maken.
Ook de Europese Unie heeft een belangrijk aandeel in de Vlaamse vergunningenproblematiek. Vlaanderen moet dit advies uitvoeren en tegelijkertijd ook aandringen op een soortgelijke oefening op Europees niveau.
Voka bracht vorig jaar een paper uit over de vergunningenknoop, met oplossingen op Vlaams en op Europees niveau. De paper is na te lezen via deze link.