Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/12/2025

"Leiderschap is rust bewaren in turbulente tijden"

Hij groeide letterlijk op tussen de potten andalouse. Vandaag leidt Jeroen Vandenwyngaert (33) als derde generatie het familiebedrijf Anda Sauces. Die smaakmaker uit Boortmeerbeek voorziet Belgische frituren en snackbars van ambachtelijke sauzen. "Ik ben met de sauslepel in de mond geboren. De smaak voor ondernemen heb ik pas later leren waarderen."

Ik ben met de sauslepel in de mond geboren. De smaak voor ondernemen heb ik later pas leren waarderen.

Jeroen Vandenwyngaert (Anda Sauces)

Het is grootmoeder Lea De Boeck die de basis legde  voor het succesrecept van Anda Sauces. Zij ontwikkelde in de jaren zestig de allereerste andalouse-saus. “Ze experimenteerde bijna twee jaar, tot ze de perfecte smaakbalans had gevonden”, vertelt Jeroen trots. “Vandaag maken wij die saus nog steeds volgens haar originele recept.”

Lea was op meerdere vlakken haar tijd vooruit: een  alleenstaande moeder die haar plaats veroverde in een mannenwereld. “Ze had lef, inzicht én smaak. Dat ze als vrouw in de jaren zestig een succesvol bedrijf opbouwde,  vind ik nog altijd bewonderenswaardig.” Die ondernemerszin leeft vandaag voort in de derde generatie. “De waarden van mijn grootmoeder – hard werken, verantwoordelijkheid nemen en geloven in wat je doet – zijn nog altijd de basisingrediënten voor ons bedrijf.”

Met de sauslepel

Jeroen liep als kind al rond in het magazijn. “De schoolbus zette ons soms gewoon af aan het bedrijf. Dan gingen we spelen tussen de pallets of hielpen we dozen vouwen.” Vanaf zijn vijftiende werkte hij in de vakantie mee in de productie. Zijn technische studies Industrieel ingenieur vulde hij later aan met een master in management.

In 2015 stapte hij mee in het bedrijf als kwaliteitsverantwoordelijke. “Mijn ouders vroegen hulp bij de steeds complexere  regelgeving rond kwaliteit en voedselveiligheid.” Niet lang daarna werd hij noodgedwongen verantwoordelijk voor sales en marketing. “Onze belangrijkste klanten zitten in Brussel en Wallonië, maar mijn Frans was toen niet geweldig. Ik werd toen echt in het water gegooid. Via avondschool en veel praktijk heb ik dan al doende de stiel geleerd.”

Vandaag is Jeroen general manager van het familiebedrijf. “Mijn ouders zijn nog actief – mijn vader leidt de productie, mijn moeder doet de aankopen en het financiële beheer – maar de dagelijkse leiding ligt bij mij. Het is een natuurlijke overgang, die stap voor stap is gegaan.”

Anda Sauces3

Bouwen aan structuur

De familiale samenwerking is hecht, maar soms ook uitdagend. “Mijn vader is een echte doener en laat soms moeilijk los. Hij heeft het bedrijf mee grootgemaakt. Dan is het niet evident om taken over te dragen of anders aan te pakken. Maar we leren van elkaar. We hebben respect voor elkaars manier van werken.” 

De voorbije jaren groeide Anda Sauces met meer dan 30%. Die groei vroeg om meer structuur. “We hebben een ERP-systeem geïmplementeerd, functies afgebakend en verantwoordelijkheden gedeeld”, illustreert Jeroen. “Het is soms vreemd om tegen je ouders te zeggen hoe iets moet, maar dat hoort erbij. Het was nodig om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst.”

Rust bewaren

De afgelopen jaren waren niet altijd eenvoudig. Inflatie, stijgende grondstofprijzen en leveringsproblemen zetten de hele voedingssector onder druk. Ook Anda Sauces moest die uitdagingen zien te verteren. “Sommige leveranciers verhoogden hun prijzen plots met 60 à 70%. Da’s lastig om te slikken, maar op die momenten moet je koelbloedig blijven.”

Die rust in het ondernemerschap is voor Jeroen essentieel. “Leiderschap betekent niet alles zeker weten, maar wel kalm blijven in turbulente tijden. Ik probeer emotie te scheiden van ratio en met mijn team helder te bekijken: wat kunnen we wél doen? Dat helpt om focus te houden.”

De flexibiliteit van het bedrijf is daarbij een grote troef. “We produceren in kleinere  batches, hebben een breed assortiment en een ruime voorraad. Daardoor konden we tijdens de coronaperiode en het Oekraïne-conflict blijven leveren, terwijl anderen stilvielen.”

Als ik ergens kom waar ze onze sauzen serveren, verschijnt er direct een grote glimlach op mijn gezicht.

Jeroen Vandenwyngaert (Anda Sauces)

Groeien door te delen

Ondernemen is voor Jeroen echter ook blijven leren, ook in woelige perioden. En dus volgt hij opleidingen, hij leest managementboeken en neemt actief deel aan Voka-netwerken. “Ik heb veel gehad aan Plato Sales en NextGen. In die groepen zit je met gelijkgestemde ondernemers. Zij kampen met dezelfde uitdagingen: opvolging in een familiebedrijf, leiderschap, strategie. Je vragen en bezorgdheden met hen kunnen delen is enorm waardevol.”

Sinds kort is hij ook lid van Plato Food, waar ondernemers uit de voedingssector ervaringen uitwisselen. “Zo krijg ik de externe blik die ik soms mis. Ik werk al mijn hele loopbaan in dit bedrijf, het is dan ook verrijkend om via die netwerken andere stemmen te horen en meerdere perspectieven te zien.”

anda sauces

Energiebalans

Jeroen woont op vijf minuten van de fabriek. “Dat maakt het makkelijker om werk en privé op elkaar af te stemmen. Mijn vrouw is ook zelfstandige, dus we begrijpen elkaars ritme. Al blijft het een uitdaging om alles te combineren.”  Binnenkort verwelkomt het koppel ook een eerste kindje. “Dat zet de dingen wel in perspectief. Ik probeer meer tijd te maken voor sport en ontspanning, zodat ik niet constant ‘aan’ sta. Sporten houdt me mentaal scherp.”

Wat Jeroen drijft, is de voldoening die hij uit zijn werk haalt. “Ik geniet van de waardering van onze klanten en mede-werkers, van het gevoel samen iets te realiseren. Als ik ergens kom waar ze onze sauzen serveren, verschijnt er direct een grote glimlach op mijn gezicht. Daardoor haal ik energie uit mijn werk, in plaats van dat het energie kost. Dat is voor mij het mooiste bewijs dat de balans goed zit.”

Smaakvolle cocktail

Ging het aan de keukentafel vroeger bijna constant over het werk, dan is er vandaag toch meer evenwicht. Al erkent Jeroen tegelijk dat het ondernemerschap niet  altijd eenvoudig is. “Je hebt verantwoordelijkheid over het bedrijf, over je familie en je medewerkers. En natuurlijk geeft dat een zekere druk. Maar ik heb geleerd dat je niet alles kan controleren. Vertrouwen en transparantie zijn belangrijker dan perfectie.”

“Het leven en het ondernemerschap hebben op die manier veel gemeen”, besluit Jeroen. “Soms is het pittig als onze andalouse, soms zacht als mayonaise. Maar met de juiste cocktail van goede ingrediënten krijg je altijd een smaakvol resultaat.”

ID-KIT

  • BEDRIJFSNAAM: Anda NV
  • BRUTO-MARGE: circa €2.600.000
  • AANTAL FTE: 22
  • OPRICHTINGSJAAR: 1984 (merknaam) en 1988 (productievennootschap)
  • LOCATIE: Boortmeerbeek
  • ACTIVITEIT (NACE-CODE): 10.890 – Vervaardiging van andere voedingsmiddelen

Trots en toekomstgericht

Ondanks zijn nuchtere aard is Jeroen trots. Op zijn grootmoeder Lea, op zijn ouders die de zaak groot maakten en op de erkenning die het bedrijf vandaag krijgt. In 2024 won hun iconische andalouse de prijs als ‘Hét product Made in Vlaams-Brabant’. “Dat was een geweldig moment. Het bewijst dat ons vakmanschap nog altijd fel gesmaakt wordt.”

Ook de toekomst kijkt hij gretig tegemoet. “Het is nu mijn taak om de zaak uit te bouwen door nieuwe producten te lanceren en verder te moderniseren.  We hebben nog veel groeimarge in Vlaanderen en willen sterker inzetten op  export. Tegelijk wil ik trouw blijven aan ons ambacht.” 

De ultieme droom van Jeroen? Het bedrijf later doorgeven aan de volgende generatie. “Mijn grootmoeder, mijn ouders en ikzelf hebben er telkens een ingrediënt aan toegevoegd. Als ook de vierde generatie dat kan doen, dan is de cirkel rond.”

Anda Sauces1

Artikel uit publicatie

Citymesh
Easi
Sylvester
Motionmakers
Unifiedpost Group partnerlogo
Akkodis
Bofidi
brussels airport
Propaganda
BMW Juma Leuven - Mechelen
ING
SDWorx
Premed