De site van Coca-Cola in Zwijnaarde plant een forse uitbreiding van de productiecapaciteit met het oog op meer jobs en verdere verduurzaming. Voka Oost-Vlaanderen is dan ook diep ontgoocheld in het nieuwe beroep dat Stad Gent aantekent tegen de uitbreidingsvergunning. “Economie en werkgelegenheid moeten blijkbaar wijken voor het belang van bewoners via de actiegroep AfsluitingGestichtstraat. De stad fnuikt daarmee een belangrijke werkgever, terwijl de cijfers duidelijk aantonen dat de verkeersimpact verwaarloosbaar is,” zegt Hilde Schuddinck, co-ceo van Voka Oost-Vlaanderen.
Coca-Cola plant een forse uitbreiding van haar productiecapaciteit die 30% meer frisdrank moet opleveren. Dit resulteert in meer werkgelegenheid en verdere duurzaamheidsinvesteringen. De Provincie Oost-Vlaanderen verleende hiervoor terecht een vergunning. Toch tekent Stad Gent opnieuw beroep aan. “Het stadsbestuur blokkeert al jaren de ondernemerszin van een internationale speler die net in Gent wil blijven investeren”, stelt Schuddinck. “Dit gaat nochtans over jobs, duurzaamheid, en economische zuurstof voor onze regio.”
Vrachtverkeer stijgt nauwelijks
Stad Gent beweert dat de uitbreiding gepaard gaat met tot dertig procent meer vrachtwagens die door de Gestichtstraat zullen rijden. “Dat is misleidend en ongenuanceerd,” stelt Schuddinck. “Men houdt immers géén rekening met de geplande investeringen in het automatische magazijn (ASRS).”
Volgens Coca-Cola zorgt dat nieuwe ASRS (automatisch hoogbouwmagazijn) ervoor dat het transportverkeer bijna gehalveerd wordt, ondanks de productieverhoging. De berekening uit het milieueffectrapport, opgesteld door externe deskundigen, toont aan dat hun aandeel (bij volledige verhoogde capaciteit) in het totale verkeer door de Gestichtstraat slechts stijgt van 9% naar 9,5%. “Een toename die volgens alle modellen verwaarloosbaar is. En toch kiest Stad Gent ervoor om het debat aan te wakkeren met cijfers die angst inboezemen. Dat is geen beleid voeren, maar eerder blokkeren om te blokkeren,” zegt Schuddinck.
Ontsluitingsweg als redmiddel
De Gestichtstraat wordt vandaag gebruikt uit pure noodzaak. De enige structurele oplossing – de ontsluitingsweg richting R4 – is al twintig jaar onderwerp van discussie. “Stad Gent schermt met het uitblijven van die weg, maar vergeet er bij te zeggen dat ze zelf ook al 20 jaar betrokken partij zijn in deze procedure. Doen alsof men ‘wacht’ op die weg, is de realiteit verdraaien. Dat terwijl Coca-Cola zich al jaren zeer meewerkend opstelt”, aldus Schuddinck.
De ontsluitingsweg kan er immers binnenkort wél komen. De juridische procedures zijn rond, de plannen liggen klaar, en ook de nieuwe Scheldelindeweg wordt tegen 2026 opgeleverd. “Je kan dus perfect een tijdelijke periode overbruggen zonder het hele project tegen te houden.”
Zaventemsyndroom in Zwijnaarde
De economische ontwikkeling van Coca-Cola wordt gegijzeld door enkele bewoners die klagen over een bedrijf dat er al decennia staat. “Een typisch voorbeeld van het ‘Zaventemsyndroom’. Mensen verhuizen naar een plek waar al jaren bedrijvigheid is om zich er vervolgens tegen te verzetten. Dat kan je moeilijk accepteren. Bedrijven verdienen rechtszekerheid en toekomstperspectief, niet telkens tegenwerking omdat de stad politiek probeert te scoren”, besluit Schuddinck.