Zilveren Klimaatambassadeur roept op: "Spring mee op de groene golf"

09/04/2018 , astrid.deman@voka.be

Olivier Van Mullem - MultiobusBij vervoersmaatschappij Multiobus – exploitant van De Lijn – staat duurzaam ondernemen op een innovatieve manier centraal. Recent voerde ondernemer Olivier Van Mullem enkele energie-efficiënte investeringen uit. In de nominatie Klimaatambassadeur 2017 werd het bedrijf tweede. “We staan voor een transitie in de sector, eentje die hopelijk snel zijn uitweg vindt.”

Multiobus is de overkoepelende groep van Autobussen P. Van Mullem uit Boutersem, Van Mullem & zonen uit Tienen, Demerstee en De Vlinder uit Diest. Het bedrijf rijdt de streeklijnen in Oost-Brabant, langere trajecten en het schoolvervoer in de regio Tienen in opdracht van De Lijn Vlaams Brabant. Daarnaast kunnen bedrijven of verenigingen Multiobus inhuren voor een trip met de autocar. “Het collectieve vervoer maakt dat we het milieu ontlasten. Maar het kan duurzamer, én ook economisch interessanter. “Met 105 bussen en 15 autocars in onze stelplaatsen moeten we na CO₂-analyse toegeven een bijzonder grote ecologische voetafdruk te hebben. We zijn het onszelf en het klimaat verschuldigd nauwer aan energiebeheer te werken”, stelt Olivier Van Mullem. De Tiense ondernemer nam het voortouw.

Stroom opwekken

“Mijn interesse week uit naar buitenlandse oplossingen, waar we moeten vaststellen dat bv. Nederland al verder staat in deze thematiek. Tegen 2025 zullen alle nieuwe openbare vervoersmiddelen emissieloos zijn. Het idee was al gegroeid om een grote omslag te maken. We moesten alleen de noodzakelijke georganiseerd zien te krijgen.” Die investering op het terrein van Van Mullem in Tienen bestaat uit zonnepanelen, gekoppeld aan accu’s. De zonnepanelen liggen vandaag al op de loods, de batterijen worden binnenkort geplaatst. De opgewekte stroom wordt ingezet om de elektrische bussen mee op te laden. Met de twee elektrische bussen inbegrepen bedraagt de totaalinvestering 1,3 miljoen euro, dat vandaag nog als opstartproject fungeert.

"We zijn het onszelf en het klimaat verschuldigd om aan energiebeheer te werken."

Olivier Van Mullem gelooft sterk in de evolutie van de accu. “De zonnepanelen hebben hun efficiëntie en rendement al bewezen. De accu’s behoeven nog een verdere evolutie in functie van gewichten en sturingen.” Een elektrische bus kan vandaag in goede omstandigheden 300 kilometer tussen twee laadbeurten afleggen, ideaal voor de korte trajecten. “We weten dat we deze elektrische bus niet op een lang dagtraject van 500 km kunnen inzetten. Toch moeten we dit alles testen. Net zoals we ook moeten testen hoe onze chauffeurs gecoacht en bijgestuurd moeten worden in het gebruik van deze bus.”

Vandaag verloopt tien procent van het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer. De Lijnbus betekent in vele gevallen de aanvoer naar het treinstation. Voor het busvervoer is er nog een marge op te tekenen. De wegen slibben dicht en de bevolkingsgroei zal vooral in de steden aantrekken, daar waar de bus, metro en tram gewenst zijn. Ook in landelijkere regio’s zoals het Hageland zal op termijn alle vervoer duurzamer moeten rijden”, zo verzekert Olivier Van Mullem.

Olivier Van Mullem - Multiobus

Transitie

Er heerst nog heel wat onwetendheid over energie-efficiëntie bij klanten, chauffeurs en techniekers. Eens ze de kennis hebben moet er zich een mentaliteitswijziging voordoen. Zelfs heel Vlaanderen moet dat voorbeeld nog volgen. “Samen met de sector hebben we een duidelijke vraag voor de overheid: welke doelen moeten wij bereiken, en welke streefdatum nemen wij voor ogen? Minister van Energie Bart Tommelein finaliseert snel het ZEB-platform, dat de transitie naar de zero emissie voor het collectief busvervoer moet versnellen. We hebben alvast goede hoop.”

Daarnaast richt Van Mullem zijn pijlen op nog meer energie-efficiëntie in eigen huis. “We bekijken om ook op de andere stelplaatsen zonnepanelen te installeren. Ook een vergaderbus lijkt ons een prachtinitiatief: je stapt de bus op en kan onderweg naar je eindbestemming al vergaderen met medewerkers. Zo worden ook autoritten bespaard.”

Bedrijfsbezoek 26 april

De terugdringing van de uitstoot op de weg mag dan wel specifiek zijn voor dit bus- en autocarbedrijf. Voor bedrijven uit de regio zijn de  energiebewuste keuzes van Van Mullem een toonvoorbeeld. Olivier geeft deze tips mee: “Bedrijfsleiders kunnen hun personeel
hybride of elektrische wagens als bedrijfswagen geven, in plaats van een dieselverslindende auto. Elk bedrijf moet op zijn minst de oefening maken hoe het zijn energieverbruik kan terugdringen.”

Tijdens het bedrijfsbezoek op 26 april aan Multiobus komen bedrijven te weten welke mogelijkheden zonnepanelen bieden, welke ruimte de installatie nodig heeft en welke gevolgen het voor een organisatie betekenen. “Een opsteker voor elke ondernemer”, besluit Olivier.

Meer info over dit bedrijfsbezoek?

https://www.voka.be/vb/bedrijfsbezoekMultiobus

astrid.deman@voka.be

 

mik

 

 

 

Tekst: Kelly Cuypers - Beelden: Daniël Hens

 

Dit artikel verscheen in 'Ondernemers Vlaams-Brabant', editie maart 2018. Lees hier het volledige magazine.