Concordia Textiles evolueerde vooral sinds 2000 van een lokale speler in basistextiel naar een ‘mini-multinational’ die dankzij een sterke innovatiedrang een pionier werd in diverse segmenten. “Verandering is de enige constante doorheen onze geschiedenis”, zeggen Carl Baekelandt (CEO) en Manu Tuytens (voorzitter raad van bestuur).

75 jaar lang was Concordia Textiles een productiegedreven bedrijf. De crisis in de Europese textielnijverheid van eind jaren 90 was de aanleiding voor een enorme switch. “We zijn toen geëvolueerd van basistextiel naar technisch textiel en van lokale verankering naar diverse entiteiten in Europa en Azië”, getuigt Manu Tuytens. “Onze productportfolio kan je opdelen in 12 segmenten en 3 businessunits. De transformatie van productie- naar marktgedreven organisatie heeft het mogelijk gemaakt om dankzij organische groei en 6 overnames voor het eerst de kaap van 100 miljoen euro omzet te overschrijden.”
“De transformatie van productie- naar marktgedreven organisatie heeft het mogelijk gemaakt om dankzij organische groei en 6 overnames de kaap van 100 miljoen euro omzet te overschrijden.
Manu Tuytens
Voorsprong
Vandaag werken er circa 1.000 mensen. “Die zijn verdeeld over 2 Duitse, een Spaanse, 4 Chinese vestigingen en 2 productiefaciliteiten in Bangladesh”, vervolgt Carl Baekelandt. “We werken overal met state-of-the-art Europese technologie, wat ons een immense voorsprong op de markt geeft. Uiteraard is er ook ons hoofdkwartier in Waregem, waar 270 mensen instaan voor de productie van technisch textiel en die goed is voor zowat de helft van ons omzetcijfer.”
Dé missie van het bedrijf is mensen en dingen via textiel maximaal te beschermen. “Onze producten beschermen mensen onder meer tegen brand, regen, wind en extreme temperaturen, maar kunnen ook snijbestendig zijn of oplossingen bieden in zware werkomstandigheden. Dergelijke werkkleding vertegenwoordigt 60% van onze omzet en is onder meer gegeerd voor militaire doeleinden, de medische sector, in cleanrooms en in de bouw. Daarnaast bedienen we met oplossingen voor ‘outdoor fashion’ luxueuze topmerken. Vernieuwing is de rode draad doorheen ons gamma. Zo creëren we bijvoorbeeld een tweede huid voor de bladen van windmolens, zodat ze beter bestand zijn tegen erosie en veel langer meegaan. Die spreiding over 12 segmenten is risicobestendig, al blijft het uitdagend om elke sector op ieder moment te helpen met oplossingen die ook prijstechnisch en logistiek optimaal inspelen op de wensen van de klant.”
Via de recente joint venture PurFi, opgezet met een Amerikaanse partner, investeert het bedrijf ook sterk in circulariteit. “Via ‘reverse spinning’ slagen we erin om vezels te recupereren op hun volle lengte, wat erg uniek is. We zitten daarmee op de eerste rij om klanten met een even sterke duurzaamheidsfocus te helpen en anticiperen nu al op de Europese richtlijnen die afdwingen dat er tegen 2029 een bepaald deel van nieuwe kleding uit gerecycleerde vezels moet bestaan.”
Begin september viert Concordia Textiles het eeuwfeest op 2 events die origineel én kunstzinnig zullen zijn.
Flanders Fieldweg 37
8790 Waregem
056 62 73 73
info@concordiatextiles.com
concordiatextiles.com
