Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 21/03/2025

Eind 2019 nam Katrien Schotte het Gullegemse meubelbedrijf van de familie De Laere over. 5 jaar later pakt ze uit met een nieuwe naam en een duidelijke aanwezigheid op sociale media. “Met de naam van een bedrijf wijzig je iets fundamenteels. Zeker wanneer de oorspronkelijke naam al bijna een eeuw meegaat. Het moest echt goed zitten.”

id*

id*. Dat is de nieuwe identiteit van wat 90 jaar lang De Laere NV was. “De link naar het verleden is er nog steeds”, vertelt Schotte. “id verwijst naar Interieur De Laere. We bouwen immers verder op de waarden en de sterke reputatie die de familie heeft opgebouwd. De afwerking en service naar onze klanten toe komt met een ster.” Maatmeubilair en houten binnenschrijnwerk blijven de kern van de activiteiten, maar ook totaalafwerking, waarbij id* de nodige partners en onderaannemers aanstuurt en indien nodig de volledige projectcoördinatie opneemt, behoort inmiddels tot het pakket. Daarbij streeft Schotte vooral langetermijnrelaties met bedrijven, architecten en interieurvormgevers na.

Evolutie, geen revolutie

Dat het 5 jaar duurde voor Schotte tot een rebranding overging, is geen toeval. “De Laere NV was een structureel goed bedrijf. Er was geen dringende nood om het volledig over een andere boeg te gooien. Daarom vond ik het belangrijk om het bedrijf eerst vanbinnen en vanbuiten te leren kennen. Door de coronapandemie kwam mijn aandacht in eerste instantie op het personeel en de interne werking te liggen. In die eerste jaren hebben we vooral gekeken naar welke investeringen nodig waren en wat er op structureel vlak aangepakt moest worden. Zowat alle systemen, van het boekhoudprogramma tot het CRM-systeem, werden vernieuwd. Daarna gingen we over tot een klantenanalyse en de opbouw van een nieuw strategisch plan. Het is pas wanneer je weet waar je naartoe wilt, dat je op zoek kan naar een naam die daarbij past.”

Ook de impact op de medewerkers nam Schotte mee in de overweging. “Een overname betekent voor werknemers vaak een hele verandering. Dat brengt veel vragen en onzekerheden met zich mee. Ik wilde hen op dat moment niet extra belasten met een plotse naamswijziging. Ik denk dat ze wel aanvoelden dat ik echt iets wilde bereiken voor en met het bedrijf. De meeste werknemers zijn in ieder geval gebleven. In een knelpuntberoep zoals dit is dat mooi meegenomen.”

Mooi en goed werk motiveert

De focus op langetermijnrelaties met commerciële en private opdrachtgevers vergt volgens Schotte, die zelf een achtergrond heeft in marketing, vooral een aangepaste communicatiestrategie. Dat uit zich onder meer in de nieuwe website en aanwezigheid op sociale media. “In de interieursector is het cruciaal dat mensen ons werk kunnen zien. Veel belangrijker blijft natuurlijk nog het rechtstreekse contact met de klant. Duidelijke afspraken, een transparante communicatie, meedenken om voor elk probleem een oplossing te vinden en een sterke service, ook na realisatie: dat is het DNA van id*.”

Op de werkvloer draagt de wisselwerking met de eindklant dan weer bij tot een verhoogde trots en motivatie, merkt Schotte. “Net als De Laere NV dragen we vakmanschap hoog in het vaandel. In wezen streven we dezelfde hoge afwerkingsgraad na als in het verleden. Alleen horen en krijgen onze medewerkers vandaag ook veel meer reactie van de klant. Dat schept fierheid en een duidelijk drijfveer richting klantentevredenheid. Zo vertegenwoordigen ze inmiddels allemaal de nieuwe dynamiek van het bedrijf.”

www.idster.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx