Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 07/03/2025

Boplan schakelt, nog maar eens, een dubbele versnelling hoger. De wereldspeler in aanrijdbeveiliging, vloermarkeringen en toegangspoortjes nam recent een toeleverancier in Frankrijk over én opende een eigen verkoop- en servicekantoor in Japan. “Nu we uitgroeien tot een volledig verticaal geïntegreerde organisatie, zetten we weer een grote stap vooruit”, weet CEO Xavier Ramon.

Boplan

Aanvullende knowhow cruciaal voor verdere productontwikkeling.

In de voorbije 25 jaar hebben ze bij Boplan al zoveel mogelijk aspecten uit het productieproces zelf in handen genomen. “Eigenlijk was de enige factor die we nog aan een toeleverancier toevertrouwden de transformatie van de door onszelf gecreëerde granulaatkorrels in profielen van de meest uiteenlopende groottes en diameters”, vertelt Xavier Ramon. “Daarvoor rekenen we al geruime tijd op de gespecialiseerde diensten van Celtiplast, gevestigd in Dijon. Nu we die partner eind december vorig jaar konden overnemen, kunnen we het integrale proces nog beter controleren.” De overname verliep erg vlot. “We hebben gevoeld dat de regio rond Celtiplast open staat voor innovatie en groei. Ook de medewerkers hebben het nieuws erg positief onthaald: zij zijn blij terecht te komen in een sterke, internationaal actieve groep die van plan is om met gerichte investeringen in verdere automatisering en de aanwerving van goed gekwalificeerde medewerkers (‘high potentials’) de flow van hun processen nog te verbeteren. Het zal hun verdere professionalisering laten accelereren. Ze staan daar overigens al erg ver in: het is een kerngezond bedrijf dat erin slaagt om met een relatief beperkte groep medewerkers (24) een hoog omzetcijfer (12 miljoen euro) te realiseren.”

Met 12 extrusielijnen bedient Celtiplast niet alleen de industrie. De kunststof halffabricaten zijn ook belangrijk voor wijnen bosbouw (de bescherming van flora tegen weerelementen en andere gevaren) en mijnbouw (kunststoffen waar explosieven zoals buskruit in worden geplaatst). “Die nichegerichte activiteiten vertegenwoordigen complementaire knowhow die we ook voor onze processen zullen kunnen gebruiken. Frankrijk is, naast Duitsland en de Verenigde Staten, één van onze belangrijkste afzetmarkten. Vanuit onze vestiging in Biarritz bedienen we deze markt met een team van 34 mensen.”

Boplan

Celtiplast transformeert de door onszelf gecreëerde granulaatkorrels in profielen van de meest uiteenlopende groottes en diameters.

Xavier Ramon

Japan

Boplan was al sterk actief in Europa en de Verenigde Staten. Nu zet het ook nog forser in op de Japanse markt. “We bedienden er al een drietal partners vanuit ons hoofdkwartier in België. Door de grootte van die economie is het een land dat je onmogelijk kan negeren als je ambitieus bent. Via ons netwerk hebben we kennisgemaakt met een Japanner die vanuit zijn professioneel verleden de Europese cultuur kent en over alle capaciteiten beschikt om in zijn land een kantoor op te zetten dat ons cliënteel een volledige service kan garanderen: onderhandelen, opmeten, ontwerpen, installeren en dienst na verkoop. Daarbij houden we maximaal rekening met de lokale cultuur, zoals we in al onze buitenlandse kantoren overigens doen.”

De sterke internationale strategie wapent Boplan ook tegen uitdagende economische periodes, zoals nu. “Een geopolitiek instabiel klimaat brengt ook nieuwe kansen met zich mee. Neem de situatie in de VS: de hogere invoertaksen kunnen vervelend zijn, maar daartegenover staat dat onze vestiging in het land zelf mee zal genieten van het gunstige investeringsklimaat voor de industrie. Ook tijdens de coronapandemie hebben we de voordelen van die internationale aanwezigheid gevoeld. Het zorgde ook toen voor risicospreiding: als er amper activiteit was in het ene land, trok het andere zich weer op gang. Globaal bekeken merken we nu wel dat bedrijven vaak langer wachten om te investeren, maar uiteindelijk doén ze die investeringen wel”, besluit Xavier Ramon.

Boplan telt nu circa 310 mensen, waarvan er 170 in Moorsele actief zijn en de rest in de 10 buitenlandse kantoren. Het bedrijf werkt ook samen met ruim 60 internationale distributeurs.

www.boplan.be

Wielrennen

Intussen groeit het bedrijf ook met zijn voor de buitenwereld meest zichtbare product: de oplossingen voor een betere signalisatie en bescherming van renners en toeschouwers tijdens wielerwedstrijden. “Als pionier zijn we met onze producten een beetje uitgegroeid tot de hofleverancier van de koers: door de laagdrempeligheid stijgt de vraag ook vanuit het buitenland en kunnen zelfs organisatoren van kleinere wedstrijden hierop inzetten. Ook in andere sporten (triatlon, lopen, G-sport) leren ze ons kennen.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx