Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 24/01/2025

Trouwe klanten van Nys die de juwelierszaak in de Kortrijkse Lange Steenstraat binnenkomen, kijken verrast op: dankzij de grondige renovatie annex uitbreiding is de shopbeleving nog verhoogd. Na een traject van anderhalf jaar voelt het ook voor eigenaars Kristof en Sylvie Nys als een verrijking om hun cliënteel in het opgefriste en uitgebreide pand te ontvangen.

Nys

Ieder merk wil eigen identiteit accentueren.

Nys is sinds 1946 een onbetwiste vaste waarde in het ondernemerslandschap van de Groeningestad. Nadat zoon Marc en vrouw Charlotte de zaak in 1978 overnamen van stichters Albert Nys en Jenny, houden Kristof en Sylvie – broer en zus – namens de derde generatie nu de familiale eer hoog. “We waren altijd al prominent aanwezig in het hart van de binnenstad”, opent Sylvie. “Sinds 1998 hebben we een pand in de Lange Steenstraat. In 2017 volgde een extra winkel in de Korte Steenstraat, ter vervanging van onze vorige site in de Leiestraat. In de Korte Steenstraat vind je onder meer ringen en een aantal juwelen- en uurwerkmerken, net als onze ateliers die instaan voor de productie van onze eigen collectie.”

In de Lange Steenstraat realiseerde Nys de voorbije 2 jaar een stevige uitbreiding. “Die is er vooral gekomen op vraag van de merken”, vervolgt Kristof. “Zij willen hun eigen identiteit en visibiliteit integreren in multimerkwinkels. Dat doen ze in corners van minstens 20 m². Wie niet op die eisen ingaat, loopt het risico om op termijn hun producten niet meer te mogen verdelen. Toch beschouwden we deze uitbreiding niet als een verplicht nummertje, maar zijn we de merken dankbaar dat zij ons deze weg lieten inslaan. Zij konden zich vinden in onze wens om ook het Nys-DNA voldoende in de zaak te accentueren. Dat weerspiegelt zich onder meer in op maat gemaakte meubels, de balie en de bar. Op die manier kreeg de winkel nog meer cachet.”

De merken konden zich vinden in onze wens om ook het Nys-DNA voldoende in de zaak te accentueren.

Kristof & Sylvie Nys

Aangenaam winkelgevoel

Nys werkte daarbij letterlijk en figuurlijk drempelverlagend. “De (gesloten) ingang aan huisnummer 20, een gerestaureerde patriciërswoning, had 2 treden. De nieuwe inkom op nummer 18 werkt met een glazen sas. Je kan dus al van buitenaf de winkel zien. We merken nu al dat dit mensen meer uitnodigt om eens binnen te komen. We bedienen mensen uit een straal van 60 kilometer rond Kortrijk, waaronder ook veel Oost-Vlamingen en Fransen. Zij kiezen voor ons omwille van de familiale aanpak, de ruime keuze en het aangename winkelgevoel, dat nu nog extra is versterkt”, weet Sylvie.

Ook op vlak van beveiliging voldoet de nieuwe winkel aan het maximum van de normen, iets wat onder meer voor de verzekeringsmaatschappij cruciaal is. “Budgettair en logistiek was deze renovatie erg ingrijpend. Het is nog niet helemaal af: de komende maanden integreren we ook nog een aparte corner van Rolex. Daarnaast koesteren we plannen om vanaf 2026 de shop in de Korte Steenstraat nog uit te breiden. Hopelijk werkt dat uitnodigend voor andere ondernemers die zich in het hart van deze bruisende stad willen vestigen”, besluit Kristof.

www.nys.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx