“Anticiperen op seizoensgebonden karakter van Belgische markt”
Een echte ondernemer ruikt opportuniteiten. Dat geldt zeker voor Pieter-Jan Dierick en Carine Comyn van Zonnewende. De samenwerking met een koppel dat een nieuwe professionele uitdaging zocht, beantwoordt perfect aan de ambitie van zoon en moeder om een tweede vestiging te openen. “In Mallorca waren er weinig tot geen aanbieders van outdoormeubilair voor het middensegment. We spelen daar met verschillende merken op in en zullen er ook het hoger segment bedienen.”

Carine Comyn is sinds de jaren 90 actief in decoratieartikelen en tuinmeubilair. Nadat Zonnewende eerst vanuit Bellegem opereerde, opende het in 2000 een filiaal in Doornik, waar het vandaag nog altijd de grootste Belgische showroom (meer dan 2.000 m²) exclusief voor outdoormeubilair, barbecues en een zorgvolduldig uitgekozen decoratiegamma heeft.
“Van hieruit bereiken we klanten in Wallonië, Noord-Frankrijk en (West-)Vlaanderen”, legt ze uit. “Toen mijn zoon Pieter-Jan in de zaak kwam, wou hij er graag nog een activiteit bij. Van maart tot augustus is het alle hens aan dek in de markt van outdoormeubilair, daarna valt het wat stil. Daarom zochten we al een tijdje naar een gepaste oplossing op een zonnige bestemming, waar het buitenleven langer dan 6 maanden duurt.”
Villa Esbell
Toen Zonnewende een tijdje geleden een aantal producten verkocht aan een koppel met een tweede verblijf in Mallorca, vielen de puzzelstukjes in elkaar. “Zij wilden professioneel een nieuwe start nemen, wij waren vragende partij voor een tweede vestiging. Aangezien ons marktsegment hen wel interesseerde, zijn we een partnership aangegaan. Met Villa Esbell kochten we een charmante plattelandsaccommodatie op een terrein van 30.000 m², waar we ook een prachtige tuin lieten aanleggen waar we onze producten in een mooie setting kunnen presenteren. We zijn er sinds januari dit jaar open.”
Op Mallorca bedient Villa Esbell vooral een buitenlands publiek (70% Duitsers, 20% Amerikanen, 10% Belgen) met een vakantieverblijf op het eiland. “Met merken zoals Jati-Kebon en 4 Seasons bedienen we het middensegment, terwijl we met Manutti, Royal Botania, Gloster, Dedon, Gommaire en Jardinico het hoger segment bereiken. Omdat we een aantal van die merken op containerbasis kopen, slagen we erin een competitieve prijs aan te bieden voor de merken uit het middensegment. Via sociale media, architecten en traditionele media zetten we op Mallorca alle zeilen bij om visibiliteit te creëren. Op logistiek vlak is Mallorca als eiland geen cadeau – onder meer door de hogere transportkosten – zodat dit weer een uitdaging is.”
Tweede verblijven én b2b
Dankzij de combinatie Doornik- Mallorca kan Zonnewende over heel Europa vakantiehuizen van kwalitatief tuinmeubilair voorzien. “Daarnaast blijft de Belgische b2b-markt voor ons belangrijk, want we zien nog kansen in het inrichten van bedrijfs- en horecaterrassen. Met het toevoegen van Wünder aan ons assortiment en met al bestaande merken zoals EMU en Fast denken we ook op dat vlak een sterk aanbod te kunnen bieden om mooie dingen te realiseren.”