Extra groei dankzij nieuwe overnachtingsmogelijkheden
Plopsaland De Panne viert dit jaar zijn 25ste verjaardag. Sinds de overname van het voormalige Meli Park groeide het park uit tot wat ze bij Plopsa Group een resort noemen: een combinatie van indoor-, outdoor- en waterpark mét bijbehorende accommodatie. Daarmee zet het bedrijf zich steeds sterker op de kaart als meerdagenbestemming, en dat voor alle lagen van de bevolking.

Carl Lenaerts staat sinds eind 2023 aan het hoofd van de Plopsa Group, de dochteronderneming van Studio 100 die verantwoordelijk is voor de intellectuele eigendom enerzijds en de pretparken anderzijds. “2024 was een jaar van grote intensiteit”, blikt hij terug. “We namen een aantal strategische beslissingen en beleefden ondertussen een recordjaar. Allemaal samen waren onze parken in België, Nederland en Duitsland goed voor 3,4 miljoen bezoekers.”
Gediversifieerd aanbod
Ruim de helft van die bezoekers trok naar bakermat De Panne. Daar gooide Lenaerts afgelopen jaar nog de volledige strategie rond food and beverage om. “Voordien probeerden we op elk punt alles aan te bieden; vandaag kiezen we voor kwaliteit en diversiteit. Op de ene plek staan picknickbanken, ergens anders koop je een snack, nog elders kan je op restaurant. Plopsaland wil toegankelijk zijn voor iedereen, ook op sociodemografisch vlak. Iedereen moet in staat zijn om hier iets te eten en te drinken.”
Dezelfde strategie tekent zich af in de overnachtingsmogelijkheden. Zo opende eind 2024, naast het hotel, de chalets en de camping, nog Plopsaland Village: 55 villa’s voor 6 tot 12 personen, met een stijl die aansluit bij de historische kustarchitectuur. “Plopsaland Village is gericht op grotere groepen, zoals bevriende koppels of grootouders die samen met hun kinderen en kleinkinderen naar hier komen. Voor hen is zo’n villa ideaal: ze kunnen ’s avonds gezellig tafelen terwijl de kinderen in bed liggen, of de ene helft bezoekt het park terwijl de andere gaat fietsen langs de kust. Die aansluiting met de omgeving is een belangrijke troef.”
Iedereen moet hier de mooiste dag van z’n leven kunnen beleven, ongeacht zijn sociodemografische achtergrond.
Carl Lenaerts
Interne housing
Met meer dan 1.000 bedden is Plopsaland Resort De Panne vandaag een van de grootste spelers langs de Belgische kust. “We kijken echter niet alleen richting de particuliere bezoeker”, vult Carl aan. “Buiten de vakantieperiodes verwelkomen we bijvoorbeeld ook bedrijven. Daarnaast investeerden we in 2024 één miljoen euro in interne housing voor buitenlandse werkkrachten en studenten. Vanwege de ligging vonden we in het hoogseizoen niet altijd genoeg mensen. Door lokale overnachtingsmogelijkheden aan te bieden, valt nu een grote drempel weg.”
Deze zomer opent nog een nieuwe familie- attractie in Wickieland en op de lange termijn zijn er plannen om verder uit te breiden. “Daarvoor is er vooral een akkoord nodig over de zogeheten omleidingsweg”, aldus Carl. “Dat is iets waarover we met de overheid in gesprek blijven gaan.” In andere parken is de uitbreiding ondertussen wel al aan de gang. “Plopsaland Ardennes wordt binnenkort 20% groter en in Duitsland investeren we 100 miljoen euro in de realisatie van onder meer een waterpark en hotel, om ook daar een volledige resort-ervaring te kunnen aanbieden.”