Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 13/06/2025

“We blijven vernieuwen en verbeteren”

Journaliste Sophie Allegaert en fotograaf Heikki Verdurme maakten gedurende vele jaren toeristische reportages voor kranten en magazines, onder meer over bijzondere Belgische logeeradressen. Die bundelen ze sinds 2020 op het internetplatform O Dierbaar België. En omdat Belgen ook buitenlandse vakantieverblijven uitbaten, kwam er vorig jaar de update Club Belgium. Een gesprek met de bezielers.

Club Belgium

Sinds juni 2020 presenteert het platform O Dierbaar België een huuraanbod van designhotels, vakantiewoningen, b&b’s, campings, boomhutten,… Van budget tot luxe, altijd in België en van Belgische eigenaars. Reserveren gebeurt rechtstreeks bij de eigenaar en die is het platform geen commissieloon verschuldigd, alleen een bescheiden abonnementsgeld. Het belangrijkste selectiecriterium? “Heikki en ik moeten het vakantieverblijf allebei tof vinden. Is een van ons niet overtuigd, dan nemen we het niet op”, vertelt Sophie Allegaert.

Internationaliseren

Geleidelijk toonden ook Belgen met buitenlandse logeeradressen interesse in het huurplatform. Heikki Verdurme: “Van Spanje en Portugal over Kreta en Cyprus tot Kenia en Marokko, en alles daar tussenin: Belgische kwaliteit kent geen grenzen.” Zo komt het dat sinds juni 2024 het internationale viertalige Club Belgium het binnenlandse O Dierbaar België vervangt. Allegaert en Verdurme voerden meteen ook een technische vernieuwing door, onder meer een beschikbaarheidskalender. Alles samen een pittige investering die leidde tot een al even pittige stroomversnelling op het platform.

Ook al werkt Club Belgium met verschillende freelancers voor de website, de nieuwsbrief… er blijven veel kleine repetitieve dingen zelf te doen. Daarom besliste het zakenduo Allegaert en Verdurme om meer te automatiseren. Denk aan de uitbouw van het customer relations management en aan marketing automation op basis van segmentering. Heikki Verdurme: “Als je groeit, moet je ook vernieuwen en gebruikersvriendelijk blijven voor extra aanbieders en bezoekers.”

Met onze sociale media bereiken we meer dan 85.000 volgers. Een belangrijk nieuw inzicht was dat een post dus echt wel waarde heeft.

Heikki Verdurme en Sophie Allegaert

Professionaliseren

De ervaring van Allegaert en Verdurme leidde na vele jaren tot een goed ontwikkeld buikgevoel en een alerte intuïtie. “Toch is het goed om met gelijkgestemde ondernemers te overleggen”, zegt Sophie Allegaert, die het traject Bryo StartUp van Voka volgde. “De deelnemers bevinden zich in nagenoeg dezelfde fase van ondernemen en we versterken elkaars inzichten.” Heikki Verdurme had toen al een Bryo-opleiding achter de rug.

“Met onze sociale media bereiken we meer dan 85.000 volgers. Een belangrijk nieuw inzicht was dat een post dus echt wel waarde heeft. Tegelijk merkten we dat er nood is aan extra services.” Sindsdien biedt Club Belgium getrapte abonnementsformules en enkele dienstenpakketten aan. De extra inkomsten dienen voor de verdere professionalisering. Intussen schreef Sophie Allegaert zich ook in voor de vervolgopleiding Bryo StartUp Advanced.

www.clubbelgium.com

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx