Hélène Fransen is creatief directeur bij Jeune Premier.

Hoe zou je jouw managementstijl omschrijven?
“Ik ben een impulsieve, creatieve ondernemer. Ik heb lef, maar op een berekende manier. Onnodige risico’s nemen is niet aan mij besteed; ik ben eerder een fan van organische groei.”
Naar wie kijk je op en waarom?
“Het klinkt heel banaal, maar ik ben het kind van mijn opvoeding. Ik kijk op naar mijn vader, een ondernemer pur sang: een harde werker, voetjes op de grond en bij momenten visionair. Winnen is belangrijker dan deelnemen, was zijn devies. En nog belangrijker: vallen is niet erg, zolang je maar weer recht geraakt.”
Waaruit haal je voldoening naast je werk?
“Ik haal voldoening uit schoonheid in de breedste zin van het woord: vakmanschap in de mode, bijvoorbeeld, maar ook vakmanschap op mijn bord en in mijn glas. Verder geniet ik tijdens de weekends enorm van de hobby’s van mijn jongste zoon, waar ik als grootste supporter langs de kant sta. Als basketmoeder schreeuw ik ʻdefense!’ van op de tribune, maar in het bedrijfsleven is de aanval toch vaak de beste verdediging.”
Welk boek is een must-read voor ondernemers?
“Omdat het boek enorm toepasbaar is op onze branche, heb ik enorm genoten van ʻKipling, the monkey with 9 lives’ van Humblet. Hij brengt geen gelikt succesverhaal, met een rechte lijn omhoog. Integendeel: het toont hoe vaak ze gefaald hebben, welke fouten ze gemaakt hebben en hoe belangrijk zelfreflectie, herpositionering en loslaten zijn in het ondernemerschap.”
Aan welke West-Vlaming wil je de estafettestok doorgeven en waarom?
“Dat doe ik graag aan Alain Puystiens uit Koksijde, het brein achter en de bezieler van The Zoofamily.”