Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 10/01/2025

121 jaar oud en al 5 generaties lang telkens overgegaan van vader op enige (!) zoon. Dat is het verhaal van Garage Devisch uit Eernegem. Huidig CEO Christophe Devisch legt met de overname van Garage Degroote (Jabbeke en Brugge) en de oprichting van een centrale werkplaats in Brugge een nieuw stukje van de West-Vlaamse puzzel. Hij kijkt ondanks de woelige tijden met vertrouwen naar de toekomst. “In 5 jaar tijd zullen alle kaarten opnieuw geschud zijn. Maar daarna verwacht ik een periode van rust.”

Garage Devisch

In de sector worden alle kaarten opnieuw geschud.

Wat de betovergrootvader van Christophe in 1903 in gang trapte, is een verhaal als een meertrapsraket geworden. “Eernegem bleef lang het middelpunt, maar de merken werden aangepast aan de tijdsgeest: in 1908 de Ford T, na WOI vooral Duitse en na WOII Engelse en Amerikaanse wagens. Mijn grootvader deed dan 25 jaar Renault, maar mijn vader startte met Aziatische tweedehands (Nissan, Mazda, Hyundai) en kon in 1993 officiële dealer van Hyundai worden. Later breidden we uit met MG en door de overname van Decleir in Torhout haalden we weer Renault en ook Dacia binnen. Zelf kwam ik in 2014 in contact met een importeur die zei dat regio Veurne vrijkwam. Het was het begin van ons groeiverhaal.”

We hebben geen ambities buiten West-Vlaanderen, maar willen hier wel groot genoeg zijn voor een duurzame toekomst.

Christophe Devisch

Centraliseren

Toen Devisch in 2017 de concessie van Hans Focke in Sint-Kruis-Brugge en Oostkamp kon overnemen, werd ook voet aan wal gezet in regio Brugge. Tot eind 2024 bleef enkel Oostkamp en een pop-up tegenover de autokeuring in Brugge over. “Maar Oostkamp is te klein en de klant is het de laatste jaren gelukkig gewoon geworden om wat meer afstand af te leggen naar zijn garage. In de overname van Degroote zit de heel ruime site in de Kolvestraat in Sint-Pieters, waar we onze activiteiten uit de regio gaan centraliseren. Het wordt ook onze centrale werkplaats met diagnose- en battery center voor heel West-Vlaanderen, waar we met gespecialiseerd personeel grote herstellingen kunnen doen en aan batterijen voor elektrische wagens kunnen werken. In ruime ateliers in Eernegem (voor regio Middenkust) en Veurne (regio Westkust) dekken we de rest van Noord- en Midden-West-Vlaanderen af. Bij elke vestiging van Garage Devisch hebben we ook telkens een CarMarkt met tweedehands van alle merken (erkend door Bosch) en de site in Jabbeke wordt onze centrale carrosserie – CarSchade – die zowel voor Devisch als CarMarkt zal werken.”

“We hebben geen ambities buiten West-Vlaanderen, maar willen hier wel groot genoeg zijn voor een duurzame toekomst. Want eens de kaarten geschud zijn, zullen er in de markt merken verdwenen en nieuwe bijgekomen zijn, en blijven enkel de grote groepen over. Welke richting de elektrificatie in België uitgaat, staat of valt met een duidelijke richting vanuit de politiek. Persoonlijk ben ik voorstander van een geleidelijke overgang met (plug-in) hybrides, in plaats van nu bruusk alles in te zetten op full electric. Want de particulier blijkt er nog niet klaar voor en het geeft je ook 10 jaar tijd om je infrastructuur op peil te brengen. Dat zou een logischer plan zijn.”

www.garagedevisch.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie