Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Leasingbedrijven hebben het druk door de transitie richting elektrificatie

Leasingbedrijven hebben het druk door de transitie richting elektrificatie

  • 03/05/2024

“België is de beste leerling van de Europese klas”

Er rijden steeds meer elektrische auto’s op onze wegen rond. Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor leasingbedrijven. Zo maken e-wagens een almaar groter deel uit van de circa 11.000 auto’s die Vancia Car Lease in portefeuille heeft. De onderneming uit Kortrijk voelt elke dag hoe de fiscale voordelen voor bedrijven die hun fleet met plugin hybride of volledig elektrische wagens uitrusten, tot steeds meer leasingcontracten voor dergelijke voertuigen leiden.

Leasingbedrijven hebben het druk door de transitie richting elektrificatie Guy Hannosette

Vancia Car Lease maakt deel uit van Groep Vandecasteele. De voorbije 4 decennia versterkte het bedrijf zijn positie op de leasingmarkt, waardoor het tot één van de belangrijkste Belgische spelers is uitgegroeid. “We zijn een multimerk-leasingmaatschappij die totaal onafhankelijk opereert en dus met dealers van alle merken werkt”, getuigt commercieel directeur Guy Hannosette, die al 38 jaar aan het bedrijf is verbonden. “Onze 11.000 wagens zitten verdeeld bij 1.295 klanten in de b2b-wereld. Als zij voor ons kiezen, doen ze dat vooral door onze heel persoonlijke aanpak: we informeren en begeleiden hen grondig bij het uitstippelen van hun fleetbeleid en gaan voor iedere specifieke situatie op zoek naar de wagen(s) die het best bij hun noden aansluiten.” 

Huurprijs ten opzichte van TCO 

Dat informeren is meer dan ooit nodig, want door de gigantische keuze en de verschillende motorisaties is het autolandschap voor heel wat bedrijven tot een enorm labyrint uitgegroeid. “Bedrijven kunnen vandaag echt wel gerichte expertise gebruiken. Onze intakegesprekken duren ook een stuk langer dan vroeger; afspraken van anderhalf uur zijn eerder regel dan uitzondering. Veel klanten hebben nog de neiging zich blind te staren op de (huur-) prijs van een wagen, terwijl door de fiscale maatregelen die de Belgische regering heeft genomen om de elektrificatie te bespoedigen, de TCO (totale eigenaarskost) crucialer dan ooit is geworden. Daardoor kan een wagen die in aanschafwaarde een stuk hoger ligt, op TCO-vlak toch gunstiger blijken.” 

Onze intakegesprekken duren een stuk langer dan vroeger. Afspraken van anderhalf uur zijn eerder regel dan uitzondering.

Guy Hannosette

Om dat hele verhaal in goede banen te helpen leiden, zijn ze bij Vancia Car Lease volop bezig met de implementatie van een ERP-pakket. “Het is de bedoeling dat we daarmee in oktober dit jaar live gaan. Zowel wij als onze klanten zullen daar de voordelen van plukken. Dat betekent evenwel helemaal niet dat onze service minder persoonlijk zou worden, integendeel: de beschikbare data zullen onze accountmanagers helpen om hun dossiers nog beter te beheren en onze klanten nog gerichter te kunnen helpen.” 

Overuren 

Guy Hannosette betitelt België als de beste leerling van de Europese klas als het over de omschakeling naar elektrische wagens gaat. “Die transitie wordt enorm fiscaal gedreven. Dat hebben we onder meer in de aanloop naar eind juni 2023 sterk gevoeld. Omdat het bestellen van een elektrische wagen of plug-in hybride toen fiscaal razend interessant was, zagen we in die periode ons gemiddeld aantal maandelijkse contracten heel tijdelijk van pakweg 275 naar ruim 800 stijgen. We hebben toen overuren geklopt om alles tijdig rond te krijgen. Nu is die markt wat rustiger, om vermoedelijk vanaf dit najaar weer een versnelling hoger te schakelen. Toch blijft het alle hens aan dek, maar nu dan vooral met leveringen van destijds bestelde ‘stille’ auto’s.” 

Het huidige fiscale landschap zorgt ervoor dat veel leasingklanten het einde van hun bestaande contract(en) niet afwachten om nu al in e-wagens te investeren. “Dat doen ze onder meer om hun medewerkers te blijven plezieren, want die merken de impact van niet-elektrisch rijden via een hoger voordeel alle aard (VAA), waardoor ze netto minder overhouden. Het is een gevolg van de berekening van dat VAA, die bij het begin van elk kalenderjaar wordt aangepast volgens de verhouding van het aantal rijdende diesel- en benzinewagens, ten opzichte van hun hybride en elektrische broertjes.” 

Vancia Car Lease heeft ook een Franse afdeling en daar is de situatie net andersom. “Dat komt omdat de Franse regering op dit moment de elektrificatie eerder afremt dan stimuleert, bijvoorbeeld omdat het voordeel alle aard wordt berekend volgens een formule die bepaald wordt door de huurprijs, de bedrijfstaks en een taks op het gewicht van de wagen. Die combinatie is niet in het voordeel van elektrische wagens. Toch ben ik ervan overtuigd dat België het juiste pad bewandelt”, besluit Hannosette, die bij Vancia kan rekenen op een team van 48 mensen. (BVC - Foto DD) 

www.vanciacarlease.com

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie