Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 29/11/2024

“Zakenvluchten die vlakbij kunnen vertrekken, vormen een deel van het succes van verschillende West-Vlaamse ondernemingen”, zegt Pieter Decloedt. Het hoofd van de eenheid Transport & Logistiek van POM West- Vlaanderen is sinds kort ook CEO van de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. “We kijken uit naar drones voor kritische industriële onderdelen, als snel en duurzaam alternatief voor wegtransport.”

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem

De nv Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) staat in voor het beheer van zowel de infrastructuur als de operationele aspecten. Op de 1.900 meter lange start- en landingsbaan – geschikt voor elk courant type – vinden jaarlijks 30.000 vliegtuigbewegingen plaats. In 2021 en 2022 gebeurden grote infrastructuurwerken waarmee de luchthaven aan alle internationale voorschriften beantwoordt. Het team van ILKW telt 21 mensen, waarvan 16 brandweerlui.

“De vennootschap heeft als aandeelhouders POM West-Vlaanderen (57%), Vlaams Gewest (33%) en de intercommunale Leiedal (10%)”, vertelt Pieter Decloedt. Hij is sinds 5 jaar hoofd van de eenheid Transport & Logistiek van POM West-Vlaanderen en werd vorig jaar CEO van ILKW na het pensioen van Dirk Van Belleghem. “Meteen lag er een belangrijk dossier op mijn bord: het vernieuwen van de omgevingsvergunning. Dit cruciale document werd begin dit jaar voor onbepaalde duur goedgekeurd. Deze nieuwe afspraak biedt opportuniteiten om te groeien in evenwicht met de omgeving. Uniek aan deze luchthaven is dat we nauw verweven zijn tussen de woonkernen van Bissegem en Wevelgem, met directe toegankelijkheid via de E403, R8, N8 en A19.”

Wij zijn groot genoeg om de juiste expertise en professionaliteit aan te bieden, maar klein genoeg voor oplossingen op maat.

Pieter Decloedt

600 à 700 jobs

De huidige dienstverlening bestaat uit 3 pijlers. “Een grote hefboom voor deze ondernemende regio, is de business aviation of zakenvluchten voor passagiers. Ondernemers stappen ’s morgens met hun team in een zakenjet en zijn ’s avonds alweer terug van vergaderingen in bijvoorbeeld Oost- Europa. Daarvoor ben je met andere vervoersroutes soms 3 dagen kwijt. Dat potentieel wordt bevestigd door de aanwezigheid van de 3 Belgische spelers ASL, Luxaviation en Flying Group en ondersteuning door FIA met een uitgebreide dienstverlening. Voor een vlot verkeer met het VK installeerden we onlangs één geïntegreerde grenspost voor douane en politie.”

“De tweede pijler is opleiding. 8 vliegscholen bieden samen een palet voor private en commerciële piloten, zowel voor vliegtuigen als helikopters. De derde pijler zijn de 5 onderhoudsfirma’s met hoogopgeleide technici voor zowel kleine propellervliegtuigjes, helikopters als grote zakenjets. Die pijlers vormen een cluster van 200 à 300 directe en nog eens een 400-tal indirecte jobs. Overheidssteun aan regionale luchthavens wordt soms kritisch bekeken, maar wij zien dat het faciliteren van zakenvluchten een deel van het succes van de West-Vlaamse economie vormt. Wij zijn groot genoeg om de juiste expertise en professionaliteit aan te bieden, maar klein genoeg voor oplossingen op maat.”

Kortrijk-Wevelgem behandelt slechts beperkt cargo, maar daar zou verandering in kunnen komen. “We hebben ambities voor droneverkeer, met name voor het transport van dringende en kritische onderdelen voor de West-Vlaamse maakindustrie. Met een innovatieve inzet van drones kunnen we heel wat sneller zijn dan de bestelwagens die nu deel uitmaken van het fileprobleem. Dat sluit aan bij onze inspanningen om op een duurzame manier verder te groeien.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie