Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Een nieuw hoofdstuk voor Macotruck: Marc Costenoble geeft na 40 jaar de fakkel door

Een nieuw hoofdstuk voor Macotruck: Marc Costenoble geeft na 40 jaar de fakkel door

West-Vlaanderen
  • 29/11/2024

Marc Costenoble geeft na 40 jaar de fakkel van Macotruck in Zeebrugge door. Hij blijft nog een jaar aan de zijde van de nieuwe medeaandeelhouder Gino Withofs. Die familiale transportondernemer uit Limburg kan voor de interne verankering ook rekenen op een managementteam van 3 ervaren, lokale medewerkers. “Macotruck is een verborgen parel met een groot potentieel”, zegt Withofs.

Macotruck

Na 4 decennia vond oprichter en directeur Marc Costenoble het tijd om vanaf 1 september de fakkel van Macotruck aan een jongere generatie over te dragen. “De nieuwe medeaandeelhouder Gino Withofs loopt al meer dan een jaar mee en is sinds 1 september de nieuwe managing director. We hebben alles goed voorbereid voor een vlotte overgang voor de medewerkers, klanten, leveranciers en andere betrokkenen. De viering van ons 40-jarige bestaan bevestigde hoe sterk het team van 70 bedienden en chauffeurs aan elkaar hangt”, vertelt Costenoble.

Het bedrijf op de Transportzone in Zeebrugge begon heel bescheiden. “Op 22-jarige leeftijd besloot ik om te ondernemen. Via mijn vader kwam ik in contact met Zeemar, een onderdeel van de Herfurth Group, dat zocht naar transporteurs voor tractiewerk met Engelse trailers van en naar Zeebrugge. Met de hulp van de Herfurth Group werd Macotruck nv opgericht en in 1984 begonnen we met 3 vrachtwagens. De eerste jaren combineerde ik werken met studeren. Na 6 jaar op de baan begon ik het werk te organiseren en breidde ik het bedrijf langzaam uit.”

Hoe verliep die uitbreiding?

Marc Costenoble: “In 2000 begonnen we met autotransport, wat uiteindelijk leidde tot de sterke groei die we nu kennen. Vandaag hebben we 25 autotransporters, met nog 4 in bestelling. Sinds 2019 doen we ook uitzonderlijk vervoer, waarbij we nu 3 diepladers inzetten voor shuntwerk binnen de haven van Zeebrugge en voor transport naar Antwerpen. Daarnaast hebben we 32 trekkers en 50 containerchassis voor tankcontainertransport.”

Waarom stapt een ondernemer uit Limburg in een transportbedrijf aan de kust?

Gino Withofs: “Ik ben als derde generatie eigenaar van Withofs Bulk Logistics, een familiebedrijf voor transport van vloeibare en droge bulk met 70 medewerkers uit Lanaken. Ook wij hebben een link met de Herfurth Group: sinds 2007 hebben we de jointventure Handico Trucking met een sterke nadruk op containertransport vanuit de haven van Antwerpen. Daar werken we met 21 eigen mensen en 88 onderaannemers. Eigenlijk was ik niet op zoek naar een overname, maar via Herfurth kwam ik in contact met Macotruck, een verborgen parel in het transportlandschap. Er is een match tussen ons DNA, waardoor we snel een klik hadden.”

Marc Costenoble: “Ik zocht niet actief naar een overnemer, maar toen ik met Gino in contact kwam, bleek dat we heel veel overeenkomsten hadden. Onze ondernemingen zijn goed gestructureerd, staan financieel sterk en hebben een goede reputatie.”

Zijn synergieën mogelijk en wenselijk?

Gino Withofs: “Voor sommige ondersteunende zaken kan schaalvergroting voordelen bieden, maar gezien de verschillende activiteiten blijven de bedrijven apart bestaan. Omdat ik meer vanop afstand zal besturen, krijgen 3 ervaren medewerkers de kans om in het operationeel management van Macotruck te stappen. Kevin Vrolijks legt zich toe op de businessunit uitzonderlijk vervoer en automotive, Jorijn Segaert staat in voor de businessunit tank- en boxcontainers. Pieter Vandenberghe is de kwaliteits- en preventiemanager.”

Vindt u gemakkelijk nieuwe medewerkers?

Gino Withofs: “Dat lukt aardig, dankzij onze aandacht voor de kwaliteit en het onderhoud van het materiaal. We rijden met premiummerken en passen de laatste nieuwe veiligheidssnufjes toe. Er wordt ook veel van onze chauffeurs geëist. Ze moeten met kostbare en delicate ladingen omgaan en dat vereist kennis en zin voor verantwoordelijkheid.”

Marc Costenoble: “Belangrijk voor onze reputatie is ongevallenpreventie. Macotruck is bij de besten van de klas: al in 2010 wonnen we de Safety Award van de sector. In de jaarlijkse bekroning van de ‘Ridders van de weg’ door transportverzekeringsmaatschappij TVM hebben we haast jaarlijks één gouden ridder (10 jaar opeenvolgend schadevrij). Dit jaar hebben we daarnaast 6 zilveren (5 jaar schadevrij) chauffeurs. Dat wijst op veiligheid én anciënniteit: heel wat mensen rijden hier al meer dan 30 jaar.”

De ambitie voor Macotruck

“Er is ruimte om organisch verder te groeien. We zitten hier aan de bron voor automotive – Zeebrugge is nu eenmaal de grootste autohaven ter wereld – en voor de tankcontainers is er heel veel shortseatrafiek met het VK, Scandinavië en Spanje. Voor transport binnen Port of Antwerp- Bruges wordt de vernieuwing van de N49 tussen Zeebrugge en Antwerpen een goede zaak”, zegt Gino Withofs.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie