Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Wijndomein Den Nachtegael zet sterk in op storytelling

Wijndomein Den Nachtegael zet sterk in op storytelling

  • 06/09/2024

“Onze wijnen worden genoemd naar vroegere kloosterlingen” 

Van het nut van sales en marketing hoef je zaakvoerder Dirk Syx van wijndomein Den Nachtegael in Zonnebeke niet meer te overtuigen. Integendeel. “Dat een goed product zichzelf verkoopt, dat klopt absoluut niet. Je moet een verhaal kunnen vertellen”, zegt Syx. Hij gaf zijn wijnen de naam Sinnebec, de oorspronkelijke naam van Zonnebeke, en elke wijnsoort draagt de naam van een kloosterling uit de middeleeuwse abdij.

Wijndomein Den Nachtegael zet sterk in op storytelling Dirk Syx

Ondernemer Dirk Syx gaf zijn leven in 2018 een nieuwe wending. Hij verkocht zijn succesvolle bedrijf Syx Automations om zich op de wijnbouw te storten. En ook al is wijn maken meer zijn passie dan zijn beroep, hij doet ook dát nog als een rasechte ondernemer. “Een heel groot deel van het productieproces hier is geautomatiseerd”, zegt Syx. “Als ik iets 3 keer handmatig moet uitvoeren, begin ik te zoeken naar een manier om het te kunnen automatiseren. De aard van het beestje, zeker?” 

“15 hectare wijngaard hebben we, wat vrij groot is voor een Vlaams wijnbedrijf, en we hebben daarvoor maar heel weinig mankracht nodig. Alle stappen die automatisch kunnen, gebeuren automatisch. Er is al heel veel op de markt qua automatisatie. Voor de missing links heb ik zelf de software geschreven.”

Illusies 

De beslissing om wijn te maken was weloverwogen, en ook voor het vermarkten ervan ging Syx niet over één nacht ijs. “Dat een goed product zichzelf verkoopt, klopt absoluut niet. In de jaren 80 had je misschien nog genoeg aan een goed product. Maar de tijden zijn veranderd: alles is al eens uitgevonden en als je iets op de markt brengt, bestaan er al talloze alternatieven. Ik maak me geen illusies: mijn wijn mag nog de beste wijn zijn ter wereld, de verkoop zal niet vanzelf gaan. Als ondernemer moet je je echt afvragen ‘waardoor gaan mensen mijn product kopen?’ Je product moet natuurlijk kwaliteitsvol zijn, anders maak je al helemaal geen kans. Maar een combinatie van factoren bepaalt of je product succesvol wordt. In het geval van onze wijn is dat de beleving, de etiketten, het verhaal errond.” 

Dat een goed product zichzelf verkoopt, klopt absoluut niet.

Dirk Syx

Voor het verhaal nam Syx partner GBL Studio onder de arm. “Samen hebben we een geslaagde storytelling uitgewerkt. Onze wijnen dragen de naam Sinnebec, de naam van de allereerste nederzetting hier en een voorloper van de huidige naam ‘Zonnebeke’. De eerste bewoning waarvan iets terug te vinden is in de geschiedenisboeken, is de Augustijnenabdij die hier in 1072 werd gebouwd. Van zodra ik met de opleiding wijnbouwkunde was gestart, speelde ik al met het idee om 26 wijnen te maken, één voor elke letter van het alfabet. Elke wijnsoort draagt de naam van een kloosterling uit de abdij: Noëlla, Prélude, Isaac, Joannes,… GBL Studio maakte voor elk karakter een tekening: een personage met het kopje van een nachtegaal. Een verwijzing naar de historische naam van de hoeve die hier vroeger stond.” 

Syx kan er enorm begeesterd en enthousiast over vertellen, en dat doet hij dan ook. “Het wijndomein is ook een geschikte setting voor bedrijfsevents of privébijeenkomsten. Dan neem ik die groepen mee voor een rondleiding, voor een woordje uitleg, een tasting,… Beleving staat centraal op ons domein.” (JM - Foto Kurt) 

www.den-nachtegael.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie