Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Laebens Logistics werkt duurzamer dan ooit

Laebens Logistics werkt duurzamer dan ooit

  • 01/12/2023

Investering van 14 miljoen euro in Logistiek Centrum Zwevegem 

De manier waarop Laebens Logistics uit Zwevegem sinds juli dit jaar op multimodaal transport inzet, is bewonderenswaardig. Met een eigen terminal langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk maakt de logistieke partner meer dan ooit gebruik van watergebonden transport. “We zijn integraal gestopt met transport voor derden. Alleen voor de last mile hebben we nog wegtransport nodig, maar doorgaans bevinden onze klanten zich in een straal van 40 kilometer rond onze site”, aldus Dieter Laebens.

Laebens Logistics werkt duurzamer dan ooit Dieter Laebens

Laebens focuste zich sinds de overname in 1990 op (inter)nationaal wegtransport. Door de verhuis in 2013 van Heestert naar Zwevegem, waar ze gebouwen kocht van Betafence, kon de onderneming het dienstenpakket uitbreiden met warehousing-activiteiten. “Vandaag beschikken we daarvoor over 120.000 m² overdekte en 40.000 m² open ruimte”, legt Dieter uit. “Onze klanten zijn voornamelijk lokale productiebedrijven of handelaars. Wij ontvangen en stockeren hun voorraad grondstoffen of handelsgoederen, verzorgen de just in time aan- en/of afvoer en maken ten slotte de bestellingen naar de eindklant klaar, zowel via full pallets als door order picking.” Door de stijgende transportkosten, de langere files en de schaarste aan chauffeurs, wilde Laebens zijn ligging langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk beter uitspelen. “Je kan niet elk bedrijf langs een waterweg vestigen, maar als een logistieke partner dat doet, creëert dat toch veel mogelijkheden. Tijdens onze marktstudie raakten we in contact met de Nederlandse HTS Group, die binnenvaartschepen en enkele inland-terminals exploiteert. We beslisten om samen een overslagterminal te bouwen langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk, ter hoogte van ons bedrijf. Het is een ideale wisselwerking: zij regelen het transport per binnenschip, de overslagactiviteiten doen we samen en wij verzorgen de logistiek en de last mile. Omdat zij al jarenlange ervaring hebben in de sector, konden we veel leren van hun interne processen. Het is een aanzienlijke en volledig private investering (14 miljoen euro), maar de banken gingen vlot mee in ons verhaal dankzij het duurzame karakter. De infrastructurele werken duurden een jaar, sinds juli is de terminal operationeel.” 

Veelzijdige terminal 

Het oorspronkelijke plan van een pure containerterminal ruimde al snel plaats voor de realisatie van een multi purpose terminal met logistieke diensten. 

“We hebben hiervoor geïnvesteerd in een gesofisticeerde, elektrohydraulische overslagkraan. Daarmee kunnen we alle soorten goederen met uiterste precisie en in recordtempo overslaan. Naast containers verladen we ook break bulk. Dat zijn ondeelbare stukken zoals coils (grote rollen staalplaat, die elk 25 ton wegen): we halen die per lichter op uit Antwerpen of bij Arcelor-Mittal, stockeren ze in Zwevegem en leveren die dan op het gewenste tijdstip aan bij bedrijven in de regio. Ook bulkgoederen zoals grond, houtsnippers, meststoffen of granen kunnen we probleemloos overslaan en ze zowel in open ruimte als beschut stockeren. Binnen het bereik van de overslagkraan hebben we een tijdelijke overslagzone van 5.000 m², die erg handig is voor projecten waarbij het bufferen van de scheepslading voor een korte periode vereist is, zoals de afvoer van grond bij bouwprojecten in de buurt. 

Binnenkort zullen zowel de schepen, de overslagkraan als het wegtransport volledig elektrisch worden aangedreven.

Containers blijven de belangrijkste productgroep. “We hebben op vandaag vaste afvaarten op Antwerpen (4 keer per week) en Rotterdam (2 keer per week). We kunnen de container aanleveren bij de klant, maar indien gewenst kunnen we hem ook stuffen of strippen, de lading stockeren en de goederen gepalletiseerd en op afroep aanleveren. Steeds meer bedrijven kloppen bij ons aan om samen te werken, vanuit het besef dat ze op die manier hun aantal vrachtwagenbewegingen en CO2-uitstoot gevoelig kunnen beperken. De eerste elektrische truck nemen we binnenkort in gebruik. Dan zullen we groener dan groen werken, want zowel de schepen, de overslagkraan als het wegtransport werken dan volledig elektrisch.” 

In functie daarvan laat Laebens dit jaar ook veel meer zonnepanelen installeren. “Op die manier willen we energie opwekken om de schepen (via batterijcontainers), de vrachtwagens én de koelmotoren van de Reefer-containers te voeden. We commercialiseren de nieuwe activiteiten onder de naam Logistiek Centrum Zwevegem (LCZ), al blijven we de naam Laebens Logistics wel behouden.”

Bij Laebens werken 32 mensen. “Dit jaar zullen we een omzet van 7 miljoen euro realiseren, we verwachten dat die volgend jaar dankzij de nieuwe overslagterminal minstens zal verdubbelen”, besluit Dieter Laebens. (BVC - Foto Kurt) 

www.lcz.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie