Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • De modal shift: een en-en-en-verhaal

De modal shift: een en-en-en-verhaal

  • 03/11/2023

“Data kunnen alleen goud worden als je ze begint te delen” 

Via de weg, het spoor of het water: hoe je als bedrijf je transport ook wil organiseren, er komt heel wat informatie aan te pas. Die data zijn de sleutel in de modal shift, vindt Bernard Moyson, strategic advisor voor de industriesector bij BDO. “Ingrijpen op individuele zaken heeft geen zin. Zolang je de volledige ketting – de global supply chain – niet aanpakt, zullen je efficiëntieverbeteringen weinig opleveren.”

“Vraag aan 10 ondernemers hoe hun transportafwikkeling loopt, en geloof vooral die ene niet die beweert dat dit vlot gaat. Want elke ondernemer ondervindt daar veel problemen mee, en heeft meestal al heel wat initiatieven genomen om zaken te verbeteren. Toch is het belangrijk om de stap te zetten naar de modal shift. De fusiehaven Port of Antwerp-Bruges is een bijzonder goede zaak. Het is bij uitstek de grootste economische motor voor Vlaanderen, maar hij zorgt wel voor heel wat hinterlandverkeer. Het is noodzakelijk om dat op een meer efficiënte en tegelijk meer duurzame manier te organiseren”, klinkt het bij Bernard Moyson. 

Dat speelveld van het hinterlandverkeer is echter divers en complex. “De weg, het spoor en de binnenvaart hebben elk hun eigen uitdagingen. Op de weg is het fileleed tussen 2012 en 2023 met meer dan 100% toegenomen. Dat kost bedrijven – ook de transporteurs zelf – handenvol geld. Maar het zet ook de veiligheid van de vaak verouderde infrastructuur onder druk. Denk maar aan gevaarlijke goederen die dagelijks de weg op gaan door tunnels die aan oude normen voldoen. Die tunnels aanpassen zou tijdelijke sluiting en dus nog meer fileleed met zich meebrengen. Ons spoorwegnetwerk is heel uitgebreid, maar heeft veel zwakke punten die bijkomende handelingen meebrengen en de kosten opdrijven. Denk maar aan haventerminals die niet geëlektrificeerd zijn, met locomotiefwissels als gevolg. Ook de interoperabiliteit aan de landsgrenzen is niet evident. Bovendien is het niet de meest flexibele transportmodus omdat je rekening moet houden met de beschikbaarheid van rijpaden en dienstregelingen van het personenvervoer. Binnenvaart kan congesties wegwerken, maar er moet meer en versneld geïnvesteerd worden in infrastructuur om de capaciteit te verhogen. Het tekort aan binnenschippers kan worden opgevangen met autonoom varen, waarbij 1 kapitein aan land tegelijk 2 of 3 schepen kan besturen.” 

Transparantie 

“Er bestaat echter niet één mirakeloplossing. Het is een en-en-en-verhaal, waarbij het belangrijk is om de transparantie in heel die keten te verhogen. De volledige goederenstroom moet worden opgesplitst in blokjes, die elk heel wat informatie bevatten. De vragen die we ons moeten stellen, zijn: Welke info is er? Welke waarde heeft die info voor welke partij? Hoe kunnen we die info bij elkaar brengen, en dat zo efficiënt mogelijk?” 

Bernard deelt op 16 november bij Voka | Brugge zijn inzichten in een seminarie over mobiliteit en multimodaliteit. “In dat seminarie willen we aantonen hoe je van losstaande initiatieven in je eigen bedrijf kunt gaan naar een gestructureerde aanpak waarin je zoveel mogelijk elementen uit die ketting meeneemt voor je verbeteringen. Want data kunnen alleen goud worden als je ze begint te delen.”

Seminarie: Mobiliteit & multimodaliteit 

Ben je geïnteresseerd in de nieuwste ontwikkelingen inzake mobiliteit en multimodaliteit en hoe je die kan toepassen in jouw bedrijf? Wil je concrete handvatten aangereikt krijgen voor de toepassing van de modal shift op jouw supplychain? Tijdens dit seminarie op donderdagvoormiddag 16 november geven we tips & tricks mee en verneem je hoe je hiermee praktisch aan de slag kan gaan.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie