Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘We werken aan een Europees netwerk’

‘We werken aan een Europees netwerk’

  • 12/04/2024

Net als andere Europese havens heeft Port of Antwerp-Bruges de ambitie om uit te groeien tot waterstofpoort van Europa. Maar daarbij is de aanwezigheid van de nodige infrastructuur bepalend. Daaraan werkt onder meer Fluxys, dat met oog op de import van waterstof in 2019 al de handen in elkaar heeft geslagen met DEME, ENGIE, Exmar, Port of Antwerp-Bruges en WaterstofNet in de zogenaamde Waterstofimportcoalitie.

 

De Waterstofimportcoalitie focust op tastbare projecten gericht op de productie, transport en opslag van waterstof. Import van waterstof uit landen als Chili, Oman, Namibië, Canada en Brazilië, moet Port of Antwerp-Bruges helpen om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. In die landen is er nu eenmaal een surplus aan groene elektriciteit uit zonne- en windenergie en waterstof maakt het mogelijk om die naar West-Europa te halen, om de duurzame ambitie ook waar te maken. ‘Voor ons is het duidelijk dat Belgische havens in het algemeen een belangrijke rol zullen spelen in de energietransitie naar een koolstofarme economie. Want zij maken de import van groene waterstof mogelijk. Ter herinnering: de EU heeft de ambitie om tegen 2030 jaarlijks tien megaton groene waterstof in te voeren, naast de tien megaton die op het vasteland geproduceerd zullen worden’, stelt Fluxys-woordvoerder Tim De Vil.

Welke stappen heeft Fluxys in het verhaal van de Waterstofimportcoalitie al gezet?

Tim De Vil: ‘Onze focus ligt op de ontwikkeling van vervoers- en importinfrastructuur. Hiermee willen we enerzijds de grote industrie in België opties voor decarbonisatie bieden en anderzijds doorvoer van waterstof naar naburige landen aanbieden. Voorts onderzoeken we de mogelijkheid tot opslag van waterstof in de ondergrondse opslag van Loenhout (foto). We zijn betrokken bij importprojecten, zoals de ontwikkeling van een importterminal voor ammoniak in de haven van Antwerpen. Dit project verloopt in samenwerking met Advario en zou tegen 2028 operationeel moeten zijn. We hebben ook al de markt bevraagd over de ontwikkeling van Zeebrugge tot een multimoleculehub. Er is nagegaan wie interesse heeft in de waaier aan mogelijkheden op die terminal. Dat gaat over diensten voor koolstofneutraal bio-lng of synthetisch lng over waterstof en waterstofdragers tot gecomprimeerd aardgas en conventioneel lng. Via onze filialen en participaties in buitenlandse bedrijven kijken we ook naar de ontwikkeling van infrastructuur voor de transport en de export van waterstof en waterstofderivaten.’

Ons land heeft sinds vorige zomer een waterstofwet om het vervoer van waterstof per pijpleiding en een optimale ontwikkeling van de Belgische waterstofmarkt te kaderen. Wat betekent dit instrument voor Fluxys?

Tim De Vil: ‘Deze wet organiseert de aanduiding van de waterstofvervoersnetbeheerder die verantwoordelijk wordt voor de planning, de ontwikkeling en het beheer van het waterstofvervoersnet in België. Vorig najaar hebben we dochterbedrijf Fluxys hydrogen opgericht. Eind 2023 heeft dat zijn kandidatuur ingediend om aangewezen te worden als waterstofvervoersnetbeheerder voor België. Een uitspraak van deze procedure verwachten we tegen de zomer.’

Enkele maanden geleden is ook de roadmap gepresenteerd voor de import van waterstof. Met het oog op 2030 werd onmiddellijke actie op vlak van beleid, infrastructuur én internationale samenwerkingen daarbij als noodzakelijk aangeduid. Is er al iets in beweging?

Tim De Vil: ‘Samen met alle naburige operatoren werken we aan de ontwikkeling van een Europees waterstofnetwerk. In onze plannen hiervoor zitten aansluitingen met zowel Nederland, Frankrijk als Duitsland vanaf 2028 vervat. Eind vorig jaar is al de aanzet voor meer samenwerking gegeven met het Duitse OGE en National Gas uit het Verenigd Koninkrijk. Dit gaat respectievelijk over de aanleg van een waterstofverbinding tussen België en Duitsland ter hoogte van Eynatten en het uitbouwen van de infrastructuur om waterstof uit de Noordzee te ontsluiten voor het Europese vasteland.’

Heeft Fluxys er al een zicht op hoe aan te haken op de waterstofprojecten die al in beeld zijn bij de Waterstofimportcoalitie?

Tim De Vil: ‘Met Oman is een memorandum of understanding opgezet rond de ontwikkeling van exportinfrastructuur voor waterstof. In Chili volgt ons filiaal heel actief de markt. Die heeft alleszins een enorm potentieel dat ook sterk wordt ontwikkeld. Daarnaast volgen we de evolutie in andere groeilanden met heel hoog potentieel, zoals Namibië en Marokko, met grote aandacht.’

www.fluxys.com

H2