Skip to main content

Uit liefde voor het (kabeldraag)vak

  • 22/06/2021

Negen jaar geleden begon Trayco als nobele onbekende in de sector van kabeldraagsystemen. Intussen kan de producent uit Oudenaarde zich nestelen tussen de grote spelers. “Productinnovatie loopt als de rode draad doorheen onze steile groeimars.”

De equipe van Tracyo
Geert Ballet (midden), CEO van Trayco: “Velen hoopten dat we na een paar jaar de handdoek in de ring zouden gooien, maar die investeringen doe je niet zomaar.” 
 
Tekst Laurens Fagard

Het voorbije jaar nog investeerde Trayco 2 miljoen euro in de uitbreiding van zijn machinepark. Allemaal voorbereidingen op de lancering van een nieuw gamma aan kabelladers voor industriële projecten. “Het past in het rijtje van andere innovatieve producten die we al op de markt brachten. Op die manier proberen we onze doelgroep maximaal te bereiken en onszelf te manifesteren”, aldus Geert Ballet, CEO van Trayco

Voorkennis van zaken

In 2012 startte Geert het bedrijf samen met Pieter Tsjoen van nul op. Ze investeerden meteen fors in gebouwen en machines. “Met Pieter vond ik de geschikte partner om Trayco uit te bouwen. Dat was zeker geen eenvoudige opdracht zonder naamsbekendheid in een markt die bovendien al sterk concurrerend is. Door fiks in te zetten op innovatie en export zijn we nu bij de grotere producenten en draaien we een omzet van 6 miljoen euro.”

In het begin was de concurrentie bikkelhard. “Velen hoopten dat we na een paar jaar de handdoek in de ring zouden gooien. Maar die investeringen doe je niet zomaar. We probeerden er een automatisme van te maken om de feedback van onze installateurs te gebruiken in de productoptimalisatie. Zo konden we als klein team snel schakelen.”

“Het heeft deels ook te maken met liefde voor het vak”, geeft Geert mee. “Nog voor Trayco bestond, werkte ik een twintigtal jaar voor een concurrerend bedrijf. Ik beschouw onze oprichting daarom wat als een nieuwe start omdat ik mijn ervaring meteen kon implementeren. Voor één machine had je er vroeger zeker vijf of zes nodig. Dat heeft uiteraard veel invloed op jouw kostenstructuur.”

(lees verder onder de quote)

Op termijn streven we naar 20 à 30 miljoen euro omzet

Geert Ballet (Trayco)

Grenzeloze ambities

In de productiehal draaien de meeste machines al volautomatisch. “Het is hoogstnodig als je groei wil nastreven. Maar mensen zijn een onmisbare schakel in dit verhaal. Op termijn streven we naar 20 à 30 miljoen euro omzet en de huidige structuur moet kunnen meegroeien. Bovendien is automatisatie ook een opportuniteit om werkgelegenheid in Europa te blijven garanderen.”

Intussen werkt Trayco met een 25-tal mensen. “We werken in België met drie vertegenwoordigers, maar om onze organisatie naar een hoger niveau te tillen, zijn er nog mensen nodig die onze merken kunnen uitdragen en de productie kunnen plannen om onze orders waar te maken.” 

De volgende logische stap in de uitbouw is de weg naar het buitenland. “Partnerships worden de komende jaren voor veel bedrijven elementair. Van meet af aan gingen we in zee met een Portugese speler en intussen hebben we al enkele jaren een afdeling in Nederland. Nu is het zaak verder op zoek te gaan naar interessante partnerbedrijven in andere Europese landen.”

Gezicht achter product

Eind april lanceerde het bedrijf uit Oudenaarde een gloednieuwe kabelbaan met als klinkende naam THE.FORCE. “Het was één van de ontbrekende schakels in ons verhaal. Ons product is vooral vernieuwend omdat het plug-and-play te monteren is. Dat heeft impact op tijdsefficiëntie en bovendien is het veel veiliger omdat er geen bouten of moeren aan te pas komen. Daarnaast is er veel aandacht gegaan naar de draagkracht: tot 1 ton bij 9 meter overspanning.”

Aan de ontwikkeling van het nieuwe gamma ging heel wat onderzoek vooraf. “Het volledige proces heeft toch anderhalf jaar in beslag genomen. Al onze medewerkers hebben hun steentje bijgedragen en ik vond het belangrijk dat dit aan bod kwam tijdens de online productvoorstelling. Iedereen heeft zijn zegje gehad en zo creëer je toch een gezicht achter het product.”

“Ook onze installateurs zijn belangrijk in de creatie van onze gamma’s. Zij zijn tenslotte de mensen die onze producten plaatsen. Hun vragen en suggesties liggen aan de basis van productinnovatie. Op dat vlak kunnen we ons vandaag zeker onderscheiden van de rest.”

Uitbouwen met nieuwbouw

De komende jaren wil Geert en zijn team volop THE.FORCE en de andere gamma’s in de markt blijven zetten. “Daarvoor zijn we op zoek naar extra bedrijfsterrein voor een nieuwbouw. We willen voet zetten naast onze concurrenten en daarvoor moeten we uitbreiden. Maar het mag geen doel op zich zijn om de grootste te worden.”

Technische profielen vinden blijft zoals bij vele bedrijven ook een grote uitdaging voor Trayco. “We hadden de stille hoop door corona dat de arbeidsmarkt wat gunstiger ging worden om kwalitatieve mensen te overtuigen, maar dat ideaalbeeld is intussen doorprikt. De war for talent woedt heviger dan ooit tevoren.”

“We zullen alle krachten nodig hebben in onze groei”, zegt Geert. Ook wanneer kabels op termijn met de huidige digitaliseringsgolf misschien overbodig worden? “Daar denken we uiteraard ook aan”, geeft Geert mee. “Maar zo snel zal het nog niet lopen. Integendeel, digitalisering kent een rotvaart en daar gaan immense datacenters mee gepaard. Als je kijkt welke massa kabels daar liggen, ziet het er alleszins goed uit voor ons.”
 

Ben je ook zo snel aan het groeien met jouw bedrijf?

Neem een kijkje bij Accelero, ons exclusief groeitraject voor snelgroeiende bedrijven.

Artikel uit publicatie

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat